صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳
حمیدی‌فر عنوان کرد؛

رویکرد‌های به‌روز و فناورانه دانشگاه آزاد با تغییرات نسلی

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد گفت: این دانشگاه برنامه‌های متفاوت و هدف‌های متناسب با عرصه‌های کاری، جریانات میدانی و به‌روز بودن رویکرد‌های فناورانه را با توجه به تغییرات نسلی در پیش گرفته است.
کد خبر : 937110

به گزارش خبرنگار آنا، فاطمه حمیدی‌فر رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون تحول و تعالی مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه‌ای با حضور هیئت رئیسه، رئیس، معاونان و مدیران گروه‌های دانشکده تازه تأسیس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: باید با پشتوانه قدرت، اقتدار علمی و با جریانات فکری پشتوانه ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی در سطح جهان باشیم.

این مسئول با توجه به جریانات تحولی دانشگاه آزاد اظهار کرد: امام راحل و مقام معظم رهبری جامعه آموزشی را از آموزش عمومی در مدرسه و آموزش عالی که در دانشگاه اتفاق می‌افتد مرجع تقویت قوه عاقله قرار دادند و سه ضرورت را مدنظر قرار داده‌اند که بنای جریانات سیاستی در سند تحول دانشگاه آزاد بر مبنای همین سه ضرورت است.

معاون تحول و تعالی مدارس دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: نخست درگیرشدن با مسائل و چالش‌های کشور، البته جریانات مسئله‌ای که در استان کرمانشاه وجود دارد با تهران، استان مرکزی یا مشهد یا جا‌های دیگر فرق دارد، دوم تأکید بر تربیت فرهنگی اخلاقی هویتی دانشجویان، که در کشور به دلیل تحولات، تغییرات و تبلیغاتی که استکبار کرده و هدف‌گذاری را جامعه کودک، نوجوان و جوان قرار داده می‌بینیم در اقصی نقاط کشور با رفتار‌هایی روبه‌رو می‌شویم که به نظر می‌رسد ساختارشکنی دارد.

حمیدی‌فر اضافه کرد: آن فضای امید، نشاط و آرزومندی را که جوان باید از طریق این بسته‌های آموزشی داشته باشد تا حدی ضعیف می‌کند و وظیفه ماست تا با شناسایی لازم این آسیب‌ها را از طریق جریانات خبرگی در دانشگاه و مدارس خنثی کنیم.

وی افزود: سوم اینکه باید تحول دائم و مستمر در دانشگاه داشته باشیم که در انتهای این خط تربیتی بتوانیم شهروند خردمند و صاحبان دانش دانا و توانا داشته باشیم، دانش‌آموختگان بتوانند باانگیزه و نشاط مسائل جامعه هدف را حل کنند و در این حوزه دانشگاه آزاد استاندارد‌ها، برنامه‌های متفاوت و هدف‌های متناسب با عرصه‌های کاری، اسناد بالادستی، جریانات میدانی، به‌روز بودن رویکرد‌های فناورانه با توجه به تغییرات نسلی را در پیش گرفته است.

معاون تحول و تعالی مدارس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: امروز شاهدیم که نسل‌های جدید از دو یا سه سالگی موبایل به دست می‌گیرند و بدون آموزش اپ‌های مختلف را باز و بازی می‌کنند، می‌بینیم کودک با این دانش و آگاهی وارد مدرسه می‌شود با ویژگی‌های خاصی که دارد و باید با این نسل در ارتباط باشیم و به وی آموزش دهیم؛ کارکرد‌های دانشگاه نیز در چهار نسل دسته‌بندی می‌شود.

حمیدی‌فر ادامه داد: امروز شاهدیم که برنامه‌های تحول و تعالی در حوزه نسل چهارم اتفاق می‌افتد؛ البته دانشگاه آزاد در مرحله اول آموزش محور بوده و با ورود تحصیلات تکمیلی به جریانات دانشگاهی وارد نسل دوم یعنی دانشگاه آموزشی و پژوهشی شده و با ایجاد خدمات دانش‌بنیان و عرصه جریانات دانشی چه خدمت یا محصول وارد نسل سوم یعنی دانشگاه تولیدکننده ثروت و کارآمد شدیم و اکنون نیز از سال ۱۴۰۰ با توجه به سند تحول که تا ۱۴۰۵ برنامه اجرایی دارد در وجاهت دانشگاه جامعه‌محور هستیم.

وی توضیح داد: می‌دانید که امروز در عرصه مفاهیم هستیم و اکنون وارد جریان فرایند‌های مفهومی و معنا سازی شده‌ایم، می‌بینیم بعضی دانش آموزان، بیشتر دانشجویان و اکثر اعضای هیئت علمی وارد این فرایند شده‌اند و اگر بخواهیم تناسب سازی با جریانات مفهومی جهانی شویم باید دانش کاربرد داشته باشد، کسانی که صاحب دانش هستند توانایی حل مسئله داشته باشند و در نهایت این سند جامعه‌محور به دنبال تربیت نیروی انسانی متعهد با مسئولیت اخلاقی و اجتماعی است که بتواند اگر به فرض صنعتی یا جریانی به آن رجوع کرد اول تشخیص دهد و بعد راه‌های ممکن را برای حل مسئله داشته باشد.

معاون تحول و تعالی مدارس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه جامعه‌محور نیز سه وظیفه اصلی دارد اول اینکه آیا عالم تربیت می‌کنید یا صاحب مدرک، دوم اینکه معتقدیم تولید علم می‌کنید؛ اما آیا در عرصه‌های پژوهشی که نظامات علمی و جریانات حل مسئله داریم واقعاً در عرصه دکتری تولید علم می‌کنیم و صاحب نظریه هستیم و آیا می‌توانیم علم غرب را بومی‌سازی کنیم، سوم اینکه تربیت عالم و علم خود را جهت دهیم؛ اما آیا صاحب مدارک دانشگاهی یا مرتبه علمی که علم او نافع و در خدمت جریان‌های فکری نباشد آیا به درد مملکت می‌خورد یا دانش‌آموزی تربیت شود که در کلاس یازده مملکت را ترک کند چه نفعی و خیری برای کشور دارد.

حمیدی‌فر تبیین کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی چهار نظام داریم که نظام تربیتی در محور اصلی و نظام علمی، فرهنگی و فناوری در حول محور آن در جریان است و اگر این چهار نظام به‌درستی و با جهت‌گیری سند پیاده‌سازی شود، جامعه نوآور، فرهیخته، خلاق و جامعه کارآمد داریم این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه جریانات سنتی که در فرایند دانش‌هایمان بوده و به اقتضای زمان بوده اکنون با این تغییر و تحولات جامعه جهانی و ایرانی آن را تغییر دهیم، دکتر طهرانچی خلاقیت بی‌نظیری دارد که سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی را به‌روز پیش می‌برد.

وی تشریح کرد: در گذشته در حوزه‌های دانشگاهی به دنبال دانش تخصصی از طریق گروه‌های آموزشی بودیم؛ اما امروز باید دانش تخصصی که باید به دانایی‌فردی شود از طریق گروه‌های علمی تبدیل به توانایی حل مسئله و مهارت شود، اینجا نظام پایه عرصه دانشکده‌ای موضوعی وارد می‌شوند و اگر می‌خواهیم مسئله حل کنیم دانشکده موضوعاتی را در میدان استان یا شهر یا جریانات بومی را کشف می‌کند و  در جریانات خبرگی کشور آن را قرار می‌دهد یعنی یک شبکه کاملاً متصل که خبرگی جریانات علمی را در دست دارد و در کنار آن یک جریانات عرصه پایه‌ای داریم، که یکی از توفیقات دانشکده تربیت و تعلیم اسلامی نیز این است که یکی از زیست‌بوم‌های تعلیم و تربیت اسلامی مدارس است؛ بنابراین فاصله‌ای بین عرصه و پایه نداریم یعنی صاحبان تصمیم در حوزه سما و در حوزه استان یعنی رئیس دانشگاه آزاد استان به‌طور کلی هیچ فاصله‌ای ندارند.

لزوم تقویت و توسعه هرچه بیشتر مدارس سما 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز با تأکید بر اهمیت تقویت و توسعه هر چه بیشتر مدارس سما همچنین تأسیس و راه‌اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در واحد کرمانشاه اظهار کرد: امیدوارم مدارس، معاونت سما و دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی را بتوانیم بهترین وجه ممکن ساماندهی کنیم و فواید خوبی برای استان داشته باشد؛ البته مشکلات متعددی در کشور و به تبع آن استان در حوزه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی وجود دارد که باید با همه توان علمی و فرهنگی آسیب‌شناسی، رفع و اصلاح شود.

افشین غنی‌زاده افزود: سیاست‌های کلان دانشگاه به‌مرور زمان و با توجه به نیاز‌های جامعه و حرکت به سمت جلو با کار کارشناسی در حال تغییر و هدفمند شدن است و سیاست‌های جدیدی در دست اقدام قرار گرفته ازجمله ایجاد دانشکدگان و امیدوارم در این جلسه آسیب‌شناسی لازم صورت بگیرد و اگر سؤالی هم وجود دارد، پرسیده شود تا به سازمان انتقال داده شده و شاهد موفقیت دستاورد‌های جدید در واحد کرمانشاه باشیم.

به گزارش آنا؛  در ادامه این جلسه حاضران مسائل، موضوعات و مشکلات خود و استان را بیان کردند و مقرر شد تا این مطالب به سازمان مرکزی نیز انعکاس داده شود، از دیگر برنامه‌های کاری رئیس امور دانشکدگان تعلیم تربیت اسلامی و معاون تحول و تعالی مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی در کرمانشاه بازدید از مدارس سما و بررسی کیفیت فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، پژوهشی و فرهنگی در مدارس سما، مشخص کردن ظرفیت سنجی برای توسعه و گسترش مدارس در استان و بازدید از مدارس شهرستان‌های استان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر