صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۶ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

سکته اقتصادی هریس

نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که اولین اولویت رأی‌دهندگان آمریکایی، موضوع اقتصاد و معیشت است. ازاین‌رو هریس یکی از میادین اصلی جدال انتخاباتی ۲۰۲۴ را عملاً به رقیب جمهوری‌خواه واگذار کرده است.
کد خبر : 936902

به گزارش خبرگزاری آنا، نظرسنجی‌های انجام‌شده در سطوح عمومی و ایالتی در آمریکا، قویاً نشان می‌دهد که علی‌رغم ارتقای برخی شاخصه‌ها مانند نرخ بیکاری در ماه سپتامبر امسال، کماکان گارد بسته‌ای از سوی رأی‌دهندگان در قبال رویکرد و توانایی‌های اقتصادی «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر وجود دارد.

این گارد بسته منبعث از حضور چهارساله هریس در دولت بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکاست. منتقدان طرح‌های اقتصادی هریس می‌گویند وی اگر قدرت غلبه بر معضلات اقتصادی-اعتباری را داشته، باید حداقل مصادیق برخی از آنها را در دوران حضور مستمر خود در کاخ سفید به نمایش گذاشته باشد! علاوه بر بسیاری از رأی‌دهندگان مستقل، برخی از دموکرات‌ها نیز عملکرد اقتصادی دولت بایدن را غیرقابل‌توجیه دانسته و هریس را نیز نماد همین شکست و ناکارآمدی تلقی می‌کنند.

{$sepehr_key_2782}

هریس گفته است که اولویت روز اول کاری‌اش تلاش برای کاهش هزینه‌های غذا و مسکن برای خانواده‌های کارگر خواهد بود. او وعده داده است که قیمت‌گذاری بیش‌ازحد و ناعادلانه مواد غذایی را ممنوع کند، به کسانی که برای اولین بار خانه می‌خرند کمک کند و مشوق‌هایی برای افزایش عرضه مسکن ارائه دهد. ترامپ وعده داده است که «به تورم پایان دهد و هزینه‌های معیشتی در آمریکا را مقرون‌به‌صرفه کند.»

نکته دیگر اینکه برخی تعهدات اقتصادی کامالا هریس، اساساً در اختیار وی (در صورت ورود به کاخ سفید) نیست. به‌عنوان‌مثال، او متعهد شده است که نرخ بهره را پایین بیاورد- کاری که در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور نیست- و گفته است که با اخراج مهاجرانی که مدرک قانونی ندارند، فشار در حوزه مسکن را کاهش می‌دهد. همین موارد، مخاطبان سخنرانی‌ها و مواضع هریس را بر آن ساخته که وی در حوزه اقتصاد، ایدئال‌گرایانه عمل می‌کند و نقشه راه معینی برای گذار از گره‌های کور ایجادشده در کشورش ندارد.

{$sepehr_key_2783}

قدر متیقن ماجرا مشخص است: کامالا هریس نتوانسته با رونمایی از بسته اقتصادی خود، مقدمات رویگردانی رأی‌دهندگان آمریکایی از ترامپ را فراهم سازد. در مقابل، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز تسلط بر اقتصاد داخلی آمریکا و ارتقای شاخصه‌های رشد اقتصادی را اصلی‌ترین برگ برنده خود در برابر هریس تلقی می‌کند.

نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که اولین اولویت رأی‌دهندگان، موضوع اقتصاد و معیشت است. ازاین‌رو هریس یکی از میادین اصلی جدال انتخاباتی ۲۰۲۴ را عملاً به رقیب جمهوری‌خواه واگذار کرده است. بااین‌حال، کاخ سفید تلاش می‌کند گزارش اخیر دولت فدرال در خصوص افزایش اشتغال در ماه سپتامبر امسال را تبدیل به دستمایه‌ای مستند جهت بازگرداندن برخی رأی‌دهندگان از کمپین انتخاباتی ترامپ کند. هنوز مشخص نیست که دموکرات‌ها در دقیقه ۹۰ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چگونه و با چه مکانیسمی قادر به مدیریت این روند پیچیده و سنگین خواهند بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر