صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آموزش آنلاین؛ فرصتی طلایی یا چالش پنهان؟

تحصیل چه به صورت حضوری چه آنلاین امری بسیار پسندیده و خوب است، اما گاهی افراد به واسطه شرایطی که برای آنها پیش می‌آید شرایط تحصیل به صورت حضوری را ندارند که در این صورت برخی دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن این موضوع راهکار‌هایی برای این افراد در نظر گرفته‌اند.
کد خبر : 936664

به گزارش خبرگزاری آنا، اگرچه بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی در طی سال‌های گذشته به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به صورت آنلاین تحصیل کرده‌اند، اما این بدان معنا نیست که آنها برای ادامه تحصیل آنلاین در مقطع آموزش عالی آماده هستند. به گفته برخی از کارشناسان آموزشی، تجربه‌های دانش‌آموزان از آموزش آنلاین در دبیرستان به طور زیادی بر نگاه آنها به آموزش آنلاین در سطح دانشگاه تاثیر گذاشته است.

«کریستن ویلموت»، مشاور ارشد خصوصی و مدیر پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در موسسه Top Tier Admissions، گفت: من متوجه شده ام که این تجربه بسیار سیاه و سفید است. یا دانش‌آموزان کاملا راحت هستند و از اینکه می‌توانند کلاس‌ها را از خانه و با لباس راحتی شرکت کنند لذت می‌برند، یا این تجربه را یک کابوس می‌دانند.

«آلن کوه»، مدیرعامل شرکت مشاوره آموزشی Cardinal Education، می‌گوید که اگرچه همه‌گیری کرونا مردم را بیشتر با فرمت یادگیری آنلاین آشنا کرده است، اما همچنان شک و تردید‌هایی نسبت به آن وجود دارد. دیدگاه عمومی این است که باید دلیلی قانع‌کننده برای انتخاب یادگیری آنلاین وجود داشته باشد. با این حال تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها کلاس‌ها برنامه‌ها و مدارک آنلاین را برای دانشجویانی که ممکن است بخواهند از مسیر سنتی تحصیل در دانشگاه حضوری صرف نظر کنند، ارائه می‌دهند.

مزایای یادگیری آنلاین

یکی از دلایل افزایش علاقه به یادگیری آنلاین، راحتی آن است. به گفته برخی از کارشناسان، دانشجویان امروزی به دنبال گزینه‌های منعطف‌تری هستند. ویلموت در ادامه گفت: حتی برخی از دانشجویانی که در بهترین دانشگاه‌های کشور پذیرفته شده‌اند، همچنان به گزینه‌های آنلاین به دلیل انعطاف‌پذیری آن نگاه می‌کنند.

بسیاری از دانشجویان بین المللی اظهار کردند که تحصیل آنلاین سر جمع هزینه‌هایشان را کاهش داده است چراکه هزینه رفت و آمد و اسکان از مجموع هزینه‌ها کاسته می‌شود. پیش از این دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاهی خارجی باید هزینه رفت و آمد و اسکان را نیز محاسبه می‌کردند چراکه در بسیاری از موارد هزینه این امور از شهریه‌های دانشگاهی بیشتر می‌شد.

این نیاز به انعطاف‌پذیری به ویژه برای دانشجویان بزرگ‌تر که ممکن است در حال بازگشت به مدرسه باشند، به ویژه کسانی که در حال تغییر شغل هستند، اهمیت بیشتری دارد.

کوه نیز در ادامه بیان کرد: افراد دیگر این امکان را ندارند که شغل خود را رها کرده و چندین سال به صورت تمام‌وقت به دانشگاه بروند. افرادی که مشغول به کار هستند و نیاز به انعطاف‌پذیری در اطراف مشاغل و زندگی خانوادگی خود دارند، آموزش آنلاین را گزینه مناسبی می‌دانند. بیشتر دوره‌های آنلاین نیاز به حضور ندارند، بنابراین برنامه زمانی دانشجویان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

«لیا پاتل»، مدیر ارشد بازاریابی و خدمات پذیرش در دانشگاه UNE Online، می‌گوید: برای یک بزرگسال شاغل که ممکن است تعهدات دیگری مانند خانواده و مسائل مختلف داشته باشد، داشتن برنامه‌ای که نیازی به حضور نداشته باشد و شما مجبور نباشید در روز‌های خاصی از هفته در زمان مشخصی در یک کلاس حضور پیدا کنید، بسیار مفید است.

یکی دیگر از مزیت‌های توسعه آموزش آنلاین در جهان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو است، شاید پیش از این دانشجویان محدودتری امکان حضور در رشته‌های مختلف را داشتند، اکنون دیگر امکان تشکیل کلاس‌های چندین هزار نفری نیز وجود دارد، هر یک از دانشجویان از چهارگوشه جهان می‌توانند با استفاده از اینترنت در دوره مدنظر خود شرکت کنند و مهارت لازم را به دست آورند.

نکاتی که باید قبل از ثبت‌نام در یک کلاس آنلاین در نظر بگیرید

تحصیل در مقطع آموزش عالی به صورت آنلاین برای همه مناسب نیست، به خصوص اگر فردی نیاز به ساختار و تعامل اجتماعی دارد یا برای حفظ انگیزه نیاز به نوعی مسئولیت‌پذیری دارد.

کارشناسان تأکید می‌کنند که برای موفقیت در یادگیری آنلاین باید توانایی خودانگیزشی داشته باشید. یکی از مواردی که دانشجویان اغلب اشتباه متوجه می‌شوند این است که فکر می‌کنند انعطاف‌پذیری و راحتی برابر با آسان بودن است. اما این درست نیست. یادگیری آنلاین قطعا راحت‌تر است، اما لزوما آسان‌تر نیست. کسی که در یادگیری آنلاین موفق می‌شود، کسی است که می‌تواند به خود انگیزه دهد. شما دیگر در یک کلاس فیزیکی حضور ندارید و معلمی در مقابل شما نیست که شما را مجبور کند تکالیف خود را به موقع تحویل دهید.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش آنلاین
ارسال نظر