صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۲۴ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

عراقچی: دوران تفرقه بینداز و حکومت کن اروپا به سر آمده است

وزیر امور خارجه در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا گفت: دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های طولانی است که به سر آمده است.
کد خبر : 936395

به گزارش خبرگزاری آنا، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه به بیانیه نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس واکنش نشان داد و بار دیگر بر تعلق جزایر سه‌گانه ایرانی به خاک ایران تأکید کرد.

وزیر امور خارجه که در مقصد دوم چهارمین دور سفرهایش به منطقه در قاهره حضور دارد، بامداد امروز (پنجشنبه) ۲۶ مهرماه با اشاره به این بیانیه گفت: بخش مربوط به ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس حاوی پیام‌های زیادی است. 

به گزارش آنا، سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا در این بیانیه تعامل دیپلماتیک با ایران درباره برجام و تحولات منطقه را مهم خوانده‌اند. در این بیانیه آمده است: ما بر اهمیت تعامل دیپلماتیک با ایران برای پیگیری تنش‌زدایی در منطقه تاکید کرده و از ایران می‌خواهیم مسیر تنش‌زدایی در منطقه را دنبال کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: از نظر ما، روشن است که مسیر همکاریِ با احترام، که از طرف ما در ملاقات‌های مختلف، از جمله در نیویورک و (در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل) به آنها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای «تقابل» پاسخ داده شده است. از طریق تحریم پرواز‌های مسافری و ایراد اتهام عبث بی‌پایه «اشغالگری» به ایران.

به گزارش آنا، اتحادیه اروپا اخیرا با ادعای بی اساس ارسال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اقدام به تحریم هفت شخص و هفت نهاد ایرانی کرد. شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و سا‌ها هم جزء فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار داشتند.

وزیر امور خارجه همچنین به تعلق جزایز سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اشاره و تصریح کرد: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود. 

در این بیانیه به مناسبات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اشاره و از ایران خواسته شده تعهدات پادمانی خود را در چارچوب معاهده NPT اجرا کند و مجدداً اجرای پروتکل الحاقی را از سر بگیرد. در این بیانیه اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی بیان و عنوان شده «ما از ایران می‌خواهیم به اشغال جزایر سه‌گانه امارات پایان دهد.»
 
 عراقچی در پایان گفت: دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های زیادی است که به سر آمده است.

 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر