صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف برای جلوگیری از واردات بی‌رویه قطعات صنعتی

ولی‌الله روشن رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: متأسفانه واردات در کشور برای عده زیادی جذابیت بیشتری دارد، ولی پروژه جدید ما به خودکفایی کشورمان و عدم وابستگی به کشور‌های خارجی کمک بزرگی می‌کند.
کد خبر : 936306

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، انعقاد قرارداد مشارکت در احداث کارخانه تولید هسته سرامیکی کاتالیست خودرو بین جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف و امور خیریه، یکی از اتفاقات مهم در روز‌های اخیر بود، کارخانه‌ای که کشورمان را می‌تواند در زمینه تولید هسته‌های سرامیکی (مونولیت) کاتالیست خودرو به خودکفایی برساند. به بهانه این قرارداد همکاری مهم با ولی‌الله روشن، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت‌وگو کردیم.

روشن در ابتدای سخنانش درخصوص پروژه مونولیت کاتالیست خودرو گفت: جهاد دانشگاهی باتوجه به تکنولوژی و دانش فنی که اختیار داشت و منابعی که توانست در اختیار بگیرد، تصمیم گرفت وارد این حوزه شود. در این مدت ما حتی با بسیاری از خودروسازان هم وارد مذاکره شدیم تا جهاد دانشگاهی را در این مسیر همراهی کنند تا کسب و کاری نیز در این میان برای گروهی از جوانان و افراد با استعداد شکل بگیرد، ولی، چون در حقیقت برخی از تجهیزات در اصل خارجی هستند و وارد می‌شوند و متأسفانه واردات در کشور برای عده زیادی جذابیت بیشتری دارد، این مذاکرات به سرانجام نرسید.

وی افزود: در نهایت با نگاه مثبتی که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور داشت، آنها موافقت کردند که این سرمایه گذاری مشترک را با ما داشته باشند تا بتوانیم یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه کاتالیست خودرو که وارداتی است را با تولید ملی پر کنیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت با اشاره به جزئیات این قرارداد جدید گفت: طبق برنامه در فاز یک این پروژه، ۵۵۰ هزار قطعه مونولیت تولید می‌شود، این در حالی است که در حوزه خودرو ۲ میلیون قطعه وارداتی داریم. باتوجه به توانمندی همکاران فناور ما و انعطاف پذیری این خط تولید می‌توانیم از خروجی آن در حوزه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاهی و همچنین منازل هم استفاده کنیم. یکی از معضلات ما این است که موتورخانه‌ها آلودگی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کنند و ما در این زمینه دچار مشکل هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری و همراهی اوقاف در حوزه دانش بنیان، این مشکل را حل کنیم. جهاد دانشگاهی و اوقاف، سازمان‌هایی هستند که انتفاع شخصی ندارند و بیشتر به فکر کمک به جامعه هستند و امیدواریم با کمک خدا به موفقیت در این حوزه برسیم.

وی درخصوص عدم مشارکت بسیاری از شرکت‌های خودروسازی یا سازمان‌هایی که در ماموریت‌شان فعالیت در چنین حوزه‌هایی تعریف شده نیز عنوان کرد: یک واقعیت که در جامعه ما وجود دارد و آن هم اینکه ما نیاز به سرمایهگذاری داریم تا بتوانیم ناترازی‌ها را پاسخ دهیم. بحث این است که این سرمایه موجود نیست، خیلی از ساختار‌هایی که باید در این سرمایهگذاری حضور پیدا کنند، زاویه نگاهی به این زمینه ندارند و به درستی ورود نمی‌کنند. در برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها نگاه صرفاً اجرای پروژه بدون توجه به مابقی مسایل است، ولی ما برعکس به چند نیت مهم پروژه راه‌اندازی می‌کنیم، یعنی در کنار اینکه مشکل مورد نظر را حل می‌کنیم، به فکر ایجاد اشتغال، خودباوری، توانمندسازی و جلوگیری از وابسته بودن به کشور‌های خارجی هم هستیم.

روشن اضافه کرد: متاسفانه در ساختار‌ها و سازمان‌های دولتی اجرای پروژه مهم است، بدون اینکه ببینند کار در نهایت با چه کیفیتی عملیاتی می‌شود. یعنی حتی نگاه ایجاد اشتغال هم ندارند و بر این باورند که مسئله ایجاد شغل برعهده دولت است و آن سازمان صرفاً روی اتمام پروژه تمرکز می‌کند. در حالی که این موارد زنجیرهوار به هم وصل هستند و باید به همه آنها توجه داشت.

هدفمند کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی 

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در رابطه با اهمیت ورود به حوزه تکنولوژی هم گفت: یکی از ماموریت‌های ما این است که در حوزه فناوری کار کنیم، چون مسائل مربوط به نوآوری و مدیریت منابع بسیار مهم است. از طرف دیگر در سازمان اوقاف بحث نوآوری در مصرف منابع بسیار مهم است. بهترین جا که می‌توان این منابع را هدایت کرد استفاده در فناوری‌هایی است که می‌تواند اشتغال دانش بنیان ایجاد کند و به بازار ایران پاسخ دهد. خوشبختانه این اتفاق افتاد و حالا ما چندین فناوری را با همکاری و منابع اوقاف به عنوان کسب و کار ایجاد کرده و از شرکت‌های دانش بنیان هم استفاده کردیم.

وی در پایان سخنانش درخصوص استفاده از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای پیشبرد اهداف تکنولوژیک و نیازمندی‌های کشور نیز عنوان کرد: متاسفانه پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در کشور ما براساس نیاز بازار هدایت نمی‌شود و بیشتر براساس علاقه استاد و محقق است. ما در ایران دانشمندان برتر زیادی داریم ولی در زمینه رفع مشکلات فناوری فعالیت نمی‌کنند، در حالی که معتقدم پایان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید براساس یک سفارش صنعتی باشد. به عنوان مثال مشکل ناترازی در حوزه محیط زیست از آن مواردی است که می‌توان با فناوری‌های نوین آن را برطرف کرد و جا‌هایی مثل سازمان اوقاف و جهاد دانشگاهی نیز از دانشجویان برای ورود این موارد حمایت می‌کنند. عمیقاً بر این باورم اگر منابع هدایت شده برای دانشجویان براساس نیاز‌های بازار شکل بگیرد، پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی هم می‌تواند هدفمند باشد و به بهبود این شرایط در حوزه‌های مختلف کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر