صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌وپنجم مهر (۱۶ اکتبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 936246

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2657}

تصویر نجومی روز ناسا

یک موشک فالکون سنگین اسپیس ایکس، فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا را ​​به فضا پرتاب کرد. این موشک از مجتمع پرتاب 39A  در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا بلند شد. این رخداد فضایی در ساعت 12:06 بعد از ظهر EDT در دوشنبه، 14 اکتبر 2024 انجام شد.

انتظار می‌رود این فضاپیما از گرانش زمین و مریخ برای افزایش سرعت استفاده می‌کند تا به شتاب مورد نیاز برای رسیدن به سیاره مشتری در آوریل 2030 برسد.

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر توسط علیرضا وفا  از تهران، ایران  ثبت شده است. تاریخ و زمان انتشار عکس 12  اکتبر 2024  است و تصویر با تجهیزات لنز Nikkor 200mm f4  در دوربین فوجی XT-2 چهل نوردهی 1.3 ثانیه ای با ISO 500  گرفته شده است و در فتوشاپ پردازش شده است.

در غروب 12 اکتبر، دنباله‌دار سوچینشان-اتلس در آسمان ظاهر شد که یک رویداد نجومی بسیار بزرگ در سال 2024 بود. عکاس از یک لنز قدیمی Nikkor 200mm f4 با دوربین فوجی XT2 استفاده کرد. او 40 ثبت نوردهی هر کدام در بازه زمانی 1.3 ثانیه داشت و آنها را در فتوشاپ پردازش کرد. با وجود آلودگی نوری و هوای تهران، باد ملایم کمک کرد تا دنباله دار در تصویر ثبت شود.   

تصویر روز آژانس تلسکوپ فضایی استرالیا

امروز پنجاهمین سالگرد راه‌اندازی تلسکوپ آنگلو-استرالیایی مشهور بهAAT  بود. این تلسکوپ توسط شاهزاده وقت ولز (و پادشاه کنونی) چارلز افتتاح شد. ارتفاع تلسکوپ 3.9  متر بود. اپتیک عالی و بسیار پایدار داشت و کنترل کامپیوتری دقیقش، آن را به یکی از بهترین تلسکوپ‌های جهان تبدیل می‌کرد.

این تلسکوپ در زمان خود یکی از جاذبه‌های آن حوالی محسوب می‌شد و  ارائه‌های علمی توسط ستاره شناسان معروف و نمایش‌های علمی در آنجا برگزار می‌شد. حتی غرفه‌هایی برای رصد خورشیدی و حتی غذاخوری در دسترس بود.

تصویر روز earthsky

این تصویر در تاریخ 14/10/2024 ساعت 07:57 بعد از ظهر توسط آندریا بویل (Andrea Boyle) از مدفورد، اورگان گرفته شد. محل ثبت عکس از پارک پرسکات  بود و عده زیادی برای دیدن این شی آسمانی درخشان از کوه بالا آمدند.

عکاس از دوربین Canon R6 اصلاح‌شده با لنز 70-200 کانن E-mount استفاده کرد. او برای نمایش بهتر تصویر کنتراست را بالا برد و همچنین مقداری نویز را کم کرد، زیرا تنها یک شات بود، نه بلکه تعدادی تصویر بود.  

تصویر نجومی روز apod

تصویر شفق قطبی رنگارنگ را بر فراز نیوزیلند نشان می‌دهد. اعتبار تصویر و حق چاپ آن به تریستیان مک‌دونالد(Tristian McDonald) تعلق دارد.

عکاس در رابطه با تصویر خود می‌گوید: گاهی آسمان شب ما را غافلگیر می‌کند. هفته گذشته، آسمان بر فراز گذرگاه لیندیس در جزیره جنوبی نیوزلند متفاوت به نظر می‌رسید. به جای یک آسمان آرام با ستاره‌ها شاهد منظره ای شلوغ و پویا بودیم. شفق‌های قطبی قرمز روشن و شفق‌های قطبی سبز "حصار حصار" شب را روشن کردند. همچنین یک کمان قرمز، یک استیو (استیو مخفف عبارت افزایش سرعت تابش حرارتی قوی است)، یک شهاب سنگ و ماه وجود داشت. این نورها حتی روی تصویر مرکز کهکشان راه شیری و دو کهکشان اقماری آن LMC و SMC نیز تأثیر می‌گذاشت. 

شفق قطبی در هفته گذشته آسمان‌های بسیاری نقاط را درخشان کرد. یک پرتابه جرم تاج خورشیدی ذرات را به سمت زمین فرستاد و این امر باعث ایجاد آسمان‌های رنگارنگ حتی در مناطقی شد که معمولاً خیلی از قطب‌های زمین فاصله دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر