صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

تعامل با خیرین برای انجام آزمایشهای بالینی در پژوهشگاه رویان

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: با خیرین و ارگان ها برای انجام آزمایش های تحقیقات پژوهشگاه وارد تعامل شده ایم تا زودتر به نتایج خوبی برسیم.
کد خبر : 936200

عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در گفتگو با خبرنگار حبرگزاری آنا گفت: پژوهشگاه با رویکرد درمان ناباروری کار خودش را آغاز کرد و در کنار آن به آموزش و پژوهش پرداخت.

وی ادامه داد: همچنین در برخی پروژه‌های ژن‌درمانی، مجوز دریافت پول از بیمار نیز اخذ شده است ولی ماهیت کار رعایت اخلاق پزشکی سرعت را کند می‌کند. چراکه نمی‌توان به یک‌باره ۴۰ بیمار برای ورود به کارآزمایی بالینی آماده کرد. کارآزمایی ابتدا باید بر روی ۵ بیمار که در مرحله نهایی بیماری (Endstage) قرار دارند، انجام شود.

وی ادامه داد: سپس دارو استفاده شود و چند سال بیماران تحت نظر باشند و مراحل بعدی انجام شود که همین موضوع زمان و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: دانش تولید مثل، همانند سازی و تکثیر حیوانات با پتانسیل ژنتیکی خوب مانند شیرآوری بالا، توانمندی خاص مانند دوقلوزایی در این پژوهشکده مورد توجه قرار گرفته که منجر به تکثیر حیواناتی نیز شده است.

وی با بیان اینکه لازم است که به صورت جدی و حرفه‌ای در زمینه تولید حیوانات شبیه سازی ورود پیدا کنیم، اظهار کرد: از این رو همکاران ما در پژوهشکده زیست فناوری در صدد هستند که فعالیت‌های خود را در قالب یک شرکت دانش بنیان ارائه کنند.

شاهوردی ادامه داد: امروزه در کنار اتاق عمل فضای اتاق تمیز برای تولید سلول تجهیز می‌شود؛ بنابراین با پروتکل‌های جدید می‌توانیم نویدبخش امید به آینده در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج باشیم ودربیماری‌های مفاصل، بیماری‌های استخوانی، بیماری های عصبی، قطع نخاع و پارکینسون که در تحقیقات این بیماری ها در بخش های درمانی انجام شد.

به گفته وی؛ این درمان ها ابتدا روی مدل های حیوانی انجام شد و سپس به بخش های بالینی و کارآزمایی بالینی هم رسید و وارد فاز 2 و 3 شد. بیش از ۱۰۰ بیمار در این عرصه با استفاده از سلول های بنیادی درمان شدند و به نتایج خوبی رسیدیم.

شاهوردی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رویکرد های ما تعامل با خیرین بود که  توانستیم حمایت های خیرین را جذب و با تعاملاتی با سازمان برنامه  بودجه و مجلس حمایت هایی را کسب کنیم؛ کمک‌های خوبی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری صورت گرفته اما به دلیل تعدا بالای پروژه های موجود در کارآزمایی بالینی جامعه از ما انتظاراتی دارد که باید از شکل های مختلف تامین مالی داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر