صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۴ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳

تکنولوژی با طعم سرقت!

نصب صندوق‌های سلف سرویسی در فروشگاه‌های آلمان هزینه فروشندگان و زمان خرید و پرداخت کالا‌ها را برای مشتریان کاهش داده است. اما این اقدام سرقت کالا از فروشگاه‌ها را هم بیشتر کرده است.
کد خبر : 936199

به گزارش خبرگزاری آنا، اگرچه پیشرفت علم و دستیابی به فناوری‌های نوین، تغییراتی را در سبک زندگی بشری ایجاد کرده و خواهد کرد، اما لزوماً پیشرفت در عرصه علم و فناوری به معنای صیانت از این دستاورد‌ها نیست! به عبارت بهتر، بعضاً به‌کارگیری فناوری‌های جدید هزینه‌های دیگری را بر صاحبان و استفاده‌کنندگان از آن تحمیل می‌کند. یکی از این اتفاقات اخیراً در خاک اروپا، یعنی کشور آلمان رخ داده است. نصب صندوق‌های سلف سرویسی در فروشگاه‌های آلمان هزینه فروشندگان و زمان خرید و پرداخت کالا‌ها را برای مشتریان کاهش داده است. اما این اقدام سرقت کالا از فروشگاه‌ها را هم بیشتر کرده است.

سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی در آلمان در ماه‌های اخیر صندوق‌های سلف‌ سرویسی نصب کرده‌اند تا مشتریان بتوانند کالاهایشان را خود اسکن کنند و بهای آن را بپردازند. این اقدام به صرفه‌جویی در نیروی انسانی و بهبود خدمات به مشتریان از طریق کاهش زمان انتظار کمک می‌کند، اما خطرات قابل‌توجهی نیز به همراه دارد و سرقت از فروشگاه‌ها را بیشتر کرده است.

بر اساس گزارش دویچه وله، کارشناسان تخمین می‌زند که ضرر و زیان ناشی از سرقت در این فروشگاه‌ها می‌تواند بین یک تا دو درصد از درآمد باشد. این رقم به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از صندوق‌های پرداخت سنتی با صندوقدار است. به‌ویژه در مناطق شهری، خطر سرقت بیشتر از مناطق روستایی است.

باوجود این خطرات، برخی کارشناسان معتقدند که خرده‌فروشی‌ها در آینده نیز به استفاده از صندوق‌های سلف‌سرویسی ادامه خواهند داد، زیرا در همه‌جا کمبود نیروی کار وجود دارد و مشتریان از خدمات سریع استقبال می‌کنند. البته همه کارشناسان این خوش‌بینی را حداقل در برهه کنونی ندارند!

از یک سو برای کاهش خطر سرقت، فروشندگان از اقدامات پیشگیرانه مختلفی مانند حضور کارکنان ناظر در کنار صندوق‌های سلف‌ سرویسی و نظارت با دوربین که می‌تواند سرقت‌ها را شناسایی کند، استفاده می‌کنند. هزینه این اقدامات، بعضاً بیشتر از به‌کارگیری نیروی کار انسانی در صندوق‌هاست! بنابراین، برخی فروشگاه‌ها عطای استفاده از آن را به لقایش بخشیده و بر استمرار به‌کارگیری نیروی انسانی مستقر در محل کسب‌وکار خود تأکیددارند.

بر اساس آمار جنایی پلیس، سرقت از فروشگاه‌ها در آلمان اخیراً افزایش یافته است. حامیان صندوق‌های سلف سرویس، این افزایش را بیشتر به دلیل «تورم بالا، افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید» می‌دانند، اما سؤال اصلی اینجاست که چرا آمار سرقت از فروشگاه‌هایی که دارای صندوق‌های خودکار (سلف سرویس) هستند نسبت به فروشگاه‌هایی که روند عادی استفاده از نیروی انسانی در صندوق‌های خرید را در پیش گرفته‌اند، بیشتر است!

انتهای پیام/

ارسال نظر