صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۷ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳

آیا ورق در آریزونا برگشته است؟

برخی اعضای ارشد کمپین انتخاباتی نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴ مدعی شده‌اند که با توجه به نظرسنجی‌های اخیر، او نباید حسابی روی تکرار پیروزی در ایالت کلیدی آریزونا باز کند.
کد خبر : 936169

به گزارش خبرگزاری آنا، اکثر نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالت آریزونا، حکایت از پیشتازی اندک ترامپ بر کامالا هریس دارد. همین مسئله، جمهوری‌خواهان را نسبت به پیروزی در این ایالت حساس و چرخشی امیدوار کرده است. در مقابل، دموکرات‌ها تلاش می‌کنند با استناد به رأی جمهوری‌خواهان سنتی و ناراضی از ترامپ در آریزونا، پیروزی خود در سال ۲۰۲۰ میلادی را مجدداً در این ایالت تکرار و ۱۱ رأی الکترال این ایالت را به سبد خود واریز کنند.

ورود غیرقانونی از مرز‌ها در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، اما همچنان یکی از مسائل مهم در ذهن رأی‌دهندگان به شمار می‌رود

 دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ با حمایت ایالت آریزونا موفق شدند به ریاست جمهوری برسند. این ایالت برای اولین بار از دهه ۱۹۹۰ به کاندیدای حزب دموکرات رأی داد.

در اکثر نظرسنجی‌های صورت گرفته در آریزونا، حدود ۳ تا ۶ درصد از رأی‌دهندگان اعلام کرده‌اند که هنوز در روند انتخاب نهایی خود در انتخابات ماه نوامبر امسال به نتیجه نرسیده‌اند. گردش آرای این افراد به ضرر یا سود یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی یا شکست آنها را رقم می‌زند. این ایالت صد‌ها کیلومتر با مکزیک مرز مشترک دارد و به کانون اصلی بحث‌های مهاجرتی کشور تبدیل شده است.

ورود غیرقانونی از مرز‌ها در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، اما همچنان یکی از مسائل مهم در ذهن رأی‌دهندگان به شمار می‌رود.

ترامپ بار‌ها به عملکرد هریس درزمینهٔ مهاجرت حمله کرده است، چراکه او از سوی جو بایدن مسئول کاهش بحران مرزی شده بود.

ترامپ همچنین وعده داده است که اگر بار دیگر به ریاست جمهوری برسد، «بزرگ‌ترین عملیات اخراج (پناهجویان) در تاریخ آمریکا» را اجرا کند.

یکی از نگرانی‌های اساسی حزب جمهوری‌خواه در آریزونا، داغ شدن بحث بر سر حق سقط‌ جنین است- مسئله‌ای که می‌تواند به پاشنه آشیل آنها در انتخابات پیش رو تبدیل شود

همین شعار انتخاباتی تأثیر خود را در قبال برخی رأی‌دهندگانی که در سال ۲۰۲۰ میلادی به بایدن و دموکرات‌ها رأی داده بودند، گذاشته و خود را در نظرسنجی‌ها نیز منعکس ساخته است. همین مسئله سبب شده تا هشدار‌هایی از سوی مشاوران انتخاباتی کامالا هریس به وی در خصوص امکان شکست دموکرات‌ها در آریزونا مخابره شود.

 حتی برخی اعضای ارشد کمپین انتخاباتی هریس مدعی شده‌اند که دیگر اساساً دموکرات‌ها نباید حسابی روی تکرار پیروزی در آریزونا در انتخابات ماه آینده داشته باشد و بهتر است در رقابت سنگین پیش رو، روی ایالات حساس و سرنوشت‌ساز دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از نگرانی‌های اساسی حزب جمهوری‌خواه در آریزونا، داغ شدن بحث بر سر حق سقط‌ جنین است- مسئله‌ای که می‌تواند به پاشنه آشیل آنها در انتخابات پیش رو تبدیل شود. آریزونا طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر شاهد یک کشمکش تلخ بر سر دسترسی به حق سقط جنین بوده است. جمهوری‌خواهان در این ایالت تلاش کردند یک قانون تقریباً ۱۶۰ ساله مبنی بر ممنوعیت تقریبی سقط جنین را بازگردانند، اما شکست خوردند.

این مسئله از سال ۲۰۲۲ و با لغو حکم تاریخی دیوان عالی که حق قانونی سقط جنین را به زنان داده بود، به موضوعی مهم در سراسر آمریکا تبدیل شده است. ضمن آنکه مخالفت جمهوری‌خواهان سنتی در آریزونا (که اکثراً طرفدار جان مک‌کین سناتور اسبق و درگذشته این ایالت بوده‌اند) با ترامپ به قوت خود باقی است.

پیروزی ترامپ در آریزونا به تنهایی برای شکست دموکرات‌ها کافی نیست، اما قطعاً تأثیر به سزایی در افزایش شانس پیروزی نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر