صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۷ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳

حقایقی کوتاه درباره فضا

فضا یک محیط بی‌پایان و اسرارآمیز است که شامل کهکشان‌ها، ستاره‌ها، سیارات و سایر اجرام آسمانی می‌شود و علم نجوم به ما کمک می‌کند تا به درک بهتری از سازوکارهای کائنات برسیم.
کد خبر : 936162

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از فری‌پرس‌ژورنال، فضای بیکران، مکانی وسیع مملو از ستاره‌ها، سیارات و کهکشان‌های ناشناخته است. مکانی مرموز که درباره آن سوالات زیادی وجود دارد. با وجود پیشرفت‌های بسیار در علم و فنانوری فضایی و اکتشافات زیاد سازمان‌های فضایی، هنوز هم فضا برای انسان ناشناخته است. در اینجا پنج حقیقت درباره فضا، برای آگاهی بیشتر شما معرفی می‌شود.

{$sepehr_key_2650}

فضا کاملاً ساکت است

در فضا، هیچ کس نمی‌تواند فریاد شما را بشنود. صدا برای اینکه به گوش ما برسد به ماده‌ای مانند آب یا هوا نیازدارد. در خلاء فضا، ذرات بسیار کمی برای انتقال امواج صوتی وجود دارد و به همین علت فضا ساکت است. در نتیجه، فضانوردان هنگام راهپیمایی فضایی، توسط فناوری رادیویی که در لباس فضایی آن‌ها تعبیه شده با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.


کیهان در حال انبساط است
عالم دائماً بزرگتر می‌شود. پس از انفجار بزرگ که حدود 13.8 میلیارد سال پیش رخ داد، جهان شروع به انبساط کرد و از آن زمان تاکنون این روند ادامه دارد. انبساط کیهان منجر به دور شدن کهکشان ها از یکدیگر می‌شود. دانشمندان دریافته‌اند که احتمالاً به دلیل نیروی مرموز به نام انرژی تاریک، انبساط در حال شتاب گرفتن است.


یک روز در زهره طولانی‌تر از یک سال است
چرخش سیاره زهره حول محورش بسیار آهسته است و حدود 243 روز زمینی طول می‌کشد تا یک بار به طور کامل به گرد خود بچرخد. در مقابل، فقط 225 روز زمینی طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید بچرخد. جالب است، نه؟ یک روز در زهره بیشتر از یک سال در این سیاره است! علاوه بر این، زهره در مقایسه با اکثر سیارات در جهت مخالف می‌چرخد، بنابراین اگر روی سطح آن بایستید خواهید دید که خورشید از غرب طلوع و در شرق غروب می کند.

تعداد ستارگان جهان از دانه‌های شن روی زمین بیشتر است
درک این موضوع سخت است، اما دانشمندان تخمین می‌زنند که تعداد ستاره‌های عالم از تعداد دانه‌های شن در تمام سواحل و بیابان‌های کره زمین بیشتر است. تنها در کهکشان ما، تقریباً 100 تا 400 میلیارد ستاره وجود دارد. وقتی به آسمان شب نگاه می‌کنید، فقط بخش کوچکی از آنچه در راه‌شیری وجود دارد را می‌بینید. خیلی گیج کننده است؟


ستارگان نوترونی به طرز باورنکردنی چگالی بالایی دارند
ستارگان نوترونی باقیمانده ستارگان کلان جرمی هستند که منفجر شده‌اند. آن‌ها بسیار متراکمند. یک تکه قند مکعبی از مواد ستاره نوترونی تقریباً به اندازه کل بشریت وزن داشته باشد! هسته این ستارگان فرو می‌ریزد و پروتون‌ها و الکترون‌ها را با هم فشرده می‌کند تا نوترون‌ها را تشکیل دهند.به همین علت چگالی این ستارگان بسیار بالاست. این ستارگان سنگین‌ترین ستارگان عالمند. براساس تخمین‌های ناسا، نزدیک به یک میلیارد ستاره‌ نوترونی در کهکشان راه شیری وجود دارد.

 

انتهای پیام/

مریم فخیمی
ارسال نظر