امسال حتی یک نفر در آموزش و پرورش استخدام نشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست علمی تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم پس از چند ماه تلاش در حوزه تعالی مدرسه در جمع همکاران حوزه ستادی هستم.
وی افزود: راهبرد اصلی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است و باید از فرصتهای امروزه استفاده کنیم؛ زمانی 19 میلیون دانشآموز داشتیم و به دنبال این بودیم که دانشآموز بیرون از مدرسه نباشد و برایمان مهم بود که از لحاظ کمی دانشآموز با مشکل مواجه نباشد.
فانی تصریح کرد: در گذشته مدارس 3 شیفته، 4 شیفته و بعضاً در بعضی مناطق اطراف تهران 6 شیفته نیز داشتیم، به همین دلیل به بحث کیفیت کار و چگونگی آن در مدارس وارد نمیشدیم.
وی با بیان اینکه امروز 13.5 میلیون دانشآموز داریم و تعداد دانشآموز نسبت به آن زمان دو سوم شده است، اضافه کرد: امکانات و تجربیات افزایش یافته است و این اعلام میکند که راهبرد اصلی را ارتقای کیفیت قرار دهید و در مجلس شورای اسلامی نیز ما به عنوان برنامه اعلام کردیم، استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است.
فانی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون 25 هزار معلم در سطح کشور بازنشسته شده در حالی که تعداد دانش آموزان 200 هزار نفر بیشتر شده است و ما به 15 هزار نیروی انسانی برای تربیت این تعداد دانشآموز نیاز داشتیم اما یک نیروی انسانی هم وارد سیستم نشده در حالی نیاز سیستم 40 هزار نیروی انسانی بوده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهر93، نسبت به مهر 92 و 91 بنا به اعتراف همکاران وضعیت بهتری داشته است، افزود: با 20 وزارتخانه و نهاد دولتی تفاهمنامه امضا کردهایم و از حضور بخش خصوصی نیز استفاده شده و در مجموع با دنبال کردن سیاست مشارکت و بسته حمایتی توانستهایم مشارکت دستگاهها بخش خصوصی و مردم را به آموزش و پرورش جلب کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از همکاران خود خواستهام تا برآورد ریالی توسعه مشارکت را محاسبه کنند و امسال نیم درصد مدارس یعنی 600 مدرسه، گام اول بودجه ریزی عملیاتی را دنبال میکنند.
فانی با اشاره به بحث تمرکز زدایی بیان کرد: رسمیت در آموزش و پرورش بسیار بالاست و تعریف رسمیت یعنی اینکه میزان بخشنامهها، دستورالعمل و آییننامهها در یک سازمان زیاد باشد و این رسمیت بالا سبب میشود خلاقیت و نوآوری پایین بیاید.
وی بیان داشت: امسال به کمیته مستندسازی مأموریت دادیم تا تعداد بخشنامههای صادره را کاهش داده و اعلام کردهام اگر 20 درصد بخشنامهها را کاهش دهیم، یک گام در جهت تمرکز زدایی و کاهش آن برداشتهایم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ارتقای مدیریت آموزشگاهی عنوان کرد: کلید اصلی کار در مدرسه است و تعلیم و تربیت در مدرسه شکل میگیرد و آنجایی که با دانشآموز به طور مستقیم کار میکند مدرسه بوده و به جای اینکه مدرسه تابع ادارات باشد، ادارات تابع مدرسه بوده یعنی جابجایی بین هدف و وسیله انجام شود.
فانی با اشاره به برنامه تعالی مدرسه و اینکه این طرح اهمیت مدرسه را یاد آور میشود، افزود: این برنامه به دنبال این است تا استانداردهای داخل مدرسه را ارتقای داده که لازمه آن اختیار دادن به مدارس، تعیین شاخصها، تلاش برای رفع مشکلات مدارس و نزدیک کردن آنها به استانداردهاست.
وی یکی از دلایل مخالفت با برنامهها و تغییر را عدم آگاهی افراد برشمرد و گفت: از عوامل دیگر، مخالفت با تغییرها و تفویض منابع افراد است و دلیل دیگر این است که آنها از تغییرات گذشته سابقه خوشی ندارند و در این میان این سوال مطرح است که چه کار کنیم مقاومت در برابر تغییر کاهش پیدا کند که پاسخش این است که مجریان را در برنامه تغییر، مشارکت دهیم و برگزاری این جلسه در پاسخ به این خواسته است و اگر بتوانیم حرکت جمعی را سامان دهیم موفق خواهیم شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش باید یک سازمان یادگیرنده شود که هر گونه تحولات در آن نگرش جمعی ایجاد کرده و افراد به یکدیگر یاد دهند و این قبیل نشستها در تبدیل آموزش و پرورش به سازمان یادگیرنده کمک میکند.
فانی لازمه توانمندسازی در سازمان را تفویض اختیار و آموزش برشمرد و بیان کرد: باید در همه ردههای سازمانی، تفویض اختیار را افزایش دهیم تا کارکنان توانمند شوند و آموزش و پرورش نیاز دارد تا اختیارات را افزایش دهد؛ آموزش نیز سبب توانمندسازی است و برنامه تعالی مدرسه یک حرکت دائمی است و قله آن حدی ندارد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این طرح به جای اداره مدرسه به دنبال رهبری مدرسه هستیم و یا به جای مدیریت آموزشگاهی به دنبال رهبری آموزشی باشیم به طوری که کارکنان با عشق و علاقه و نه دستور، کارهای خود را انجام دهند.
فانی با اشاره به اینکه در برنامه تعالی مدرسه نقطه آسیبپذیر وجود دارد، افزود: باید ارزیابیها از مدرسه باشد و اگر به خوبی انجام نشود، ممکن است باعث سندسازی در مدرسه، پرداختن مدیران به شکل برنامه به جای محتوای آن و لطمه دیدن آن شود.
وی اظهار کرد: باید ارزیابان را جدا از کارکنان قرار دهیم و برنامه تعالی مدرسه به عنوان یک حلقه از مجموعه ارتقای کیفیت آموزشگاهی بدانیم.
انتهای پیام/