صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از نشست خبری «دایره گچی قفقازی»؛

دژاکام: نمایش برشت با تکنیکی ایرانی ـ مدرن به اجرا می‌رسد/استفاده از ویدئوآرت و فناوری‌های جدید در کار

امیر دژاکام کارگردان با سابقه تئاتر گفت: تلاش کردیم نمایشنامه برتولت برشت را با تکنیک‌های جدید، فناوری نوین، چون ویدئو آرت از منظر زیبایی شناسانه آماده سازی کنیم.
کد خبر : 935980

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری نمایش «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی امین دژاکام و بازی بازیگرانی چون رابعه اسکویی، امیر کربلایی‌زاده، سیاوش خیرابی، النا امیدی، نگار بابایی و دیگر بازیگران نمایش در موسسه فرهنگی هنری ماهان برگزار شد.

دژاکام در ابتدای این نشست عنوان کرد: من همیشه مسیر تئاتر، تمرین و تولید را می‌روم پس از تجربه موفق نمایش «ایوب خان» در دوره کرونا و اجرا در سالن چهارسو و د رجشنواره فجر و نمایش‌های آیینی سنتی، نمایشنامه «احمد شمس» را برای اجرا انتخاب کردم و پس از چهار ماه و نیم تمرین، اجرا ازسوی شورای نظارت رد شد و کارمان در تئاتر شهر به تعویق افتاد.

وی در ادامه افزود: پس از این اتفاق نمایش «من و گربه پری» را برای ارجا ارائه کردم و جالب بود که خانم شهره سلطانی هم این کار را اجرا کرده بودند و مشکلی هم نبود. پس از آن نمایش «آنا» را در تونس اجرا کردیم که اثر برگزیده جشنواره تونس شد، اما در تهران نتوانستیم آن را اجرا ببریم. البته این را هم بگویم که احمد شمس بالاخره مجوز گرفت، اما من دیگر دل و دماغ اجرایش را نداشتم و تصمیم به اجرای «دایره گچی قفقازی» گرفتم.

دژاکام درباره روند شکل گیری این نمایش گفت: طبق روال همیشگی‌ام دانشجویانم در اکثر کارهایم حضور دارند، این روال ادامه دارد و قرار است نمایش از هشتم آبان ساعت ۱۹ در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه برود.

وی درباره رویکرد متن «برتولت برشت» گفت: متن کار جهانی است و همه آن را می‌شناسند، اما آن را در اجرا ایرانی ـ مدرن کردیم و از نظر تکنیکال نیز تغییراتی ایجاد شده است. کار با مولتی مدیا از منظر زیبایی شناسی همراه شده. در نمایش یک دوربین خط زنده وجود دارد و ویدئوآرت و ویدئو‌هایی از پیش ضبط شده نیز در اجراوجود دارد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه صحنه خالی است و به اقتضای موضع گیری بازیگر، معنا پیدا می‌کند، گفت: بازیگران همه اپیک و با فاصله گذاری نسبت به نقش هایشان بازی می‌کنند. در واقع کاراکتررا نقد می‌کنند و کاریکاتوری از نقش را روی صحنه ارائه می‌دهند. همچنان که در دنیای مدرن گریه و خنده در هم تنیده شده و من هم این اثر را به صورت تراژیکمدی روی صحنه می‌برم. بازیگران پالوده بازی می‌کنند و بازی رئالیستی نداریم.

وی یادآور شد: در کارگردانی هم من خصلت‌ها و ویژگی‌هایی که در آثار گذشته‌ام که به روز شده، نمایش از ریتم و سرعت بالایی برخوردار است و امیدوارم که تماشاگران آن را بپسندند. در واقع به متن برشت معاصر نگاه کردم و سعی‌ام بر این بوده که مخاطب بتواند خودش را در این نمایش ببیند و همراه با آن جلو برود.
دژاکام درباره انتخاب بازیگران کار نیز گفت: من با شاگردانم تمرینات را آغاز کردم، یک تعداد بازیگر حرفه‌ای هم دعوت کردیم.

سپس رابعه اسکویی درباره تجربه همکاری‌اش با امیر دژاکام گفت: ما خیلی سال است که هم را می‌شناسیم، اما تا به حال همکار نشده بودیم، از پیشنهاد او استقبال کردم، خوشحالم که کنار جوانان تئاتر کار می‌کنم و این خودم را هم جوان نگه می‌دارد. دراین کار شصت نفر ایفای نقش دارند و من خوشحالم که کنار آنها هستم. این اجرا برایم خیلی هیجان انگیز است و من هم نقش زن حاکم را دارم نقشی که دوستش دارم. البته من تازه به گروه اضافه شدم.

وی در ادامه افزود: تئاتر نبض زندگی بازیگران است، من هر وقت حالم خوب نیست تئاتر کار می‌کنم و جوان می‌شوم.

سپس سیاوش خیرابی نیز عنوان کرد: من هم اولین تجربه کارم با آقای دژاکام است ما هم در دوره خودمان به کلاس‌های بازیگری می‌رفتیم، اما آن زمان انقدر به جوان‌ها بها نمی‌دادند. پس از سال‌ها من به یک پروژه بعد از آموزشم دعوت شدم. جوان‌ها باید الان خیلی قدر کلاس‌ها را بدانند و تجربه کسب کنند.

در ادامه امیر دژاکام درباره چالش‌های حوزه تئاتر در کشور گفت: الان تولید تئاتر طوری شده که یک سرمایه گذار تعدادی بازیگر را انتخاب می‌کند و با همان‌ها کار می‌کنند. من هم خوشحالم که موسسه ماهان یک جریا تئاتری است نه یک بیزنس تئاتری! بازیگران ما اینجا نقش به دست آوردند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به درخواست‌های غیرحرفه‌ای و اصولی که برخی سرمایه‌گذاران و تهیه کنندگان تئاتر از کارگردان‌ها دارند، گفت: بچه‌های گروه ما به جز رابعه اسکویی، امیر کربلایی زاده و سیاوش خیرابی که از قبل نقش‌هایشان مشخص بود، نقش‌های این نمایش را از من گرفتند به این معنی که به صورت قطعی نقش هیچ کدامشان مشخص نشده بود و در پروسه تمرین هرکدام تلاش کردند و نقش خودشان را به دست آوردند.

وی همچنین گفت: ایمان دارم «دایره گچی قفقازی» در این بازار مکاره رنگ و وارنگ که هنرپیشه‌های معروف حرف اول را می‌زنند اثر ماندگار و به یادماندنی می‌شود و بازی بعضی از بچه‌های ما از بازی بازیگران مطرح بهتر است.

النا امیدی دیگر بازیگر این نمایش نیز گفت: استاد به من گفتند شما رزروی این نقش هستی تا روزی که بازیگر اصلی بیاید، اما ته دلم دوست داشتم، بتوانم این نقش را به دست بیارم. تا این که همین یک هفته قبل که آقای دژاکام در جمع اعلام کردند نقش «گروشه» را من بازی کنم. امیدوارم بتوانم این لطف را با تمام انرژی که برای این نقش می‌گذارم جبران کنم.

نگار امیدی نیز درباره بازی‌اش در این نمایش گفت: در این کار نوعی همدلی بین بچه‌های گروه جریان دارد که خیلی ارزشمند است و هیچ کس به اصطلاح برای نقش دیگری دندان تیز نمی‌کند و هر کس به دیگری کمک می‌کند تا نقشش را به بهترین شکل ایفا کند.

در نهایت نیز امیر کربلایی زاده با اشاره به اینکه از سال ۸۳ با امیر دژاکام آشنا شده و اولین بار با نمایش «رویا‌های خلیج فارس» با وی همکاری داشته است، گفت: من هم مثل بقیه بچه‌های گروه کم کم در کار‌های آقای دژاکام نقش گرفتم تا بتوانم به عنوان بازیگر ثابت کارهایشان حضور داشته باشم. من نقش آژدهاک را در این نمایش برعهده دارم که به نظرم یکی از شاه نقش‌های «دایره گچی قفقازی» است. این نقش لایه در لایه است و خیلی فراز و فرود دارد. در واقع او بهلول نمایش است.

در انتها نیز از پوستر این نمایش به طراحی امیر رجبی رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر