صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۴ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳
حقایق علمی ۵۲؛

«گل جسد» بوی بدی شبیه به گوشت فاسد می‌دهد!

گل جسد یک گیاه بومی اندونزیایی است که بوی تندی شبیه به گندیدگی می‌دهد و حشراتی مانند مگس‌ها یا سوسک‌ها را به خود جلب می‌کند.
کد خبر : 935850

به گزارش خبرگزاری آنا، ما اغلب برای بیان احساسات به یکدیگر گل‌ می‌دهیم. به عنوان مثال گل رز معمولاً نماد عشق است و گل نیلوفر آبی نماد رشد معنوی است. گل‌ها همچنین نقش بسزایی در سنت‌ها و مراسم مختلف در سراسر جهان از عروسی گرفته تا مراسم ختم دارند.

با این حال برخی گل‌ها دقیقاً آن تصویر رمانتیک را در ذهن تداعی نمی‌کنند! تیتان‌آروم (Titan arum) یکی از این دسته گل‌هاست. گل تیتان‌آروم که به عنوان «گل جسد» نیز شناخته می‌شود، یکی از عجیب‌ترین گیاهان روی زمین است. این گیاه ابعاد بزرگی دارد و بویی شبیه به گوشت فاسد می‌دهد!

این بوی خاص همینطوری بی‌دلیل به وجود نمی‌آید و دلایلی تکاملی دارد! برخی موجودات گرده‌افشان خاص (عمدتاً سوسک‌ها و مگس‌های مُردار) جذب این بو می‌شوند زیرا بوی فساد و پوسیدگی را دوست دارند و حضورشان به روند تولید مثل گل‌ها کمک می‌کنند.  

{$sepehr_key_2624}

گل جسد یک گیاه بومی در جنگل‌های بارانی سوماترای اندونزی است. این گیاه می‌تواند تا بیش از سه متر رشد کند و یکی از بزرگترین گل‌های بدون شاخه در جهان محسوب می‌شود. وقتی گل جسد شکوفه می‌دهد، از آن یک سنبله بلند رشد می‌کند که توسط چمچه (spathe) احاطه شده است. چمچه ساختاری بزرگ و گلبرگ‌مانند است که می‌تواند از بیرون سبز باشد.

رشد گل جسد ممکن است بین هفت تا ده سال طول بکشد. برگ‌های بزرگ این گیاه به آن کمک می‌کند نور خورشید را بیشتر جذب کند و انرژی را در ریشه خود که شبیه به پیاز است ذخیره کند.

هنگامی که گیاه آماده شکوفه دادن باشد، قوی‌ترین بوی خود را پخش می‌کند. این بوی تند می‌تواند موجودات گرده افشان را از فاصله یک کیلومتری جذب کند. بوی بد گل جسد یک تاکتیک هوشمندانه برای بقا است زیرا بوی گوشت فاسد حشراتی را که از حیوانات مرده تغذیه می‌کنند را جذب می‌کند. حضور حشرات برای گرده افشانی ضروری است زیرا نآنهابه طور ناخواسته گرده را از یک گل به گل دیگر منتقل می‌کنند و به گیاه اجازه تولید مثل می‌دهند.

جالب است بدانید شکوفه دادن گل جسد یک رویداد پرطرفدار است و مردم به باغ‌های گیاه شناسی هجوم می‌آورند تا شاهد این اتفاق نادر باشند! به عنوان مثال وقتی در سال 2015 یک گل جسد در باغ گیاه‌شناسی شیکاگو شکوفه داد، بیش از 75000 بازدیدکننده برای دیدن آن آمدند!  تیتان‌آروم با وجود محبوبیت، به دلیل جنگل زدایی در زیستگاه طبیعی خود در معرض خطر است و تلاش‌های زیست‌محیطی برای حفاظت از این گونه منحصر به فرد صورت می‌گیرد.  

 

انتهای پیام/

ارسال نظر