صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۲ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
حقایق نجومی ۴۸؛

از زمین تا ماه/ چند سال طول می‌کشد با پای پیاده به ماه برویم؟!

پیاده‌روی تا ماه کاری دور از ذهن است و بشر از 1969 قدم در ماه گذاشته است. با این حال اگر قرار بود از زمین تا ماه راه برویم، پیاده‌روی‌مان چقدر طول می‌کشید؟
کد خبر : 935626

به گزارش خبرگزاری آنا، ماه تنها قمر طبیعی زمین اندازه‌ای تقریباً معادل یک‌چهارم سیاره‌مان دارد. روی سطح ماه دهانه‌ها، کوه‌ها و دشت‌های وسیعی وجود دارد که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی باستانی و تصادم‌های نجومی شکل گرفته‌اند. در طول تاریخ فازهای مختلف ماه، از هلال باریک تا ماه کامل بر پدیده‌های طبیعی مختلف از جمله جزر و مد اقیانوس‌ها تأثیر گذاشته و الهام‌بخش افسانه‌های بومی بی‌شماری بوده است.

ماه علاوه بر اهمیت فرهنگی، نقشی مهمی در تحقیقات علمی دارد. ماموریت‌های آپولو ناسا که فضانوردانی را بین سال‌های 1969 تا 1972 به سطح ماه فرستاد، دانش ارزشمندی را در مورد ماه و تاریخ منظومه شمسی به داد. اخیراً آژانس‌های فضایی و شرکت‌های خصوصی با هدف حضور پایدار بشر روی ماه دوباره به حضور این قمر علاقه نشان داده‌اند.  

{$sepehr_key_2583}

 تصور کنید قرار باشد از منزلتان پیاده به سمت ماه بروید. چنین سناریویی امکان‌ناپذیر است، اما نظریه‌پردازی در مورد آن جذاب است. اگر می‌توانستید از زمین تا ماه را قدم بزنید، سال‌ها طول می‌کشید به آنجا برسید. محاسبات چنین اقدام جسورانه‌ای به لطف تخمین مسافت، سرعت و زمان به روشی ساده ممکن است! اجازه دهید نگاهی به اعداد و ارقام بیندازیم.

فاصله تا ماه

میانگین فاصله زمین تا ماه حدود 384000 کیلومتر است. این فاصله ثابت نیست و به دلیل مدار بیضی شکل ماه کمی تغییر می‌کند. از آنجایی که زمان دقیق سفرمان مشخص نیست، برای محاسبات از فاصله متوسط ​​استفاده می‌کنیم.

میانگین سرعت پیاده‌روی

در مورد پیاده‌روی نیز دوباره می‌توان بحث سرعت و کیفیت و سن‌وسال افراد را وسط کشید. با این حال اکثر مردم با سرعتی در حدود 5 کیلومتر در ساعت راه می‌روند. این سرعت می‌تواند بر اساس تناسب اندام فرد و البته نوع جاده (محل پیاده‌روی) متفاوت باشد، اما مبنای خوبی برای محاسبات است.

زمان پیاده‌روی روزانه

با فرض اینکه هر روز 8 ساعت پیاده‌روی کنید، می‌توان محاسبه کرد که در یک روز چه مسافتی را می‌توان پیمود.

مسافت‌پیموده‌شده طی هر روز= سرعت پیاده‌روی× میزان ساعت پیاده‌روی

مسافت‌پیموده‌شده طی هر روز = 5 کیلومتر در ساعت × 8 ساعت

5 کیلومتر در ساعت × 8 ساعت =  40 کیلومتر در روز

(باید توجه داشت که محدودیت‌های بیولوژیک انسان در نظر گرفته شده است. اگر انسان را یک سوپرمن تلقی می‌کردیم، این رقم به 120 کیلومتر در روز می‌رسید!)

کل زمان برای پیاده‌روی به ماه

در مرحله بعد باید دریابیم که چند روز طول می‌کشد تا فاصله زمین تا ماه را طی کنیم. بدین منظور کل مسافت را بر مسافت‌پیموده‌شده روزانه‌مان تقسیم می‌کنیم:

مجموع روزهای سفر = (فاصله تا ماه)/( مسافت‌پیموده‌شده طی هر روز)

مجموع روزهای سفر= (384000 کیلومتر)/ (40 کیلومتر در روز)

(384000 کیلومتر)/ (40 کیلومتر در روز) =9600 روز

تبدیل روز به سال

برای تبدیل روز به سال نیز کار آسان است. کافی است تعداد روزهای سفر را بر تعداد روزهای یک سال (تقریباً 365 روز) تقسیم کنیم. به عبارت دیگر 9600 روز را بر 365 روزِ سال تقسیم می‌کنیم. نتیجه حدود 26 سال می‌شود.

به عبارت دیگر اگر روزی 8 ساعت به سمت ماه پیاده‌روی کنیم بعد از 26 سال به کره ماه می‌رسیم. اگر انسان مانند یک ماشین بود و امکان سفر به ماه بدون استراحت و بی‌وقفه وجود داشت (یعنی 24 ساعته راه می‌رفتیم)، این رقم می‌توانست تا 9 سال برسد.

برای رفتن به ماه باید حسابی وسایل نیز با خود ببرید چون سفری بسیار طولانی در پیش دارید!  اگرچه چنین سفری غیرممکن است، اما در نظر داشته باشید که ماه نزدیک‌ترین جرم نجومی به زمین است و ما در جهانی سرشار از ستاره و سیاره و قمر ومنظومه و کهکشان زندگی می‌کنیم!  

انتهای پیام/

ارسال نظر