صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۴ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳
حقایق علمی ۵۰؛

خاک تنوع زیستی بسیار گوناگونی دارد!

خاک سالم دارای یک اکوسیستم متنوع است. در خاک انواع گوناگون حیات وجود دارد که به حفظ سلامت زمین و به رشد گیاهان کمک می‌کند.
کد خبر : 935568

به گزارش خبرگزاری آنا، خاک فقط یک محیط خشک عاری از حیات نیست، بلکه در آن یک اکوسیستم زنده و فعال وجود دارد. خاک خانه بسیاری از موجودات ریز است. این موجودات نقش مهمی در محیط ما دارند و به رشد گیاهان (غذای ما!) و حفظ سلامت زمین کمک می‌کنند.

یکی از ریزترین اما مهم‌ترین اجزای خاک باکتری‌ها هستند. این موجودات کوچک مواد آلی را تجزیه می‌کنند، گیاهان و حیوانات مُرده را به مواد مغذی تبدیل می‌کنند. این فرآیند برای اینکه خاک حاصلخیز شود ضروری است. محصولات ما بدون باکتری به درستی رشد نمی‌کند.

یکی دیگر از گروه‌های مهم حیات در خاک قارچ‌ها هستند. قارچ‌ها به تجزیه مواد کمک می‌کنند. آنها شبکه‌ای را در خاک تشکیل می‌دهند که گیاهان را به هم متصل می‌کند. این شبکه به گیاهان کمک می‌کند تا آب و مواد مغذی را جذب کنند. قارچ‌ها و گیاهان اغلب در شراکت با هم کار می‌کنند. این رابطه هر دو را قوی‌تر می‌کند.

{$sepehr_key_2580}

حشرات نیز برای سلامت خاک حیاتی هستند. کرم‌های خاکی، سوسک‌ها و مورچه‌ها در خاک حضور فعال دارند. حرکت این موجودات مانند تهویه‌ای در خاک عمل می‌کند. وقتی در خاک هوادهی می‌شود، هوا و آب راحت‌تر به ریشه گیاه می‌رسد. این مسئله منجر به گیاهان سالم‌تر می‌شود.

حضور موجودات زنده در خاک محدود به موجودات ذره‌بینی نیست، جدای از حشرات و میکروب‌ها، بسیاری از حیوانات بزرگتر مانند موش و خرگوش نیز گهگاه در زمین خانه ایجاد می‌کنند. این حیوانات به مخلوط شدن لایه‌های خاک کمک می‌کنند که کیفیت آن را بهبود می‌بخشد.

خاک سالم دارای یک اکوسیستم متنوع است. کربن را جذب می‌کند که به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند. همچنین آب را فیلتر می‌کند و آن را تمیز نگه می‌دارد. سلامت خاک برای کشاورزی سیاره زمین بسیار مهم است.

مردم می‌توانند به حفظ سلامت خاک کمک کنند. این مسئله را می‌توان با کاهش استفاده از مواد شیمیایی و انجام کشاورزی پایدار انجام داد. کاشت گیاهان پوششی و استفاده از کمپوست نیز می‌تواند باعث بهبود عمر خاک شود. در نتیجه خاک سرشار از انواع حیات و زیستگاهی فعال است که از زیست بسیاری از موجودات زنده پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر