صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سپیده آرمان در گفتگو با آنا:

«باغ شب‌نمای ما» یک ترکیب جادویی از اکبر رادی و هادی مرزبان است

بازیگر نمایش «باغ شب‌نمای ما» به کارگردانی هادی مرزبان از حضور در این اثر نمایشی می‌گوید.
کد خبر : 935530

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، «باغ شب نمای ما» یکی از نمایشنامه‌های «اکبر رادی» نمایشنامه‌نویس نامدار و فقید کشورمان است که از اول مهرماه به کارگردانی هادی مرزبان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته و اجرای آن تا پابان مهرماه نیز ادامه دارد.

مرزبان در تابستان سال ۱۳۸۰ نیز این نمایشنامه را رروی صحنه برده و حالا به گفته خود با نگاهی تازه و با پاره‌ای تغییرات، بار دیگر درِ باغ شب نما را به روی مخاطبان تئاتر گشوده است.

ایرج راد، فرزانه کابلی، عباس توفیقی، فرشید صمدی‌پور، آیه قبادیان، سپیده آرمان، سید حسام‌الدین قریشی، علی بیکی، ستاره آقائی، علی یارلو، شاهین علیپور، حمیدرضا ژاله، کسری ریاحی وفا، محمدحسین بلوکات، لیدا معتمد و هنرمند خردسال بنیتا اشراقی از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

روایتی از زندگی و مرگ شاه قاجار به زبان طنز

نمایش «باغ شب‌نمای ما» روایتی از زندگی و مرگ ناصرالدین‌شاه قاجار بوده که با زبانی طنز روایت می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: قبله عالم به اطرافیان، همسران و به ویژه «ملیجک» خود مشغول بوده و از صدای اعتراضی که جانش را تهدید می‌کند، غافل شده است و ...

در همین ارتباط، سپیده آرمان بازیگر نقش فخرالدوله دختر ناصرالدین شاه در این اثر نمایشی در گفتگو با خبرنگار آنا از تجربه حضور در این اثر نمایشی گفته است.

فیلم سینمایی «آهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی اولین فلیم بلند سینمایی سپیده آرمان در مقام بازیگر بود بود که پاییز سال گذشته روی پرده رفت. بازیگرانی همچون علی مصفا، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی و رضا کیانیان از دیگر بازیگران این فیلم هستند که تدر سال ۱۳۹۹ تولید شده است. آرمان برای ایفای نقش در این اثر توانست جایزه بهترین بازیگر زن بیستمین جشنواره کازان روسیه  که از از ۱۶ تا ۲۱ شهریور (۶ الی ۱۱ سپتامبر) برگزار شد را از آن خود کند.

وی فارغ‌التحصیل رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران است. بازیگری را از دوران دانشجویی در کلاس‌های جهاد دانشگاهی پردیس هنر‌های زیبا آغاز کرد و پس‌ازآن دوره‌های آموزش بازیگری و کارگردانی را در موسسه «کارنامه» گذراند.

او در ادامه به عنوان روزنامه‌نگار فرهنگ و هنر در در رسانه‌های مختلف مشغول به کار شد و همزان بازیگری را نیزدر حوزه فیلم کوتاه و تئاتر ادامه داد.

سپیده آرمان در گفتگو با خبرنگار آنا درباره چگونگی پیوستن به گروه بازیگران «باغ شب نمای ما» گفت: روز‌های پایانی خرداد امسال بود که برای تماشای نمایشی به یکی از سالن‌های شهر رفته بودم، آقای هادی مرزبان هم دیگر مهمان نمایش بودند. تهیه کننده نمایش من را به آقای مرزبان معرفی کرد و ایشان به من گفتند که می‌خواهند نمایشی را به روی صحنه ببرند و از من برای حضور در این نمایش دعوت کردند. من پیش از این آثار مختلفی به قلم زندهیاد رادی و کارگردانی آقای مرزبان را در سالن‌های مختلف دیده بودم؛ آثاری مثل «تانگوی تخم مرغ داغ»، «شب روی سنگ فرش خیس» و «خانمچه و مهتابی». این بار هم متنی از اکبر رادی را برای اجرا در نظر گرفته بودند و نقشی که در این نمایش برای من در نظر داشتن کاراکتر متفاوتی بود که دوستش داشتم و این همکاری آغاز شد.

وی اظهار کرد: من پیش از نمایش باغ شب نمای ما تجربه همکاری با رضا حامدی خواه و رحمت امینی کارگردانان کاربلد تئاتر را در کارنامه‌ام داشتم. اما همکاری با آقای مرزبان تجربه متفاوتی بود.

 تجربه شیرین همبازی شدن با ایرج راد و فرزنه کابلی

آرمان در باره تجربه بازی در اثری به کارگردانی هادی مرزبان و همبازی شدن با ایرج راد و فرزانه کابلی نیز گفت: آقای مرزبان سبک خاص خود را در کارگردانی دارند و من در دوران تمرین از ایشان بسیار آموختم. آقای مرزبان بسیار حرف‌های و منظم هستند، تصویری از اجرا در ذهنشان دارند و با هدایت خود تمام بازیگران را مانند مهره‌های شطرنج در مسیر تجسم آن تصویر ذهنی قرار میدهند. توجه به جزئیات در کارگردانی ایشان بسیار مشهود است و حتی برای کوچکترین جزئیات ایستادن و حالت بدن بازیگر‌ها ایده دارند.

وی افزود: استاد ایرج راد بازیگر پیشکسوت و کاربلد عرصه تئاتر و تصویر ما هستند و من همیشه خاطره خوشی از تماشای آثار ایشان در ذهن داشتم و یکی از دلایلی که در این نمایش حضور پیدا کردم همبازی شدن با آقی راد بود که بسیار از نظم، اخلاق حرفهای، طمأنینه، فن بازیگری شان آموختم. در این نمایش من تجربه بازی در کنار خانم فرزانه کابلی را هم داشتم. خانم کابلی که در خاطر همه دهه شصت و هفتادی‌ها با ایفای نقش مادر در مجموعه «علی کوچولو» ماندگار شده اند، استاد طراحی حرکت هستند و در این کار همبازی شدن با ایشان برای من بسیار لذت بخش و آموزنده بود.

«فخرالدوله» ؛ دختر فرهیخته ناصرالدین شاه

بازیگر نمایش «باغ شب نمای ما» عنوان کرد: «فخرالدوله» دختر ناصرالدین شاه از همسر گرجستانی‌اش است. ناصرالدین شاه فرزندان متعددی داشت، اما تنها فرزندی که همیشه همدم پدر بود و هر شب در محضر شاه قاجار حاضر میشد و کتابت خاطرات او را بر عهده داشت؛ همین دختر دردانه فخرالدوله بود. فخرالدوله بر خلاف سایر زنان حرمسرا، بسیار فرهیخته و تحصیل کرده بود؛ او از کودکی تحت آموزش معلمان فرانسوی قرار گرفت و مترجم زبان فرانسه بود و اشعار «لامارتین» و «گوته» را به فارسی ترجمه کرده بود. اشعار زیادی هم به زبان فارسی از او به جا مانده است.

آرمان افزود: او همچنین ساز‌های مختلفی میزد و بالرین بود. رابطه عمیقی که میان ناصرالدین شاه و این دختر بود یکی از دستمایه‌های نمایشی در این اثر است. فخرالدوله به میر آخور پدرش به نام «مهدی قلی خان» علاقه‌مند میشود، ناصرالدین شاه مخالف این وصلت است، اما از آنجا که خاطر دخترش برایش بسیار عزیز است تن به این ازدواج میدهد، اما یک شب در میان فخرالدوله را به خانه خود میآورد و تاب دوری او را ندارد. تنها زنی هم که در شکارگاه ناصرالدین شاه را همراهی میکرد، همین دختر عزیزش فخرالدوله است. از زمانی که این نقش به من محول شد، مطالعاتی در خصوص کاراکتر این دختر انجام دادم تا فخرالدوله را بهتر بشناسم و بتوانم به درستی از پس ایفای نقشش بر بیایم.

وی گفت: «باغ شب نمای ما» اثر اکبر رادی یکی از برجسته‌ترین نمایش‌نامه‌نویسان ما است. این نام زمانی که با کارگردانیِ کارگردان بزرگی مانند هادی مرزبان همراه می‌شود، ترکیبی جادویی را پدید می‌آورد. در این میان هنرنمایی استاد ایرج راد و فرزانه کابلی را که به این ترکیب اضافه کنیم، با اثری جاودان روبرو می‌شویم که ندیدنش حتما حسرت برانگیز خواهد بود.

آرمان افزود: آقای هادی مرزبان از معدود بازماندگان نسل طلایی تئاتر هستند و امیدوارم که سال‌ها سلامت باشند و بتوانند آثار متعددی را کارگردانی کنند و شاگردان متعدد تربیت کرده و به عرصه هنر و تئاتر کشور عرضه کنند.

این بازیگر درباره دریافت جایزه از جشنواره «کازان» نیز گفت: خدا را شکر در زمان اکران فیلم آهو هم منتقدان و کارشناسان سینما نظر مثبتی نسبت به حضور من در این فیلم داشتند و با حسن توجه شان در جریان اکران و پس از آن اکران آنلاین روبرو شدم. پس از جایزه بهترین بازیگر نقش یک زن که از سوی جشنواره فیلم روسیه به من برای بازی در فیلم آهو تعلق گرفت تحسینات و تبریکات بیشتر شد. طبیعتا تحسین و تقدیر حسی وصف ناشدنی را برای فعالان عرصه هنر به همراه دارد، اینکه تلاش‌هایت دیده شده، بسیار مسرت بخش و امیدوار کننده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر