صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۴ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

ماهی‌ها بدون پلک چطور می‌خوابند؟

اگرچه ماهی‌ها پلکی ندارند اما محققان با بررسی ضربان قلب و فعالیت‌های مغزی این آبزیان می‌توانند متوجه خوابیدن آنها شوند!
کد خبر : 935251

خبرگزاری آنا- مریم ملی: تماشای ماهی‌ها وقتی خوابند تجربه جالبی است، آنها بدون تحرک با چشمانی باز به خواب می‌روند. خواب برای همه موجودات زنده اهمیت زیادی دارد چرا که در تمام فعالیت‌های روزمره و حتی حافظه تاثیر می‌گذارد اما ماهی‌ها پلک ندارند، پس چطور به خواب می‌روند؟

بیایید ابتدا نگاهی به عملکرد پلک بیندازیم، کار پلک‌ها محافظت از چشم در برابر عوامل بیرونی مثل گرد و غبار و مواد زائد است که می‌توانند به شبکیه چشم آسیب برسانند. پلک‌ها می‌توانند با مرطوب کردن سطح چشم به قرنیه کمک کنند تا دچار خشکی نشود اما ماهی‌ها در محیط مرطوب زندگی می‌کنند و نیازی ندارند تا از غبار و خشکی در امان بمانند.

{$sepehr_key_2534}

محققان با بررسی ضربان قلب و فعالیت‌های مغزی این آبزیان می‌توانند متوجه خوابیدن ماهی‌ها شوند. به‌طور کلی بی‌فعالیت شدن ماهی نشان از به خواب رفتن اوست. درچنین لحظاتی ماهی‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند و به همین خاطر است که معمولا برای خواب بین گیاهان دریایی یا پشت سنگ‌ها  و صخره‌های مرجانی  پنهان می‌شوند.

با این حال در بین انواع ماهی‌ها برخی گونه‌ها هستند که اصلا نمی‌خوابند اما سوال اینجاست که چگونه به بدن و مغزشان استراحت می‌دهند؟ دلفین‌ها و کوسه‌ها از ماهی‌هایی هستند که باید دائما در حال فعالیت و شنا باشند آنها با یک نیمکره مغز می‌خوابند و با نیمکره دیگر فعالیت‌های روزمره و تحرک خود را انجام می‌دهند!

بنابراین مغز آن‌ها به‌طور نیمه‌فعال در می‌آید و می‌تواند کمک کند که وظایف حیاتی بدن ماهی به درستی انجام شود. مقایسه زندگی ماهی‌ها با خودمان که تقریبا در طول روز ۲۸ هزار بار پلک می‌زنیم و چشم‌مان را باز و بسته می‌کنیم واقعا عجیب است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر