صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مخبر دزفولی:

حکمت باید در چارچوب مرجعیت علمی ایران، جایگاه خود را پیدا کنند

رئیس فرهنگستان علوم در نشست مرجعیت علمی عنوان کرد: حکمت باید در چارچوب مرجعیت علمی ایران، جایگاه خود را پیدا کنند.
کد خبر : 935200

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست مرجعیت علمی با حضور  دکتر محمدرضا مخبردزفولی رئیس فرهنگستان علوم و حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرهنگستان علوم برگزار شد.

محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، پیرامون مرجعیت علمی، به اهمیت مرجعیت در تمامی جنبه‌های مختلف علوم و نقش دکتر خسروپناه و تلاش‌های وی در ارتباط با موضوع مرجعیت و حکمت اشاره کرد و خواستار آن شد که این موضوع به طور تخصصی در جمع‌های مرتبط با علوم انسانی و معارف اسلامی بررسی شود.

وی تاکید کرد: این مباحث نه تنها نظری هستند، بلکه باید در ارتباط با مسائل عملی نیز مورد توجه قرار گیرند. همچنین، بحث‌های مرتبط با حکمت، ریشه در دانش‌های اسلامی و ادبیات دینی دارند که باید در چارچوب مرجعیت علمی ایران جایگاه خود را پیدا کنند.

رئیس فرهنگستان در ادامه با اشاره به سه گروه از دشمنان مرجعیت اخلاق عرفانی گفت: گروه اول، کسانی که به تضعیف دانش اسلامی پرداخته و به آثار فرهنگی از جمله مثنوی اهانت می‌کنند. گروه دوم، باندهای دکاندار که اخلاق عرفانی را به نام خود مصادره کرده‌اند. و گروه سوم، ساینتیست‌هایی که هر چیزی را صرفاً از منظر آزمایشگاهی می‌سنجند و ارزش‌های عرفانی را نادیده می‌گیرند.

وی به اهمیت اخلاق عرفانی و نقش آن در مرجعیت علمی ایران تاکید و عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با شجاعت و درایت به مقابله با این تهدیدها بپردازد.

ظرفیت ایران برای مرجع بودن در دانش‌های عرفانی و حکمی

آیت الله مصطفی محقق داماد، عضو پیوسته فرهنگستان علوم در ادامه به اهمیت جایگاه علمی ایران به عنوان "ام‌القرا" اشاره و تاکید کرد که این جایگاه مرجعیت علمی نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

وی تصریح کرد که ایران به دلیل غنای دانش‌های عرفانی و حکمی، این ظرفیت را دارد که مرجع جهانی در این حوزه‌ها باشد. به گفته دکتر محقق داماد، هرکسی که بخواهد این دانش را عمیقاً درک کند، باید به ایران بیاید و از منابع و متون اصیل فارسی بهره‌برداری کند.

وی بیان کرد که دانش حکمی و عرفانی ریشه‌دار در ایران است و نباید این دانش ارزشمند را نادیده بگیریم یا به سادگی از دست بدهیم. به باور وی، ایران این توان را دارد که مرجعیت علمی جهانی را در این زمینه‌ها به دست آورد و هرکسی که به دنبال فراگیری و درک عمیق این علوم است، باید به ایران مراجعه کند و حتی زبان فارسی را برای دسترسی به این منابع یاد بگیرد.

در ادامه، محقق داماد با تأکید بر اهمیت حفظ این میراث علمی، هشدار داد که نباید این دانش را ارزان از دست داد و تأکید کرد که هر فردی نمی‌تواند به این دانش و مرجعیت علمی دست یابد، مگر آنکه در مقابل آن زانو بزند و به یادگیری دقیق و عمیق آن اهتمام ورزد.

در این جلسه گزارشی درباره وضعیت رشته های علوم انسانی در دانشگاه‌های جهان از سوی دکتر حسن ظهور عضو پیوسته فرهنگستان علوم ارائه شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر