صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۳ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
دنیای مجلات علمی؛

هفته اول اکتبر/ از «نحوه بازگشت به ماه» تا «استفاده از هوش مصنوعی برای جلب افکار عمومی»

در این سلسله گزارش مهم‌ترین مجلات علمی روز جهان را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 935137

به گزارش خبرگزاری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

{$sepehr_key_2512}

ساینتیفیک امریکن

چگونه به ماه برگردیم؟

 وقتی فضانوردان آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ از ماه بازگشتند نمی‌دانستند ۵۰ سال دیگر طول می‌کشد تا انسان دوباره به ماه برود. اکنون این روزها ناسا در حال آماده شدن برای بازگرداندن انسان به ماه آن هم با ماموریت فضایی آرتمیس هستند.

این ماموریت جدید شبیه به پرواز آپولو۸ در سال ۱۹۶۸ است زمانی که سه فضانورد بدون این که بر سطح ماه فرود بیایند به دور آن چرخیدند و سپس به زمین بازگشتند. سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) و کپسول فضایی Orion قرار است در این ماموریت مهم نقش داشته باشند و مقدمات رسیدن فضانوردان به مدار ماه را فراهم کنند.

 با این که قبل از ماموریت آرتمیس انسان به ماه رفته است اما فراهم کردن شرایطی برای این سفر فضایی اصلا آسان نبوده است. این همان منطقی است که جان‌اف کندی رییس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۶۲ به آن اشاره کرد و یادآور شد که ما به ماه نمی‌رویم چون کاری ساده است بلکه انجامش می‌دهیم چون پیچیده و دشوار است. امروز هم آرتمیس به نوعی قرار است به عنوان یکی از سخت‌ترین ماموریت ها فضانوردان را به نزدیکی ماه برساند کاری که شاید حتی از ماموریت آپولو سخت‌تر هم باشد چرا که این سفر فضایی قرار است ۱۰ روز به طول بینجامد. آرتمیس آغاز مسیر جاه طلبانه‌ای است که قرار است بشر را به مریخ برساند.

نیچر

اتصالات سیناپسی مغز مگس

نورون‌ها در مغز توسط سیناپس‌ها به هم متصل می‌شوند تا مدارهای پیچیده‌ای را بسازند و بتوانند رفتارهای پیچیده‌ای مثل تعاملات اجتماعی و ناوبری انسان را هدایت کنند. برای درک دقیق نحوه کار این مدارها محققان نیاز به نقشه‌ای از تمام اتصالات سیناپسی که به «کانتکتوم» معروف‌ است دارند.

 این شماره از مجله نیچر در پرونده ویژه خود به اتصالات مغزی و کانکتوم‌ها پرداخته است. محققان برای اینکه از جزییات این اتصالات سر در بیاورند آزمایش‌هایی را روی مغز مگس میوه بالغ انجام داده‌اند و در آن ۱۴۰ هزار نورون و بیش از ۵۰ میلیون اتصال سیناپسی را شناسایی کردند.

این آزمایش عجیب برای محققان اطلاعاتی ارزشمندی به دنبال داشته است چرا که توانستند یک مدل محاسباتی از مغز مگس با تمام اتصالاتش بسازند وبه نوعی دو قلوی دیجیتالی آن را ایجاد کنند. این آزمایش عجیب و پیچیده در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند نگرش ما درباره مغز و اتصالاتش را متحول کند.

نیوساینتیست

استفاده از هوش مصنوعی برای جلب افکار عمومی

خشونت‌های سیاسی در جهان رو به‌افزایش‌اند. محققان اما با روش‌های متنوعی در حال بررسی این هستند که چه‌طور می‌شود معیارهای برابری حقوق و فرصت را ارزیابی کرد و به مدل کارآمدی برای کشورها رسید. آنها در این مسیر از هوش مصنوعی و پلتفرم‌های مختلفی استفاده کردند تا بتوانند اصل برابری حقوق و فرصت در قرن بیست‌و‌یکم را دوباره تعریف کنند.

گزارش سال ۲۰۲۴ موسسه بین‌المللی دموکراسی می‌گوید که بیشتر مردم در طیف متنوعی از کشورهای سراسر جهان به عملکرد نهادهای سیاسی خود اعتماد ندارند و کشورهای به اصطلاح دموکراتیک در معیارهای عینی آن طور که باید عمل نمی‌کنند و کارکردشان بیشتر به نفع ثروتمندان است.

اصل برابری حقوق و فرصت به ۵۰۰ سال قبل از میلاد  باز می‌گردد یعنی وقتی که مردم آتن در یونان باستان به دنبال تشکیل نظام حاکمیتی برای سر‌و‌سامان دادن دانش جمعی و یافتن بهترین راه حل برای مشکلات مشترک خود بودند.  در تحقیق مجله نیوساینتیست، معیارهایی برای تحقق این امر از  جمله به کارگیری هوش مصنوعی برای جلب افکار عمومی معرفی می‌شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر