صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۱ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
در نشست اتحادیه مرکزی استان‌های قم، البرز، سمنان و مرکزی؛

همایون: نظام‌نامه دانشی دانشگاه آزاد به‌زودی تکمیل می‌شود

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام‌نامه دانشی دانشگاه در حال تدوین و ساختار اداری این نظام در ارتباط با حوزه‌های مختلف در دست هماهنگی و تکمیل است.
کد خبر : 935058

به گزارش خبرنگار آنا، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست اتحادیه مرکزی استان‌های قم، البرز، سمنان و مرکزی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، اظهار کرد: برای پشتیبانی جدی از اتحادیه‌ها مرکزی باید تقسیم‌بندی بین اعضا انجام شود و زمان آن فرا رسیده که به سمت برنامه‌ریزی در اتحادیه حرکت کنیم.

وی افزود: اقدامات و فعالیت‌هایی که در ستاد انجام می‌شود نمی‌تواند جای کارگروه‌ها و واحد‌ها را بگیرد و با فعال کردن کارگروه‌ها باید به‌صورت جدی‌تر مسائل را بررسی و ارزیابی کنیم با تشکیل جلسات و برگزاری گفتمان که بین اعضا اتحادیه صورت می‌گیرد مسائل و مشکلات بازگو شده و پیشنهاد‌ها و نظرات خوبی ارائه می‌شود که بر مبنای این موضوع نباید جدای از یکدیگر حرکت کرد و نظرات و پیشنهاد‌ها را با یکدیگر به اشترک گذاشت بر همین مبنا و اساس کارگروه‌ها حتماً تشکیل شوند و این موضوع به‌عنوان یک امر مستمر و دائم در اتحادیه مدنظر قرار گیرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: کارگروه‌ها ارائه‌های خود را به مصوبه منتهی کنند، مباحث و ملاحظات خود را انجام داده و پیشنهاد‌ها خود را ارائه کرده تا در جلسات اسناد پشتیبان رسمی وجود داشته باشد.

همایون عنوان کرد: بعضی از پیشنهاد‌ها می‌تواند در اتحادیه انجام پذیرد، می‌توانیم رویداد مشترک انجام داده و در اتحادیه به سرانجام برسانیم، حتی می‌توان این موضوع را به استان‌های همجوار نیز انتقال داد تا در اتحادیه‌ها مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت به سمت اجرا حرکت کنیم، گزارش عملکرد را به معاونان مربوطه و رئیس عالی دانشگاه ارسال کنیم مهم این است که موضوع در کارگروه‌ها کاملاً مورد بررسی و پایش قرار گرفته و در جلسات اتحادیه بحث موضوع مورد نظر انجام شود.

وی توضیح داد: بسیار ارزنده است که دبیران اتحادیه‌های مرکزی تجربیات خود را در اداره کردن اتحادیه با تشکیل جلسات به اشتراک بگذارند و به یکدیگر منتقل کنند. می‌توانیم رویداد‌های مشترکمان را در اتحادیه‌ها بررسی و مسئله شناسی مشترک انجام دهیم؛ آموزش مشترک و انتقال تجربیات مشترک داشته باشیم که می‌تواند خروجی کارگروه‌ها باشد و با برگزاری جلسات متمرکز کار را به سرانجام برسانیم و در مواقعی هم که در حوزه خاصی حرکتی و اقدامی در دست انجام است از اعضا سازمان مرکزی هم استفاده کنیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه آتی اتحادیه در استان سمنان به موضوع ویژگی خاص استان‌ها اشاره و ادامه داد: گردشگری موضوعی است که می‌توان در استان‌ها برجسته شود، استان سمنان بر این موضوع متمرکز گشته به‌عنوان نمونه در حوزه علوم انسانی و اسلامی می‌توانیم موضوع را در استان قم به‌جد پیگیری کنیم در استان البرز و مرکزی هم می‌توان با حمایت و همکاری معاونت‌های دانشگاه به سوی یک هویت خاصه حرکت و روی موضوعی خاص متمرکز شد باید بررسی کرد که برای توسعه استان در چه سمتی خواهد بود.

همایون با اشاره به موضوعات و مسائل مشترک استان‌های اتحادیه مرکزی بیان کرد: به هر حال دانشگاه در مسیر توسعه و تحول این تصمیم را گرفته و تشخیص داده شده که در نظام‌نامه دانشی مشکلی داشته‌ایم و درصدد مرتفع کردن آن هستیم تا سازمان دانشی قابل اعتماد و قابل افتخار و تصویری جدید ازلحاظ فرهنگی و علمی برای دانشگاه آزاد اسلامی بنا نهیم و فرماندهی این میدان و تغییر و تحول نیز با رئیس دانشگاه است که هم صاحب‌ نظر و ایده و هم قدرت اغنا دارد و هم می‌تواند پای این تحول بایستد.

وی ادامه داد: بالاخره مشکلاتی در ابتدای عمل وجود دارد تا هر چیزی در سر جای خود قرار بگیرد تا وارد کار نشویم جزئیات مشخص نخواهند شد و این حرکت به قوت مدیرانی که در میدان هستند انجام خواهد شد، فضای صمیمیتی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد در کمتر جایی وجود دارد، این موضوع کمک کننده است که سختی‌ها را پشت سر بگذاریم و به نظام جدیدی که برنامه‌ریزی شده و مدنظر است برسیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: دانشگاه در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته با هماهنگی و برگزاری جلسات می‌توانیم مشکلات و خلأ‌های موجود را جبران کنیم به هر حال نظام‌نامه دانشی در میان این مباحث و تبادل‌نظر‌ها پخته شده و در حال تدوین بوده، ساختار اداری این نظام با ارتباطات با حوزه‌های مختلف در دست هماهنگی است و در آینده نزدیک آیتم‌هایی که در دست تغییر است تکمیل خواهد شد.

موفقیت دولت‌ها در گرو نیازمندی و چاره‌اندیشی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج نیز گفت: هر کاری نیازمند برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی بوده و اگر دولت‌ها در انجام کار‌ها موفق عمل کنند قطعاً برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی در کار‌ها داشته‌اند و امیدوارم که ما هم بر این اساس حرکت کنیم.

حسین کلانتری تشریح کرد: این استان دارای هفت شهرستان، ۱۳ بخش، ۲۹ دهستان و ۱۸ نقطه شهری است و یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور محسوب خواهد شد که حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد، نرخ شهرنشینی و تراکم جمعیتی این استان از سایر استان‌های کشور بسیار بالاتر است و ازنظر سیمای علم و فناوری نیز قطب علم و فناوری کشور محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: استان البرز با دارا بودن ۲۵ شهرک صنعتی با حدود ۳۶۵۰ واحد صنعتی فعال، ۳ پارک علم و فناوری، قطب تولید محصولات کشاورزی، دارویی و خودرویی کشور، دسترسی به شاهراه شرق به غرب کشور و راه‌آهن سراسری و دسترسی به ۱۴ استان کشور، ۳۵ مرکز تحقیقات ملی کشوری، چهارمین قطب تولیدات دامی کشور، تولید بذر و نهال، دارا بودن فضای‌های گردشگری مناسب ازجمله شهرستان‌های طالقان، برغان و... گوشه‌ای از مزیت‌های نسبی این استان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مطرح کرد: حدود یکصد هزار نفر دانشجو در مراکز علمی و آموزشی در استان مشغول تحصیل هستند که از این میزان ۵۱ هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند و نزدیک به ۵۱ درصد از جمعیت دانشجویی استان را شامل می‌شود که متوسط کشوری از این حیث ۴۵ درصد است.

کلانتری ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با دارا بودن ۵۳۶ عضو هیئت علمی، ۴۷ عضو هیئت علمی وابسته و ۱۹۵۱ دستیار آموزشی و دارا بودن واحد‌های کرج، هشتگرد و مراکز طالقان، نظرآباد و فردیس در استان در عرصه‌های علمی و پژوهشی فعالیت داشته و در حوزه‌های فناوری، نوآوری و مباحث مرتبط با صنعت‌کار‌های بسیار ارزنده‌ای انجام شده است که از این حیث می‌توان به پیش‌بینی ۸ سرای نوآوری در مجموعه و فعال کردن ۴ سرای نوآوری اشاره داشت و سرای نوآوری نساجی و پوشاک را که در تهیه و تأمین لباس مدارس سما فعالیت دارد از این نمونه هستند.

وی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۰ جمع درآمد و هزینه‌های دانشگاه برابر بوده و با تلاش و همت مجموعه دانشگاه از سال ۱۴۰۰ به بعد یک شکاف قابل محسوسی بین درآمد‌های دانشگاه و هزینه‌ها پدیدار گشته که درآمد‌های دانشگاه افزایش و هزینه‌ها نیز کاهش یافته بطوریکه در سال مالی ۱۴۰۳ درآمد دانشگاه ۹۲۸ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۶۷۰ میلیارد تومان از طریق درآمد‌های شهریه‌ای تأمین گشته و ۲۷۲ میلیارد نیز مجموع درآمد‌های غیرشهریه‌ای بوده که در استان فعال شده است و هزینه‌های دانشگاه نیز ۵۰۰ میلیارد تومان شده که از این حیث هم با کاهش هزینه روبرو بوده‌ایم که با این شکاف درآمد و هزینه باید به سمت سرمایه‌گذاری و سودآوری حرکت کرده که در این راستا طرح راه‌اندازی گلخانه مدرن و هوشمند با هزینه ۲۶۵ میلیارد تومان که در شورای راهبردی کشاورزی نیز مصوب شده است در دست بهره‌برداری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز عنوان کرد: ایجاد ۵ سرای فناوری و نوآوری شامل هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین پزشکی، کوانتوم، فناوری‌های نوین دامپزشکی، پوشاک و نساجی در واحد کرج و ۲ سرای فناوری و نوآوری شامل انرژی‌های نو و تجدید پذیر در واحد هشتگرد و قطعات خودرو در مرکز نظرآباد، ایجاد پارک فناوری و نوآوری در مساحتی بالغ‌بر ۷ هکتار در مزرعه ماهدشت، افزایش تعداد هسته‌ها، واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، تأسیس برج فناوری، نوآوری با همکاری صنایع استان، برگزاری استارت آپ با موضوعات مختلف در دانشگاه، برگزاری عصرانه فناوری در دانشگاه با مشارکت صنایع و کارآفرینان برتر استان، افزایش سهم درآمد غیرشهریه‌ای در حوزه فناوری، افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی از ۷ مورد به ۱۵ مورد، افزایش طرح‌های تحقیقاتی برون دانشگاهی و قرارداد‌های فناوری با بخش خصوصی و دولتی و.. را از برنامه‌های اجرایی حوزه پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۳ برشمرد.

به گزارش آنا، در ادامه این مراسم چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری، آموزشی و مهارتی، توسعه مدیریت و منابع، فرهنگی و دانشجویی و... مطرح و بحث و تبادل‌نظر و مقرر شد در سازمان مرکزی دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان این نشست اعضای حاضر در جلسه اتحادیه مرکزی بر مبنای رویکرد دانشگاه در ارتباط با صنعت با حضور در شرکت صنعتی پژوهشی زر از این شرکت بازدید کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر