صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جزئیات مسابقه «هولوساید ۲۰۲۴» تشریح شد/ نیازمند شبکه جهانی هنرمندان مقاومت در دنیا هستیم

جزئیات سومین مسابقه «هولوساید» با سه موضوع محوری «بافت زیست محیطی غزه»، «نسل کشی در غزه» و «استاندارد‌های دوگانه» اعلام شد.
کد خبر : 934977

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری سومین مسابقه بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید ۲۰۲۴» با حضور محمد حسین نیرومند، مسعود نجابتی و مسعود شجاعی طباطبایی سه هنرمند شناخته شده تجسمی و سید امیرناصر جاوید صبح امروز شانزدهم مهر ماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای نشست نیرومند در صحبت‌هایی با طرح پرسش اینکه هنرمند آرمانگرا باید کجای تاریخ بایستد، گفت: اتفاق هفت اکتبر سال قبل این ابهام را روشن کرد که طرف درست تاریخ کجاست. کسانی که مقابل این جریان هستند کسانی اند که جریان ضد انسانی و بشریت پشتشان ایستاده است.

وی با بیان تاریخچه‌ای از این جریانات گفت: زمانی که سیدمسعود طباطبایی طرح هولوکاست یک را ارایه داد، خیلی‌ها جلویش ایستادند حتی برخی جا زدند منتها سید با پشتکاری که داشت اولین جشنواره هولوکاست را در سال ۸۹ برگزار کرد. صد‌ها جشنواره در ایران و دیگر کشور‌ها برگزار می‌شود، اما اینکه خانم رایس برای یک جشنواره موضع بگیرد، اهمیت این جشنواره را نشان می‌دهد.



نیرومند اظهار داشت: حتی کوفی عنان که آن زمان دبیرکل سازمان ملل بود، موضعی منفی علیه این جشنواره می‌گیرد. تبعات برپایی چنین جشنواره‌ای دامن اقای شجاعی را گرفت و او الان در ۲۲کشور دنیا ممنوع الورد شده است. امروز هم در فاسطین هولوکاست در حال اتفاق افتادن است.

وی با بیان اینکه امسال هم سومین دوره جشنواره «هولوساید» برپا می‌شود، گفت: هنرمندان خطشان مشخص سده، دامنه این اتفاق فراگیر شده و الان همه هنرمندان با نام خودشان در رویداد شرکت می‌کنند. شجاعی طباطبایی با سختی جشنواره برگزار می‌کند، ما همیشه شاهد گرفتاری هایشان بودیم، هنرمندتن متعهد از سراسر دنیا کار می‌فرستند، این اثار در ایران به نمایش در می‌آید، اما این کار وقتی تاثیرگذار است که فضای رسانه کمک‌کننده در جنگ نرم باشد.

در ادامه مسعود شجاعی طباطبایی در صحبت‌های گفت: به واقع هنرمندان جسورانه و ازادمنشانه در رویداد‌های ما شرکت می‌کنند. چند ماه پیش هم رویدادی با موضوع بایکوت رژیم صهیونیستی کار کردیم، آثار زیادی رسید از کسانی که اصلا انتظارش را هم نداشتیم که ممکن بود برایشان خیلی مشکلات در اروپا ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امروز فراخوان سومین مسابقه بین‌المللی را در سه بخش کارتن، کاریکاتور و پوستر قرار دادند، گفت: هولوساید تلفیقی از «هولوکاست» و «ژنوساید» (نسل کشی) است. غزه الان از مرگبارترین مکان‌های دنیاست و خود سازمان ملل اعلام کرد که پاکسازی تخریب‌ها بیش از پانزده سال زمان میبرد. ما الان در فضای مجازی و اینترنت با محدودیت‌های زیادی روبرو هستیم و برای واژه سازی باید کلمه‌ای را میگذاشتیم که محدود نشویم.

 

طباطبایی اظهار داشت: ما دو سال قبل هم مسابقه‌ای در حوزه هنری با عنوان «فلسطین تنها نیست» را برگزار کردیم. صهیونیست‌ها سایتی به نام ADL دارند که همه سایت‌ها در این زمینه را رصد می‌کنند، الان سیلی ما برای این مسابقه نثارشان می‌شود. موضوعات این مسابقه «بافت زیست محیطی غزه»، «نسل کشی در غزه» و سوم «استاندارد‌های دو گانه» است و ما سه شخصیت منحوس «نتانیاهو»، «گالانت» وزیر دفاع اسرائیل و «بن گوویر» را در این رویداد درنظر داریم. کاتالوگ و کتاب نمایشگاه آماده است و فایل الکترونیکی هم خواهیم داشت.

وی درباره جوایز گفت: ما جایزه ویژه پنج هزار یورویی را برای یکی از کار‌های فاخر اهدا می‌کنیم، اما در بخش‌های مختلف به نفرات اول تا سوم ۳هزار یورو، ۲هزار یورو و هزار یورو با دو جایزه پانصد یورویی خواهیم داشت و مجموع جوایز ۲۶ هزار یورو خواهد بود.



مسعود نجابتی چهره سال هنر انقلاب در صحبت‌هایی گفت: عمده اثار واکنش به اتفاقات است منتها چیزی که جایش خالی است مجال و فرصتی است تا افسران جنگ نرم و هنرمندان فرصت پیدا کنند تا کار تولید کنند.

وی در ادامه افزود:غیر از خروجی همین که هنرمندان همسو و همفکرمان را در دنیا شناسایی میکنیم، خودش خیلی با ارزش است. فضای گرافیک از کارتون و‌کاریکاتور قدی جداست، گرافیست‌های مختلف عموما در انجمن‌ها فعال هستند وصهیونیست هم بشدت بر ان‌ها اثر دارد. انشالا بتوانیم به یک شبکه جهانی مقاومت در عرصه گرافیک برسیم. ما نیاز به فراوری برخی اثار شاخص داریم، افزودن حرکت و موشن با فناوری‌های جدید میتواند خیلی به کار ما کمک کند.

سید امیرناصر جاوید قائم مقام حوزه هنری در امور بین الملل گفت: حوزه هنری از دیرباز قرارگاه هنرمندان آزاده در مبارزه با مصادیق ظلم بوده و خواهد بود. این سه هنرمند حاضر از پرچمداران عرصه هنر انقلاب و مبارزه هستند. اگر تا الان بخشی از جریانات مبارزه با صهیونیست پنهان بوده امروز ما با جریانات راحت‌تر و آشکارتر روبرو هستیم. امروز پرونده رژیم صهیونیستی در دنیا باز شده و الان اتفاقات تغییر کرده است.

در بخش پرسش و پاسخ  جاوید درباره دیوارنگاره های مبارزه با صهیونیست گفت: سراسر دنیا در این زمینه اهتمام دارند شخصیت های بزرگی هم دست به خلق اثار ضدصهیونیستی زدند، مثل اقای کی نیو و شبکه های مختلف هنری متصل به انقلاب اسلامی به واسطه مسئله فلسطین نیز از این دست کارها انجام دادند.  حتی فیلمسازان زیادی در دنیا ایده فیلم های کوتاه خود را از کارتون و کاریکاتور اقای طباطبایی گرفتند.

وی درباره حذف  بخش فارسی فراخوان نیز  گفت: احتمالا خطایی رخ داده  و بزودی تصحیح خواهد شد. 

طباطبایی درباره داوری کارها گفت: بزودی درباره داوران صحبت خواهد شد، تلاشمان این است که از همه قاره ها داور داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر