صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۲ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

اولین تماس تلفن همراه در 1973 انجام گرفت!

 مارتین کوپر اولین تماس تلفن همراه خود را با استفاده از موبایل موتورولا در حال قدم زدن در خیابان‌های نیویورک انجام داد!
کد خبر : 934894

به گزارش خبرگزاری آنا، امروزه ارتباطات بخش مهمی از دنیای ما را تشکیل می‌دهد و زیستن بدون تلفن‌های همراه قابل تصور نیست. در تاریخ سوم آوریل 1973، لحظه مهمی در تاریخ فناوری رخ داد. مارتین کوپر (Martin Cooper) مهندس موتورولا، اولین تماس تلفن همراه خود را انجام داد. او در گوشه‌ای از خیابان شلوغ شهر نیویورک ایستاده بود و نمونه بزرگی از چیزی که بعداً به موتورولا دیناتاک (Motorola DynaTAC) تبدیل شد در دست داشت. این دستگاه بزرگ بیش از یک کیلوگرم وزن داشت و شبیه آجر بود!

{$sepehr_key_2481}

کوپر با جوئل انجل (Joel Engel) هماورد خود در آزمایشگاه بل تماس گرفت. در طول این تماس، با افتخار اعلام کرد که از یک «تلفن همراه شخصی، دستی و قابل حمل» صحبت می کند. این لحظه آغاز عصر ارتباطات سیار به طریقی که امروزه می شناسیم بود. اگرچه محتوای تماس به خوبی مستند نیست، اما نماد یک پیشرفت بزرگ در صنعت ارتباطات راه دور است.

تلفن ها قبل از این رویداد عمدتاً ثابت بودند و برای اتصال به شبکه به سیم نیاز داشتند. اختراع کوپر به مردم این امکان را داد که در حین حرکت با هم ارتباط برقرار کنند. با این حال، یک دهه دیگر طول کشید تا تلفن های همراه در دسترس عموم قرار گیرند. اولین مدل تجاری موتورولا دیناتاک 8000X در 1983 عرضه شد و قیمتی نزدیک به 4000 دلار داشت.

امروزه تلفن های همراه جزء ضروری زندگی روزانه میلیاردها نفر در سراسر جهان هستند. آن‌ها از دستگاه‌های بزرگ و زمخت به گوشی‌های هوشمند شیکی تبدیل شده‌اند که در جیب جای می‌گیرند و امکانات مختلفی فراتر از تماس ارائه می‌دهند.

اقدام پیشگامانه مارتین کوپر پایه و اساس فناوری‌های ارتباطات مدرن را پایه گذاری کرد. او آینده ای را متصور بود که در آن هرکس خودش یک شماره تلفن دارد (نه هر مکان یک شماره). آینده نگری او محقق شده است، زیرا تلفن های همراه نحوه ارتباط ما با یکدیگر و دسترسی به اطلاعات را تغییر داده‌اند.

به طور خلاصه اولین تماس تلفن همراه توسط مارتین کوپر در سال 1973، نحوه ارتباط ما را برای همیشه تغییر داد. این امر دریچه‌ای را به سوی عصر جدیدی از ارتباطات باز کرد که امروزه نیز به تکامل خود ادامه می‌دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر