صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت الله محقق داماد:

برخی شناخت مالکیت را ساده می‌پندارند/ تشخیص مالک کار تخصصی است

رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به موضوع وقف و راه‌های شناخت مالکیت آن گفت: شناخت مالکیت کاری بسیار سخت و تخصصی و طاقت فرسا است در صورتی که برخی فکر می‌کنند به ظاهر ساده است.
کد خبر : 934650

به گزارش خبرگزاری آنا، نشست «بررسی سیر نظام مالکیتی در ایران» با حضور حجت الاسلام سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم ایران؛ محمود تفکریان، پژوهشگر و صاحبنظر عرصه ثبت؛ حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان علوم، در این نشست آیت الله «سیدمصطفی محقق داماد»، رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به قدمت تاریخی موضوع وقف در کشور ما و راه‌های شناخت مالکیت، گفت: همایش‌های تخصصی و کار کارشناسی باید در زمینه مالکیت برگزار شود.

وی با اشاره به موضوع وقف و راه‌های شناخت مالکیت خاطر نشان کرد: برخلاف تصور برخی که می‌گویند شناخت مالکیت کاری ساده است، مالکیت کاری بسیار سخت و تخصصی و طاقت فرسا است، به عنوان مثال برخی این گونه فکر می‌کنند که اگر کسی در زمینی بیل بزند و محصولی بکارد، صاحب آن زمین و می‌تواند وقف کند، این در حالی است که موضوع شناسایی مالکیت به این سادگی‌ها که گفته می‌شود، نیست.

آیت الله محقق داماد ابراز کرد: یکی از دلایل سخت بودن شناخت مالکیت در ایران به این دلیل است که باید مشخص شود، شخصی که ادعای مالکیت دارد، چگونه و به چه نحو و قانونی مالک شده است.

رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه اینجانب ۶۱ سال معلم بوده و تدریس کرده ام، گفت: با قاطعیت می‌گویم که تشخیص مالکیت براساس قانون و مسائل شرعی و فقهی کار بسیار سختی است و نباید بدون بررسی در این زمینه سخن گفت. بر اساس اسناد تاریخی و حتی قبل از مسیحیت و اسلام حاکمیت بوده است و اختیار بخشش به دیگران را داشته اند و می‌دیدیم که برخی از پادشاهان به جای حقوق، زمین به مردم می‌بخشیدند و از لحاظ فقهی نیز اشکال ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر