صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر آموزش پرورش در اجلاس ایسسکو:

ایران شعار ایسسکو را محقق کرده است/ ریشه‌کنی بی‌سوادی همراه با پوشش ۹۸ درصدی دانش‌آموزان لازم‌التعلیم

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی اجلاس وزاری آموزش و پرورش عضو آیسسکو در عمان از رئیس و وزرای عضو ایسسکو تشکر و قدردانی کرد و اظهار کرد جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحقق عدالت آموزشی و نصیب برابر تربیتی علی رغم تمامی تحریم‌های ظالمانه افتخارات زیادی داشته است.
کد خبر : 934493

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش در سخنرانی اجلاس وزرای آموزش‌وپرورش عضو آیسسکو در عمان ضمن تشکر و قدردانی از رئیس، وزرای عضو ایسسکو بیان کرد: ما در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که دانش‌آموزان مسلمان در غزه و لبنان در زیر بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار دارند. هزاران کودک، جان خود را از دست داده‌اند. 

وی ادامه داد: اکثر مدارس غزه تخریب شده‌اند و بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز، مدرسه‌ای ندارند. رژیم اسرائیل به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی ادامه می‌دهد که علاوه بر شهادت بیش از ۴۱ هزار فلسطینی از جمله ۱۷ هزار کودک و حدود ۲۰۰۰ لبنانی، منجر به آوارگی صد‌ها هزار نفر از مردم مظلوم شده است.

کاظمی تأکید کرد: جامعه بین‌المللی باید رژیم صهیونیستی را مجبور به پاسخگویی در قبال این جنایات کند. ما قویاً رژیم نامشروع آپارتاید صهیونیستی را محکوم کرده و مراتب تسلیت قلبی خود را برای شهادت خواهران و برادرانمان خصوصاً شهید سید حسن نصرالله و شهید اسماعیل هنیه و بیش از ۱۷ هزار کودک و نوجوان فلسطینی ابراز می‌داریم و بر همبستگی خود با مردم فلسطین و لبنان تأکید می‌ورزیم. 

وزیر آموزش‌وپرورش به عدالت تربیتی و تحول در آموزش که شعار آیسسکو است اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحقق عدالت آموزشی و نصیب برابر تربیتی علی‌رغم تمامی تحریم‌های ظالمانه افتخارات زیادی داشته است مانند ریشه‌کنی بی‌سوادی و تحقق ۹۷ درصدی سوادآموزی، پوشش تحصیلی ۹۸ درصدی دانش‌آموزان لازم التعلیم، پوشش حداکثری دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه، پوشش ۴۵ درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها در دوره دوم متوسطه، طرح فراگیر یادگیری حداقل یک مهارت برای هر دانش‌آموز، ساخت و تجهیز مدارس با شاخص حداقل روزی ۸ مدرسه در دو سال اخیر از جمله آنها بوده است.

وی در ادامه به موارد دیگری همچون؛ راه‌اندازی بزرگ‌ترین دانشگاه تربیت‌معلم با حدود ۱۰۰ پردیس و ۱۰۰ هزار دانشجو معلم، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان، افتخارآفرینی در مسابقات ورزشی بین‌المللی دانش‌آموزی، کسب ۱۰ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره و ۲ مدال برنز و کسب جایگاه سوم جهان در سال ۲۰۲۴ در المپیاد‌های علمی دانش‌آموزی اشاره کرد.

کاظمی ادامه داد: ایران با هدف تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، نه تساوی آموزشی و تربیتی؛ عدالت جنسیتی نه برابری جنسیتی؛ خدامحوری و نه انسان‌محوری، سند پرافتخار تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را که حاصل اندیشه‌های برجسته دانشمندان، پژوهشگران و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بوده است، به تصویب رساند که به لحاظ فرصت کمی که وجود دارد. 

وی با اشاره به برخی از مفاد این سند اظهار کرد: در این سند، آموزش‌وپرورش نهاد سازمان‌یافته‌ی اجتماعی و فرهنگی است که مسئولیت آماده‌سازی دانش‌آموزان را برای تحقق مرتبه‌ای از مراتب حیات طیبه بر عهده دارد و وضع مطلوب زندگی بشر را در همه ابعاد و مراتب آن، مبتنی بر مبانی و ارزش‌های دین الهی ترسیم می‌کند و تحقق آن، زمینه‌ساز دستیابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله است.

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش؛ این سند در ۸ فصل با عناوین: کلیات، ارزش‌ها، بیانیه مأموریت، چشم‌انداز، اهداف کلان، راهبرد‌های کلان، اهداف عملیاتی و راهکار‌ها و نهایتاً چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تدوین شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، وزارت آموزش‌وپرورش با تکیه بر آسیب‌شناسی‌ها، مطالعات و تجارب گذشته، «نقشه راه اجرای سند تحول» را برای دست‌یابی به سازوکار‌های مؤثر و تسهیل‌کننده تحقق اهداف سند به تصویب رساند. این نقشه راه که در ۲۷ خوشه، ۱۴۷ پروژه و فرآیند‌های عملیاتی کردن آنها را تعریف کرده است، می‌تواند به عنوان الگویی برای فرآیند تبدیل کردن تعهدات به اقدامات (که موردنظر نشست آیسسکو است) مورد استفاده دیگر کشور‌های عضو نیز قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به مهم‌ترین ویژگی این نقشه راه بیان کرد: این نقشه، قابلیت تعریف و ترجمه تعهدات، اهداف و چشم‌انداز‌ها به برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی و اجرایی را فراهم کرده است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در این نقشه، راهکار‌های سند تحول بنیادین و برنامه‌های ذیل آنها، به مجموعه پروژه‌های عملیاتی از جنس اقدامات مشخص، با قید اولویت و بودجه مورد نیاز تبدیل شده و زمان‌بندی اجرا و مسئول پیگیری آنها نیز مشخص شده است، به‌طوری‌که اجرای هر پروژه بر اساس دو نوع شاخص ناظر به پیشرفت و ناظر بر کیفیت اجرا به طور مستمر پایش و واپایش می‌شود.

کاظمی بیان کرد: بر همین اساس، سازوکار برنامه‌ریزی سالانه در وزارتخانه از سطح ستاد تا صف، با توجه به پروژه‌ها و شاخص‌ها، بازسازی شده است و سازوکار نظارت و پایش اجرای پروژه‌ها از سطح درون وزارتخانه تا نهاد‌های ناظر بیرونی مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌طور دقیق مشخص شده است. 

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش؛ نحوه مشارکت و سهم و نقش نهاد‌های بیرون وزارت آموزش‌وپرورش که حضورشان برای تحقق اهداف و پروژه‌ها ضروری است، در قالب الزامات قانونی فرادستگاهی و نهاد‌های بیرونیِ دارای اختیار، تضمین شده است.

کاظمی در ادامه به چند نمونه از پروژه‌های دارای اولویت بالای نقشه‌ی راه اشاره کرد و گفت: چابک‌سواری و اصلاح ساختار اداری، تشکیلاتی و اجرایی با کاهش تعداد واحد‌های اداری و کاهش تصدی‌گری‌های غیرضروری، تدوین راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری با تأکید بر شایستگی‌های مشترک، ... ترویج علم نافع و مهارت‌آموزی، آموزش ترکیبی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی، برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات لازم برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی، دوره پیش‌دبستانی مناطق لازم‌التوجه و محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ‌نشین و دوزبانه به‌صورت سیال و منعطف و طراحی و اجرای سازوکار‌های کسب حداقل یک مهارت مفید جهت تأمین معاش حلال برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه و ارائه گواهینامه معتبر از جمله آن‌هاست.

وی در ادامه به موارد دیگری چون؛ توسعه و تجهیز هنرستان‌ها و گسترش آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز‌های بومی در مناطق روستایی و عشایر و مناطق مرزی کشور، تدوین و اجرای دوره‌ها و بسته‌های آموزش خانواده (خودگام، خودمحتوا، خودآموز)، طراحی و استقرار سازوکار‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در یک نظام جامع و هوشمند؛ تدوین، استقرار و اجرای «نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان» با رویکرد تغییر نظام پرداخت‌ها براساس شایستگی و عملکرد؛ ایجاد نظام بازآموزی مستمر کارکنان و استقرار نمایه رشد معلمی مبتنی بر نیازسنجی اشاره کرد. 

کاظمی در پایان گفت: وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که نسبت به انتقال تجارب خود در این زمینه به دیگر کشور‌های عضو، همکاری‌های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر