صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیاوش صفاریان‌پور در گفتگو با آنا:

«شوق آموختن» شرط اصلی ورود به باشگاه رادیویی دانشمندان جوان است

مدیر علمی باشگاه رادیویی دانشمندان جوان ازچگونگی عضویت و اهداف فعالیت‌های این نهاد می‌گوید.
کد خبر : 934356

سیاوش صفاریان‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ماهیت «باشگاه رادیویی دانشمندان جوان» که به همت رادیو جوان تأسیس شده است گفت: فعالیت این باشگاه از روز شنبه هفتم مهرماه و پس از برگزاری یک نشست افتتاحیه آغاز شده است. هدف اصلی این باشگاه این است که اجتماعی صمیمانه، دانش‌محور و پویا برای جوانان علاقه‌مند به علم در ایران باشد؛ جوانانی که تعدادشان هم کم نیست.

این مجری رادیو و تلویزیون افزود: طبیعتاً بخشی از اعضای این باشگاه را بدنه نخبگان کشور و بخش زیادی از آن را نیز عموم علاقه‌مندان به علم و فناوری تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر کسانی که در المپیاد‌های علمی مقام آورده‌اند یا کسانی که در کنکور دارای رتبه‌های برتر بوده‌اند هم از اعضای باشگاه هستند.

شرایط عضویت در باشگاه رادیویی دانشمندان جوان

صفاریان‌پور گفت: کسانی که مشتاق گفتن، شنیدن و تبادل‌نظر درباره آن‌چه که در دنیای علم و فناوری می‌گذرد هستند، شرط اصلی عضویت در این باشگاه را دارند. ضمن این که پیگیری نقش علم در مسیر توسعه کشور و رفع نیاز‌های آن در حوزه‌های مختلف هم مدنظر باشگاه قرار دارد. در مجموع داشتن «شوق زیاد برای آموختن» شرط اصلی ورود به باشگاه است.

مدیر علمی باشگاه رادیویی دانشمندان جوان عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی باشگاه این است که این گروه نخبگان را دعوت کرده و در قالب یک شبکه رسانه‌ای تعریف‌شده و موثر، بین آنها و علاقه‌مندان به علم ارتباط برقرار کند. تصویر بیرونی و به عبارت بهتر صدای بیرونی فعالیت‌های این جمع، برنامه رادیویی «باشگاه دانشمندان جوان» است که هر روز ساعت چهار بعدازظهر از رادیو جوان پخش می‌شود.

وی افزود: «باشگاه» فراتر از این که نقش اتاق فکر یا تأمین محتوای این برنامه را داشته باشد یک زنجیره است که این برنامه رادیویی تقریباً حلقه پایانی این زنجیره را تشکیل می‌دهد. بخش جدی این اتفاق، برقراری ارتباط افراد مختلف با همدیگر و به نوعی «در جریان قرار گرفتن» است. ما خیلی از وقت‌ها در جریان آن‌چه که در بدنه توسعه علمی کشور رخ داده نیستیم. این بی‌خبری گاهی باعث خسارت می‌شود. این باشگاه به اعضایش کمک می‌کند که چه در قالب جلسات حضوری و چه از روش‌ها ارتباطی دیگر همدیگر را ببینند و از و پیشرفت‌های جدید حوزه باخبر باشند. این در کنار هم بودن، اگر با برنامه و هدف مشخص همراه شود در مسیر توسعه ایران عزیز ایجاد امید می‌کند.

یک چتر رسانه‌ای برای علاقه‌مندان به علوم روز

صفاریان‌پورعنوان کرد: همه علوم پایه، فناوری‌های نوین و حتی علوم انسانی محور فعالیت باشگاه هستند. رباتیک، هوش مصنوعی، زیست‌شناسی، فیزیک، اینترنت اشیاء و همه آن چیزی که ما را به انقلاب صنعتی چهارم وصل می‌کند در این دایره قرار می‌گیرد.

وی افزود: این باشگاه به نوعی چتر بزرگی برای همه علاقه‌مندان به علوم روز است که می‌دانیم امروز فقط محدود به یک شاخه نمی‌شود و وسیع شده است. این وسعت گرفتن باید دقیق هم باشد. ما خیلی وقت‌ها وسیع می‌شویم، اما خیلی دقیق نیستیم.

مدیر علمی باشگاه رادیویی دانشمندان جوان درباره شیوه عضویت در این تشکل رسانه‌ای علمی نیز گفت: مخاطبان ما می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی رادیوجوان مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات تازه در این حوزه حتماً برنامه رادیویی ما را نیز دنبال کنند. البته در تدارک یک وب‌سایت مستقل برای باشگاه هستیم که بتواند درباره اتفاقات متنوع علمی در کشور، رویداد‌هایی که برگزار می‌کنیم و محتوای برنامه رادیویی اطلاع‌رسانی کنیم.

صفاریان‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا در جهان امروز، رسانه‌ای قدیمی همچون رادیو می‌تواند رسانه‌ای موثر در حوزه فناوری باشد نیز گفت: رادیو همچنان رسانه‌ای گرم، صمیمی و با مخاطب فراگیر و وفادار است. تقریباً در هر نقطه‌ای از ایران یا جهان که باشیم به این ابزار دسترسی داریم. ضمن این‌که خوشبختانه رادیو در کشور ما هم راستا با بقیه فعالیت‌هایی که در دنیا انجام می‌شود خودش را به‌روز کرده‌است. از جمله در همین شبکه جوان ما باشگاه پادکستر‌های جوان را داریم که برنامه‌های منظم و فعالی را دارند؛ یا درمجموعه معاونت صدا، کارافزار «ایرانصدا» علاوه بر پخش زنده شبکه‌های رادیویی، بخش‌های بسیار متنوعی را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر