صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«حضرت عبدالعظیم (ع)؛ اسوه جهاد و مقاومت» شعار هفته ولادت سیدالکریم (ع) شد

«حضرت عبدالعظیم (ع)؛ اسوه جهاد و مقاومت» شعار هفته ولادت سیدالکریم (ع) شد
کد خبر : 934326

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ظهر امروز در آستان مقدس این محدث والامقام برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن عرفاتی معاون علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) عنوان کرد: در ابتدا شهادت جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و پرچمدار محور مقاومت را تسلیت می‌گویم. پیش از انقلاب اسلامی شیعیان لبنان در حاشیه بودند و در تحولات به حساب نمی‌آمدند، اما وقوع انقلاب اسلامی و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی این گروه و تأثیرگذاری آن در سال‌های بعد بودیم. در سه روز گذشته ما برنامه‌هایی را برای این شهید بزرگوار داشتیم که انتشار بیانیه متولیان اعتاب مقدسه کشور و برگزاری تجمع میدان شهرری از آن‌ جمله بود.

وی اظهار کرد: در این هفته نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم برای نکوداشت مقام این مجاهد نستوه خواهیم داشت. ما با شنیدن خبر شهادت شهید نصرالله واقعاً نمی‌دانستیمدر این شرایط غم‌انگیز چگونه می‌توانیم برنامه‌های ایام ولادت را برگزار کنیم، اما حماسه دیشب و حمله موشکی موفقیت‌آمیز سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی این انگیزه دوباره را به ما داد.

عرفاتی عنوان کرد: سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری از سوی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)  پیشنهاد شد که ایام ولادت این محدث بزرگوار به عنوان هفته فرهنگی ری معرفی شود. جایگاه این شخصیت دینی در تاریخ اسلام و تاریخ علوم اسلامی غیرقابل انکار است.مرحوم آیت‌الله ری‌شهری ۱۲۰ روایت را که راوی مستقیم آن حضرت عبدالعظیم (ع) بودند را در قالب یک کتاب جمع‌آوری کردند. ایشان یک فقیه جامعه بودند؛ چون امام ها‌دی (ع) به شیعیان عصر خود فرمودند که پرسش‌ها و مسائل خودتان را از عبدالعظیم حسنی بپرسید. ایشان فقیهی بود که از امام معصوم وکالت مستقیم داشت. حضرت عبدالعظیم (ع) نماد صدور فرهنگی آموزه‌های ولایی و پیام ائمه اطهار بود.

وی اظهار کرد: هدف ما این است که با همکاری اهالی رسانه و اهل علم به سمت محتوامحور شدند برنامه‌ها برویم. یعنی برنامه‌هایی را پیاده کنیم که به زائران ومجاوران چیزی اضافه کند و با شرایط و تحولات روز نیز هماهنگ باشد.

انتخاب شعار جهادمحور برای هفته ولادت

در همین راستا، این شعار برای هفته ولادت انتخاب شد: «حضرت عبدالعظیم (ع)؛ اسوه جهاد و مقاومت»؛ شعاری که با وقایع اخیر لبنان، حمله ظفمندانه موشکی به رژیم صهیونیستی و اتفاقت یک سال گذشته در غزه همخوانی دارد.

وی افزود: خدا را شکر در شهرستان ری این موج ایجاد شده و قرار است که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، دبیرخانه دائمی هفته فرهنگی ری ایجاد شود. توفیق دارم که جمعه این هفته سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرری باشم و در این زیمنه توضیحات بیشتری را ارئه خواهم داد.

عرفاتی عنوان کرد: حدود ۵۰ ویژه‌برنامه از روز شنبه ۱۴ مهر تا جمعه ۲۰ مهرماه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار خواهد شد. در ساعت۱۰صبح این روز، با حضور ورزشکاران و مدال‌آوران آیین زیارت و اهدای گل به ضریح مطهر را خواهیم داشت. با همکاری اداره کل تربیت بدنی شهرری، از قهرمانان ملی و مدال آوران المپیک و پارالمپیک دعوت کردیم البته برخی از این عزیزان درگیر برنامه و اردو هستند، اما به هر حال ما احترام گذاشتیم و از این آنها نیز دعوت کردیم که در کنار سایر ورزشکاران باشند. در همان روز و پس از نماز مغرب و عشا، محفل شب شعر با موضوع مناقب و فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و همچنین مجاهدت‌های شهید سیدحسن نصرالله در شبستان حرم مطهر برگزار می‌شود.

 حضور اقشار و گروه‌های مختلف در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: در روز یکشنبه پانزدهم مهرماه در ساعت ۱۱ حضور جامعه پزشکان و پرستاران بیمارستان آیت‌الله فیروزآبادی را در حرم مطهر خواهیم داشت. چون این روز مصادف با سالروز حماسه طوفان‌الاقصی نیز هست، قرار است که بعد از نماز ظهر و عصر از صحبت‌های یکی از پیشکسوتان و رزمندگان حوزه مقاومت بهرهمند شویم.

عرفاتی عنوان کرد: در روز دوشنبه ساعت ۸صبح حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در سالن اندیشه جوان حرم را خواهیم داشت. در ساعت۱۰صبح تعدادی از خادمان آستان مقدس همراه با پرچم متبرک حرم به آسایگاه معلولان کهریزک خواهند رفت. در ساعت۱۵ همین روز شاهد تجمع خادمان حرم و حرکت آنان به سمت حرم خواهیم بود.

وی افزود: در ساعت ۱۶/۳۰ و همزمان با شب میلاد حضرت عبدالعظیم (ع) آیین تعویض پرچم گنبد زرین را خواهم داشت. بعد از نماز مغرب و عشا، ویژه‌برنامه شب ولادت با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی برگزار میوشد. در نهایت، آیین عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) را خواهیم داشت. همچنین با برنامه ریزی صورت گرفته، در شب میلاد حضرت سیدالکریم (ع)، زائران همه اعتاب مقدسه زیارتنامه حضرت عبدالعظیم (ع) را قرائت خواهند کرد تا این آیین گستر‌های به وسعت ایران عزیز و البته عتبات عالیات داشته باشد. در ساعت ۲۱/۳۰ دوشنبه (شب ولادت) در شبستان امام خمینی (ره)، محفل ویژه قرآنی را خواهیم داشت.

عرفاتی گفت: از آنجایی که امسال هفته ولادت با هفته نیروی انتظامی همزمان شده است، آغاز برنامه‌های صبح روز ولادت با تقدیر از این جان‌برکفان سبزپوش خواهد بود. از ساعت ۸ صبح تجلی نمادین از شهدای نیروی انتظامی را با حضور جمعی از حافظان امنیت در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار خواهیم کرد. در این روز آیین زیارت گروهی و گل‌افشانی ضریح مطهر توسط اقشار و نهاد‌های مختلف را خواهیم داشت که تا ظهر ادامه دارد. پس از نماز ظهر و عصر نیز شاهد سخنرانی حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری خواهیم بود.

معاون علمی و فرهنگی حرم در پایان خاطرنشان کرد: تحلیل از خانواده شهیدان، غبارروبی از مزار شهدا، دیدار تولیت و معاونین آستان با خانواده شهدا و خادمین بازنشسته، برگزاری نمایشگاه فرهنگی هفته ولادت با محوریت حضرت عبدالعظیم (ع)، بازدید رایگان از موزه و خانه علم،ذفعال بودن مواکب آستان مقدس در جهت پذیرایی زائران و برگزاری غرفه آشنایی با حضرت عبدالعظیم ویژه کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های استان در هفته گرامیداشت ولادت خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر