صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۶ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳
دنیای مجلات علمی؛

هفته چهارم سپتامبر/ از «میکروب‌های مغز» تا «زنبورهای انگل در لباس مگس»

در این سلسله گزارش مهم‌ترین مجلات علمی روز جهان را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 934256

به گزارش خبرگزاری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

{$sepehr_key_2379}

نیچر

زنبورهایی در بدن مگس سرکه

مگس سرکه مدت‌هاست مورد مطالعه محققان علوم زیستی است، این حشره چرخه زندگی شگفت‌انگیزی دارد و پرونده ویژه این شماره مجله نیچر را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق مگس سرکه سوژه اصلی مطالعه نیست چرا که ماجرای مورد بررسی به زنبوری ارتباط دارد که به شکل یک انگل، گونه‌های مختلف مگس میوه را هدف قرار می دهد. حدود ۲۰۰ گونه زنبور در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند که مگس میوه را هدف خود قرار دادند و در آن تخم‌گذاری کردند یا لارو و شفیره آن را مورد حمله قرار دادند اما تا به حال هیچ زنبوری مشاهده نشده بود که مگس بالغ را مورد هدف خود قرار دهد. در روال این بررسی‌ها محققان با گونه جدیدی از زنبورها آشنا شدند که برخی از حشرات بالغ از جمله سوسک، مورچه و ملخ‌ها را هم مورد هدف قرار می‌دهد.

واکاوی اتفاقاتی که بین میزبان و انگل می‌افتد می تواند اطلاعات ارزشمندی درباره درخت تکامل در اختیار محققان بگذارد، این که چطور انگل در بدن میزبان زندگی می‌کند و از او به عنوان موجود زنده‌ای تحت اختیار خود استفاده می‌کند فرآیندی است که برای محققان بسیار عجیب و جالب است.

نیوساینتیست

میکروب‌های مغزی، سرنخی برای واکسن آلزایمر

دانشمندان علوم اعصاب از کشف این که مغز انسان مملو از میکروب است شگفت‌زده شده‌اند، سوالی که در این‌باره مطرح شده، این است که آیا این میکروب‌ها در اختلالات عصبی مثل آلزایمر نقش دارند یا نه؟

در سال ۲۰۱۵ نیکی شالتک که مادر دو پسر کوچک بود پس از دویدن در یک ماراتن دچار بیماری مرموزی شد او دچار آسم بود ولی همیشه به خوبی می‌توانست این بیماری را تحت کنترل داشته باشد اما با دویدن در مارتن آسمش به شدت اوج گرفت و در ماه‌های بعدی درد مزمن و مشکلات گوارشی و آریتمی قلب را هم تجربه کرد.

علائم بعدی هولناک‌تر از قبلی‌ها بودند، مه‌مغزی و علامت‌های تخریب سیستم عصبی. پزشکان با دیدن علامت‌های بیماری نیکی تشخیص‌های مختلفی می‌دادند که هیچ‌کدام با بیماری واقعی او مطابقت نداشت در نهایت یکی از پزشکان پیشنهاد کرد که شاید عفونتی ناشناخته در ورای این علامت‌ها پنهان باشد. نیکی مورد آزمایش‌های مختلفی قرار گرفت و به پیشنهاد پزشکان مدتی آنتی بیوتیک مصرف کرد. با روند مصرف آنتی‌بیوتیک بیماری به تدریج بهبود پیدا کرد. این موضوع باعث شد که محققان به این فکر بیفتند که وقتی آنتی‌بیوتیک توانسته در علامت‌هایی مثل مه‌مغزی و مشکلات سیستم عصبی تاثیر داشته باشد شاید بتوان با تهیه واکسنی از بروز آلزایمر جلوگیری کرد. چرا که به نظر می‌رسد نوعی عفونت در زوال ‌شناختی مغز نقش دارد. این تحقیقات زمینه جدی برای مطالعات میکروبی مغز است. به نظر می‌رسد ماده خاکستری مغز ما مملو از باکتری‌ها و ویروس‌ها و قارچ‌هاست و هرچه بهتر بتوانیم این میکروبیوم‌های درون مغز را بشناسیم احتمالا در جلوگیری از بروز بیماری‌های عصبی تواناتر خواهیم بود.

ساینس

بزرگترین عامل آلودگی پلاستیکی در دریاها چیست؟

پلاستیک‌هایی که انسان فقط در ۶۵ سال گذشته تولید کرده، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی قابل توجهی ایجاد کرده‌است. یکی از عوامل اصلی زباله‌های پلاستیکی وسایل ماهیگیری است که دورانداخته یا گم‌شده‌اند. این ابزارها برای صید گونه‌های دریایی طراحی شده‌اند پس از دور انداختن هم‌چنان به محیط زیست آسیب می‌زنند. یکی از گونه‌هایی که در معرض آسیب‌های ناشی از این زباله‌ها قرار می‌گیرند، فوک‌های هاوایی هستند که گونه در حال انقراض به حساب می‌آیند. ابزارهای ماهی‌گیری عملا برای گرفتن و کشتن جانداران دریایی ساخته شده‌اند و ماندن آنها در دریاها و اقیانوس‌ها می‌تواند صدمات بیشتری برای حیوانات داشته باشد به خصوص که بیشتر این زباله‌ها تورهای صید ماهی هستند و باعث گیر افتادن ماهی‌ها می‌شوند. بخشی از تحقیقات پژوهشگران این حوزه به این اختصاص دارد که چطور می‌شود زباله‌های پلاستیکی مربوط به صد ماهی‌ها را کاهش داد و چطور می‌شود با طراحی برنامه‌های پاکسازی دریا برای جمع‌آوری انواع این زباله‌ها اقدامی موثر را آغاز کرد؟

 

انتهای پیام/

مریم ملی
ارسال نظر