صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۶ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳
در آنا بخوانید؛

نکات مهمی که زوج‌های جوان قبل از اقدام به بارداری باید به آن توجه کنند

داشتن فرزند و مادر و پدر شدن جز مسئولیت‌های مهم و بزرگ و حتی اساسی زندگی یک انسان است. توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری حتما به پزشک مراجعه کرده و از سلامت خود با خبر باشید.
کد خبر : 934104

به گزارش خبرگزاری آنا،به سلامتی قراره کی مادر بشی! انشالله کی می‌خواهید بچه به دنیا بیارید؟ چند ساله از ازدواجتان گذشته فکری برای بچه دار شدن ندارید؟ همه اینها جملاتی است که اطرافیان و اقوام دور و نزدیک در مواجهه با یک زوج جوان از آن‌ها می‌پرسند. اما باید توجه داشت که در امر بچه‌دار شدن نباید هیجانی و احساسی تصمیم گرفت.

داشتن فرزند و مادر و پدر شدن جز مسئولیت‌های مهم و بزرگ  زندگی یک انسان است. توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری حتما به پزشک مراجعه کرده و از سلامت خود با خبر شوید. حتی گاهی برخی والدین نیاز دارند چند ماهی را تحت نظر مشاور و روانپزشک قرار بگیرند تا برخی مشکلات روحی خود را برطرف کنند.

زمانی که به پزشک زنان و زایمان مراجعه می‌کنید چند سوال مهم و اساسی را از او بپرسید تا از روند اقدام خود اگاه باشید. به عنوان مثال از پزشک خود این سوال را بپرسید که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا من باردار شوم؟ چند ماه اقدام به بارداری و باردار نشدن طبیعی است و نباید نگران باشم؟ دلیل این سوالات این است که مادر استرس‌های بی‌جا و بی مورد به خود راه ندهد. گاهی برخی زوج‌ها با اولین اقدام باردار شده و گاهی تا یک سال هم زمان لازم است و باید صبر کرد. پزشک می‌تواند با توجه به سن، تاریخچه سلامت و تجربه آخرین نزدیکی، بازه زمانی احتمالی را به شما بگوید. شما با در نظر گرفتن این بازه احتمالی از استرس و نگرانی‌های بی‌جا، خود را دور می‌کنید.

بانوان و مادران آینده باید در نظر داشته باشند که بلافاصله پس از قطع قرص‌های ضد بارداری حامله نمی‌شوند. درست است در برخی افراد این اتفاق ممکن است رخ دهد، اما برای همه آدم‌ها این موضوع صدق نمی‌کند. برخی بانوان ممکن است تا چند ماه بعد از قطع کردن قرص‌ها، فقط تغییر سیکل عادت ماهانه را داشته باشند و هر چه تغییر بیشتر طول بکشد بارداری نیز تعویق دارد.

باید در نظر داشت مصرف برخی قرص‌ها می‌تواند در روند بارداری تاثیر منفی بگذارند. دارو‌هایی که برای بیماری‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، اندومتریوز، اختلالات تیروئیدی و حتی بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌شوند می‌تواند زمان بارداری را کمی بیشتر کنند. از سوی دیگر برخی دارو‌هایی که مخدر دارند و برای درمان فشار خون بالا و صرع استفاده می‌شوند شانس بارداری را کاهش می‌دهند.

همچنین ممکن است دارو‌هایی از قبیل ان‌اس‌آی‌دی‌ها، استروئید، ضد افسردگی، ضد اختلالات سایکوتیک و تیروئید در هنگام بارداری به جنین آسیب برساند. در حین بارداری و قبل از اقدام به ان حتما در رابطه با قرص‌هایی که مصرف می‌شود با پزشک مشورت کنید.

مادران باردار قبل از بارداری باید به مدت ۳ تا ۶ ماه مکمل‌های فولیک اسید مصرف کنند. فولیک اسید به کاهش خطر نقص لوله‌ی عصبی و برخی از نقص‌های هنگام تولد کمک می‌کند. ممکن است پزشک زنان و زایمان داروی تقویتی دوران بارداری را تجویز کند خصوصا اگر کمبود ویتامین و مواد معدنی خاصی را در بیمار خود احساس کند.

طبق مطالعهات و بررسی‌های انجام شده کاهش وزن و داشتن وزنی مناسب می‌تواند در بارداری اثر مثبت داشته باشد؛ بنابراین قبل از اقدام به بارداری لازم است مادر با توجه به میزان اضافه وزن خود ورزش‌های مناسب را انجام دهد. اضافه وزن می‌تواند منجر به دیابت و فشار خون شود که در برخی موارد حتی جنین را سقط می‌کند. رفتار‌های پرخطر مانند سیگار، مواد مخدر و الکل نیز تاثیرات بدی در بارداری و سلامت جنین دارد و قبل از اقدام باید مصرف ان‌ها قطع شود.

زوج‌های جوان قبل از اقدام به بارداری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند تا یک بارداری بی‌خطر و کم استرسی را داشته باشند. تحت نظر پزشک بودن و مصرف برخی مکمل‌ها یا انجام برخی آزمایشات به راحتی پدر و مادران جوان بسیار کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر