صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تخصیص ۵۰۰ گرنت صنعتی به سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

سرپرست سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ۲ هزار گرنت فناوری تصویب کرده است که از این میان ۵۰۰ گرنت صنعتی به سرپرست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اختصاص می‌یابد.
کد خبر : 934073

به گزارش خبرگزاری آنا، محمدنبی شهیکی تاش، سرپرست سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در سخنان خود در آیین معارفه، ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصر الله از تلاش‌ها و خدمات حسن زمانیان در زمان تصدی مسئولیت این سازمان قدردانی کرد.

وی اظهارکرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یکی از نهادهای درخشان و پرافتخار زیست بوم فناوری کشور است در این چهار دهه انقلاب در هر مقطع زمانی با اینکه فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است؛ یک سازمان دارای کارنامه قابل قبول در حوزه علم و فناوری کشور شناخته می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: نکته‌ای که ما نباید از آن غافل شویم تحولات فناوری است که ما در هر مقطع زمانی باید طراحی جدید داشته باشیم متاسفانه دانشگاه‌های ما نتوانستند همپای نیازهای ما که متناسب با آینده است ساختار و فرهنگ‌سازی خود را تغییر دهند. بنابراین، باید نقش و جایگاه دانشگاه‌ها ارتقا یابد تا بتوانند به عنوان یک نهاد توسعه‌یافته و نهاد پیشرفته و ارزش‌آفرین برای کشور نقش‌آفرینی کنند.

ضرورت ارتقای پارک‌های علم و فناوری به نسل سه

شهیکی اظهار داشت: اکثر پارک‌های فناوری کشور در نسل اول قرار دارند و با استانداردهای پارک‌های فناوری نسل ۳ و دارای ارزش‌آفرینی فاصله دارند؛ همچنین با راهبردی که مطلوب وزیر علوم است نیز فاصله معناداری دارند.

شهیکی ادامه داد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سازمان توسعه‌ای محسوب می‌شود و نقش و کارکرد ملی دارد و باید بتوانیم این قامتی که سازمان دارد را ارتقا دهیم و از این جهت جایگاه و ارزش چنین نهادی باید پررنگ‌تر شود و الگوهای جدیدی به آن تزریق شود.

وی افزود: در دوره مدیریت جدید وزارت علوم تلاش می‌کنیم مأموریت‌های قبلی که این سازمان داشت را قوی‌تر جلو ببریم اما با توجه به تحولات و نیاز جامعه،  تامین زنجیره‌های ارزش راهبردی را دنبال می‌کنیم تا این سازمان بتواند در حوزه‌هایی که می‌تواند  برای کشور فرصت جدید ایجاد کند.

شهیکی اظهار کرد: چند برنامه را در این دوره با رهنمودهای وزیر علوم و تیم اجرایی که در حوزه اتاق فکر وزارت است دنبال می‌کنیم که یکی از اقدامات، تبدیل مدل اقتصادی این سازمان به کانون خلق ثروت است.

سرپرست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: ما نیاز داریم ظرفیت گرنت دهی به محققان در این سازمان تقویت شود و طرحی را معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم شروع کردیم و در فاز اول ۲۰۰۰ گرنت را تامین اعتبار کردیم که برنامه‌ریزی می‌کنیم ۵۰۰ مورد از این گرنت‌ها در قالب گرنت صنعتی به سازمان پژوهش‌ها اختصاص پیدا کند چون بالندگی این سازمان می‌تواند کمک کند تا الگویی برای دیگر نهاد‌ها باشیم.

شهیکی افزود: ما شدیداً در روند توسعه و پیشرفت نیاز به نقاط امیدبخش و الگوهای موثر داریم و من باور دارم که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می‌تواند به عنوان یکی از کانون‌های اثرگذار برای چنین جریان و فرایندی نقش موثر ایفا نماید.

سرپرست سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: زمانیان رئیس سابق سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، تحرک معناداری را در اینجا ایجاد کرده است و اعداد و ارقام گویای این واقعیت است که رشد معناداری در درآمدهای اختصاصی شکل گرفته است و ما باید سازمان را به سمت درآمد عملیاتی پایدار از جریان فناوری جهت‌دهی کنیم.

ایجاد سکوهای تامین مالی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: باید تلاش کنیم فناوری به بازار متصل شود. برنامه‌ریزی ما این است که تا انتهای سال آینده اولین سکوی تامین مالی کشور را در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ایجاد و وارد فاز اجرایی کنیم؛ دومین سکو هم در شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان که مقدمات ظرفیت آن با بازار فرابورس فراهم شده، اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پژوهش نوآوری
ارسال نظر