صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در گفت‌وگو با آنا:

افزایش امنیت غذایی با ابزار‌های نوین کشت/ صرفه جویی ۲۵ درصدی آب در کشاورزی با هوش مصنوعی

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به ضرورت راهکار مناسب خروج از این شرایط پرداخت و گفت: باید از فناوری هوش مصنوعی بیش از گذشته در این بخش استفاده کنیم چراکه با توجه به ازدیاد جمعیت، حفظ امنیت غذایی مردم در اولویت است و باید از ابزار‌های نوین در کشت و کشاورزی استفاده شود.
کد خبر : 934012

پژمان آزادی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری آنا، با توجه به وضعیت بحران آب و چگونگی کنترل این وضعیت، گفت: در حال حاضر با افزایش جمعیت، تقاضا برای تامین و مصرف غذا در جهان رو به افزایش است، اما هر ساله با بحران شدید آب و محدودتر شدن آب خاکی شرایط برای بخش کشاورزی سخت ترمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به ضرورت راهکار مناسب خروج از این شرایط پرداخت و گفت: باید از فناوری هوش مصنوعی بیش از گذشته در این بخش استفاده کنیم چراکه با توجه به ازدیاد جمعیت، حفظ امنیت غذایی مردم در اولویت است و باید از ابزار‌های نوین در کشت و کشاورزی استفاده شود.

قائم‌مقام‌پژوهشگاه در امورفناوری ادامه داد: در حوزه کشاورزی با بهرگیری از هوش مصنوعی، مصرف ۲۵ درصد منابع آبی کاهش می‌یابد که این رقم باعث ایجاد حفظ امنیت غذایی و همچنین موجب فاصله گرفتن بخش کشاورزی از بحران شدید کمبود آب می‌شود.

برنامه ریزی به کارگیری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار کرد: شرکت‌های ملی فناورانه در راستای توسعه و بهرگیری از هوش مصنوعی در بخش کشاورزی حضور دارند و در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اما کشاورزان باید برای استفاده از فناوری‌های روز و کشت با روش‌های نوین و به کارگیری هوش مصنوعی آگاهانه‌تر برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند.

وی تصریح کرد: به کارگیری فناوری تنها راه توسعه مناسب و بهبود وضعیت بخش کشاورزی است که شاید تا به امروز به خوبی از آن استفاده نشده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تاکید کرد: دولت باید سیاست گذاری‌های کلان کشور را در مسیر توسعه و بهره وری تسهیل کند و همچنین با حمایت و همکاری با سایر بخش ها، موانع و چالش‌های این راه را برای شرکت‌های استارتآپی و دانش بنیان هموار کند.

قائم‌مقام‌پژوهشگاه در امورفناوری با اشاره به اینکه دولت مخالفتی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی ندارد، ادامه داد: با توجه به اقدام دولت در راه اندازی سازمان و ستاد هوش مصنوعی متوجه شده ایم از بهره وری و توسعه هوش مصنوعی حمایت می‌کند.

حمایت‌های دولت از بروز و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی

این مسئول در پاسخ به این سوال که حمایت‌های دولت از بروز و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی تا به چه اندازه سرعت عمل خواهد داشت؛ گفت: زیر ساخت‌های خوبی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در کشور وجود دارد، اما دولت به صورت جدی نمی‌تواند در این حوزه فعالیت کند، اما می‌تواند ریل گذاری مناسبی د ربهره گیری از فناوری داشته باشد بنابراین اگر در حوزه سیاست گذاری بتواند به خوبی عمل کند و چالش زدایی انجام دهد قطعا مسیر هموار می‌شود.

آزادی افزود: دولت باید از هوش مصنوعی در بخش کشاورزی استفاده بیشتر کند حتی برای این بخش کارگروهی و یا ستاد هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی تاسیس کنند چرا که با توجه به وضعیت موجود بحران آب و افزایش تقاضا، در بخش حفظ امنیت غذایی با بحران‌ها و چالش‌های ناشی از این بحران مواجه خواهیم شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: نخستین رویداد هوش مصنوعی درحوزه کشاورزی در روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه در پژوهشگاه بیوتکنولوژیک کشاورزی برگزار خواهد شد.

آزادی ادامه داد: این رویداد در رابطه با پردازش و آنالیز تصویر، بررسی داده‌های ماهواره‌ای، ذخیره سازی کلان داده‌ها در سیستم‌های دقیق کشاورزی، آبیاری هوشمند و مباحث مرتبط با هوش مصنوعی در کشاورزی با همت پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

قائم‌مقام‌پژوهشگاه در امورفناوری تصریح کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارتباط بیشتر شرکت‌ها و شبکه سازی، نوآوری اکوسیستم هوش مصنوعی در کشاورزی است و همچنین نشان‌دادن توانمندی فناوری هوش مصنوعی به جامعه کشاورزی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: تلاش می‌شود از زیر ساخت‌های اجرای پژوهشگاه بیوتکنولوژی استفاده شود تا پروژه‌های سفارشی حوزه هوش مصنوعی و شبکه سازی را افزایش داده شود.

آزادی با اشاره به ملی بودن نمایشگاه گفت: ۴۰ شرکت فعال این حوزه به عنوان شرکت کننده، سخنران و غرفه دار در روز اول همایش حضور خواهند داشت و ۱۸ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در این رویداد ارائه اطلاعات خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این رویداد سازمان‌های مرتبط از قبیل ستاد هوش مصنوعی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، معاونت وزارت کشاورزی و مرکز ملی هوش مصنوعی به عنوان بازدید کننده حضور خواهند داشت. علاوه برحضور نمایندگان، نظام مهندسی کشاورزی و باغداران پیشرو، کشت صنعت‌ها و وزارت علوم نیز حضور می‌یابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر