صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
کاربرد فناوری 4؛

چرا «حالت ناشناس» در مرورگر اینترنتی مهم است؟

حالت ناشناس (Incognito Mode) در مرورگرهای اینترنتی برای حفظ حریم شخصی سودمند است و کمک می‌کند تاریخچه مرورگر شما پنهان بماند.
کد خبر : 933980

خبرگزاری آنا، نوید فرخی: این روزها «حالت ناشناس» در اکثر مرورگرهای وب معتبر تعبیه شده است. حالت ناشناس این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند بدون اینکه ردی در دستگاه‌ها برجای بگذارند، در اینترنت گشت‌وگذار کنند.  

به طور معمول وقتی از یک پنجره معمولی مرورگر استفاده می‌کنید، سابقه فعالیت‌تان شامل وب‌سایت‌هایی که بازدید کردید، کوکی‌ها و فایل‌های ذخیره‌شده در حافظه پنهان و... در سیستم ذخیره می‌شود. کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که وب سایت‌ها در دستگاه شما ذخیره می‌کنند. این فایل‌ها به یادآوری تنظیمات و جزئیات ورود به سیستم در آینده کمک می‌کند. با این حال این فایل‌ها همچنین می‌توانند فعالیت شما را در سراسر وب رهگیری کنند!

در مقابل حالت ناشناس مرورگرها از ذخیره این داده‌ها جلوگیری می‌کند. وقتی پنجره ناشناس را باز کنید، مرورگر شما اجازه ندارد سایت‌های بازدیدشده، کوکی‌ها یا داده‌های شما را پس از بستن پنجره ذخیره کند. این مسئله همچنین بدان معنی است که هیچکس بعد از شما نمی‌بیند که از چه سایت‌هایی بازدید کرده‌اید.

{$sepehr_key_2328}

چرا از حالت ناشناس استفاده کنیم؟

اگر از کامپیوتر یا دستگاهی استفاده می‌کنید که افراد دیگری نیز به آن وارد می‌شوند، بی‌تردید حالت ناشناس مفید است زیرا فعالیت‌های اینترنتی شما را خصوصی نگه می‌دارد. برای مثال اگر در حال خرید یک هدیه برای دوستی هستید، استفاده از حالت ناشناس تضمین می‌کند که دیگران نمی‌توانند جستجوها یا خریدهای شما را ببینند.

نکته دیگر اینکه وقتی چیزی را به صورت آنلاین جستجو می‌کنید، وب سایت‌ها اغلب از کوکی‌ استفاده می‌کنند تا ببینند شما به چه چیزهایی علاقه دارید. این امر باعث می‌شود در هر صفحه اینترنتی که می‌روید تبلیغات هدفمند برایتان منتشر می‌شود که می‌تواند آزاردهنده باشد. با استفاده از حالت ناشناس، کوکی‌ها پس از اینکه صفحه را بستید حذف می‌شوند. این کار شانس دیدن تبلیغات مرتبط با جستجوهای اخیر شما را کاهش می‌دهد.

در عین حال حالت ناشناس به شما امکان می‌دهد به طور همزمان به چند حساب وارد شوید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید ایمیل کاری خود را بررسی کنید، حالت ناشناس این کار را بدون نیاز به خروج از اکنت اصلی کاربری فراهم می‌کند.

همچنین به طور بدیهی اگر هنگام حضور در کتابخانه یا کافه نیاز به بررسی ایمیل‌تان هستید‌ یا باید به سایتی وارد شوید که در آن اطلاعات حساس وجود دارد، حالت ناشناس گزینه ایمن‌تری است زیرا تضمین می‌کند که جزئیات ورود و تاریخچه مرور شما در کامپیوترهای عمومی ذخیره نمی‌شود.

حالت ناشناس چگونه کار می‌کند؟

توجه به این نکته مهم است که وقتی حالت ناشناس مرورگر خود را فعال می‌کنید، این بدین معنی نیست که کاملاً به صورت ناشناس آنلاین هستید. هنگامی که یک پنجره ناشناس را باز می‌کنید، این اتفاق‌ها می‌افتد:

- سایت‌های بازدیدشده شما در تاریخچه مرورگر ظاهر نمی‌شود.

- کوکی‌ها موقتی هستند.

- اطلاعات واردشده در فرم‌ها برای استفاده بعدی ذخیره نمی‌شود.

محدودیت‌های حالت ناشناس

در حالی که حالت ناشناس از حریم خصوصی شما در خود دستگاه محافظت می‌کند، به هیچ وجه فعالیت شما را از خود وب‌سایت‌ها یا ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) پنهان نمی‌کند. اگر در دانشگاه یا مدرسه به شبکه متصل هستید، مدیر و معلم‌ها همچنان می‌توانند از طریق ترفندهای فناوری یا برنامه‌های رصدگر ببینند از کدام سایت‌ها بازدید کرده‌اید. ضمناً:

-حالت ناشناس در برابر بدافزار یا حملات فیشینگ از شما محافظت نمی‌کند.

- وب‌سایت‌ها همچنان می‌توانند شما را ردیابی کنند.

-اگر در حالت ناشناس وارد هر حسابی(مانند شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل) شوید، آن وب‌سایت همچنان می‌تواند فعالیت شما را ردیابی کند.

چه زمانی باید از حالت ناشناس استفاده کنید؟

اینکه هر بار که از سیستمی استفاده کردید بخواهید حالت ناشناس را فعال کنید ممکن است ضروری نباشد. با این حال حالت ناشناس در سناریوهای مختلف مفید است:

- خرید سورپرایزی: اگر در حال خرید هدیه‌ای هستید و می‌خواهید آن را از سایر استفاده‌کنندگان از این کامپیوتر مخفی نگه دارید.

- تحقیق در مورد موضوعات حساس: برای موضوعاتی که ممکن است شخصی یا حساس باشند در حال تحقیق هستید.

- استفاده از کامپیوتر‌های عمومی: برای محافظت از اطلاعات شخصی خود هنگام دسترسی به دستگاه‌های مشترک.

چگونه حالت ناشناس را فعال کنیم

فعال کردن حالت ناشناس ساده است:

برای گوگل کروم:

   - کروم را باز کنید.

   - روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

   - گزینه " New Incognito Window" را انتخاب کنید.

برای موزیلا فایرفاکس:

   - فایرفاکس را باز کنید.

   - روی سه خط افقی در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

 - گزینه "New Private Window" را انتخاب کنید.

برای سافاری:

   - سافاری را باز کنید.

   - روی منوی "File" در نوار منو کلیک کنید.

  • گزینه "New Private Window" را انتخاب کنید.

برای مایکروسافت اج:

   - نرم افزار اج را باز کنید.

   - روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

- گزینه " New InPrivate Window" را انتخاب کنید.

حالت ناشناس یک ویژگی مفید برای حفظ حریم شخصی در هنگام حضور در اینترنت است. این امر کمک می‌کند تاریخچه مرورگر شما پنهان بماند و ردیابی توسط تبلیغ کنندگان کاهش می‌دهد. با این حال، درک محدودیت‌های آن ضروری است و نباید برای ناشناس ماندن آنلاین تنها به آن تکیه کنید. برای افزایش امنیت و حفظ حریم شخصی، ابزارهای اضافی مانند شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) در کنار حالت ناشناس پیشنهاد می‌شود. این ترکیب حفاظت بهتری در ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها در حین مرور ایجاد می‌کند.

کاربران با درک نحوه عملکرد حالت ناشناس و زمان استفاده از آن می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد حریم خصوصی و امنیت آنلاین خود بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر