صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

پلی از میان فرمول‌های ریاضی به هنر و ادبیات؛ وقتی آقای دبیر مشاعره می‌‌کند

یکی از شرکت‌کنندگان جشنواره ملی مشاعره علوی گفت: آسیب‌شناسی جشنواره‌های قبل و ایده‌های جدید باعث ایجاد انگیزه در طیف گسترده عاشقان ادبیات می‌شود.
کد خبر : 933797

خبرگزاری آنا؛ در سنت و پیشینه شعر همواره رسانه‌ای قوی بوده که بسیاری از مفاهیم تربیتی و اطلاع‌رسانی از بستر این هنر انتقال یافته است. شعر و خوانش شعر در وجود همه افراد، شور و اشتیاق ایجاد کرده و طراوت و حس خوش را بر روح و جان افراد مستولی می‌کند.

در شرایط کنونی که نسل جدید به‌نوعی از هنر و فرهنگ فاصله گرفته‌اند، یکی از برنامه‌هایی که می‌توان با آن این شکاف را از بین برد، مشاعره است، مشاعره به‌خوبی می‌تواند بسترساز آشنایی نسل‌ها با ادبیات به‌عنوان عصاره فرهنگ باشد، برنامه‌ای که خانواده‌ها با آسودگی خاطر و بدون واهمه از استفاده از کلمات موهون، به همراه فرزندان در آن شرکت دارند.

{$sepehr_key_2303}

چند سالی است که جشنواره مشاعره علوی از سری برنامه‌های جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در سیطره استانی و ملی در بوشهر در حال برگزاری بوده و حضور علاقه‌مندان به‌عنوان شرکت‌کننده، تماشاگر و همچنین استادان برجسته شعر و ادبیات، علاوه بر رونق‌بخشی این برنامه فرهنگی به‌عنوان برندی فاخر برای استان بوشهر در عرصه‌های فرهنگی شده است.

آسیب‌شناسی جشنواره‌های قبل و ایده‌های جدید باعث ایجاد انگیزه در طیف گسترده عاشقان ادبیات می‌شود

در این راستا و در ادامه سلسله گفت‌وگوها، خبرنگار خبرگزاری آنا گفت‌وگویی را با هادی بردستانی‌فرد یکی از شرکت‌کنندگان این برنامه فرهنگی که با وجود سهم زیاد ریاضی، انتگرال و فرمول، علاقه‌مند به شعر و ادبیات است را انجام داده که مشروح این گپ و گفت در پی می‌آید.

آنا: از چندسالگی به شعر و ادبیات و سپس مشاعره علاقه‌مند شده و آغاز به فعالیت کردید؟

بردستانی‌فرد: از کودکی به شعر و ادبیات علاقه شدید داشتم؛ اما آغاز کار مشاعره به‌صورت حرفه‌ای از ۱۸ سالگی و با شرکت در جشنواره مشاعره رضوی بوشهر بود.

آنا: چه کسی استعداد شما را شناخت و چه کسانی مشوق شما بودند؟

بردستانی‌فرد:  استعدادم در وهله نخست توسط معلم ادبیاتم عبدالعلی محمودی که اکنون معاون اداره کل آموزش و پروش بوشهر هستند در مدرسه شهید بهشتی و زمانی که کلاس اول راهنمایی بودم، کشف و هدایت کرد. در مراحل بعدی نیز غلامرضا ابراهیمی کسی بود که باعث شد در مسیر مشاعره باقی بمانم و ادامه بدهم. از طرفی استاد مهدی شیخیانی شاعر خوب بوشهری همیشه در این مسیر همراه و کمکم بود.

آنا: چند بیت و شعر را از حفظ هستید؟

بردستانی‌فرد:  در حوزه‌های مختلف مانند رضوی نزدیک به ۸ هزار بیت و در حوزه‌های دیگر هم نزدیک به ۴ هزار بیت.

آنا: چه سبکی از شعر را دوست دارید؟ کدام شعرا؟ می‌توانید شعری از این شعرا بخوانید؟

بردستانی‌فرد:  بیشتر عاشقانه و آئینی و در حوزه‌های طنز هم شعر‌های خوب از شاعران خوب. شاعرانی که واقعاً شعرشان را دوست دارم، می‌شود به محمد سعید میرزایی و سیدتقی سیدی اشاره کنم.

دل تنگم و دلتنگ نبودی که بدانی چه کشیدم     عاشق نشدی، لنگ نبودی که بدانی چه کشیدم
کو قطره اشکی که به پای تو بریزم که بمانی؟    بی اسلحه در جنگ نبودی که بدانی چه کشیدم

آنا: خودتان هم شعر گفته‌اید؟

بردستانی‌فرد:  خیلی کم در دوران دانشجویی.

آنا: علاقه هنری دیگری نیز دارید؟

بردستانی‌فرد:  بله به اجرا و گویندگی

آنا: شعر چه تأثیری روی زندگی شما داشته؟ چیزی بوده که فکر می‌کنید مستقیم از این هنر برای شما ایجاد شده است؟

بردستانی‌فرد: خب به اعتقادی، کمال هنر در شعر است و رسالت هنرمند در این بوده که به‌واسطه هنر خود اگر به آن پختگی و کمال رسیده باشد یا حتی به سمت آن در حرکت باشد، حال خود و انسان‌های اطرافش را به‌واسطه همین هنر بهتر کرده و دنیا را جایی دل‌چسب‌تر و قشنگ‌تر از قبل از کند. از این‌رو به اندازه سهم کوچک خودم همیشه سعی کرده‌ام به‌واسطه دِینی که این هنر به گردن من گذاشته، حال دل خود و دیگران را بهتر کنم.

{$sepehr_key_2305}

شاید کوچک‌ترین و مهم‌ترین کاری که در راستای این رسالت کرده‌ام این بوده که از یک جایی به بعد در زندگی هنریم این اصل را با تمام وجود رعایت کرده‌ام که آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند و همیشه برای ورودی‌های ذهنی و زبانی خود این فیلتر مغزی و قلبی را گذاشته‌ام و با وسواس خیلی بیشتری نسبت به قبل شعر خوانده‌ام یا حفظ کرده‌ام و حتی سروده‌ام تا اگر کم باشد لاجرم مفید و باکیفیت باشد و امیدوارم که در این مسیر درست عمل کرده باشم.

آنا: یکی از زیباترین شعر‌هایی که حفظ کردید چه بوده و از چه شاعری؟ ابیاتی از آن را لطفاً بخوانید؟

بردستانی‌فرد: شعر دوستت دارم از محمدسعید میرزایی
نوشتم بر بخار شیشهٔ شب دوستت دارم     بخوان آن را فقط یک بار، من تا صبح بیدارم
تو گفتی دوستت دارم نگفتی؟ در دلت گفتی   فقط یک بار، امّا من همیشه دوستت دارم

آنا: برخورد معلمان و هم‌کلاسی‌های شما چگونه بوده؟

همیشه برای دانش‌آموزان ریاضی و خانواده آنان، جای سؤال داشته که چگونه می‌شود که معلم ریاضی روحیه شعر و شاعری داشته باشد از همین فرصت‌ها معمولاً استفاده می‌کنم تا از ریاضی و از میان فرمول‌های جبر، حساب و آمار، پلی بزنم به هنر و ادبیات تا حال آنها را بهتر کنم

بردستانی‌فرد: معمولاً همیشه از این هنر که خودم سعی می‌کردم باکیفیت مطلوبی آن را ارائه دهم تعریف کردند و به نوعی با ابراز علاقه و احساسات، مشوقم بودند.

آنا: این فعالیت خود را استعداد ذاتی می‌دانید یا تمرین و استمرار؟

بردستانی‌فرد:  باید گفت تلفیقی از هر دو، به آمار شاید بتوان گفت، ۱۰ درصد استعداد و ۹۰ درصد تمرین و استمرار.

آنا: آیا توانسته‌اید کسی و یا کسانی را به شعر علاقه‌مند کنید؟

بردستانی‌فرد:  به واقع نمی‌دانم، اما در ۱۲ سالی که در جشنواره‌های ملی در استان‌های مختلف شرکت کرده‌ام از همین راه بهترین دوستان خود را پیدا کرده‌ و با انسان‌های خوش‌ذوقی آشنا شده‌ام که به ادبیات و شعر عشق می‌ورزیدند و این هنر را تحسین می‌کردند؛ البته در سال‌های گذشته شاگردان زیادی نیز داشته‌ام و این نیز از برکات همین هنر و عشق است.

آنا: گفتید که دبیر ریاضی هستید در کلاس درس و در زنگ ریاضی با دانش آموزان مشاعره کردید؟ یا درباره ادبیات به بحث نشسته‌اید؟

بردستانی‌فرد:  بله؛ اتفاقاً همیشه برای آنها و خانواده جای سؤال داشته که چگونه می‌شود که معلم ریاضی روحیه شعر و شاعری داشته باشد از همین فرصت‌ها معمولاً استفاده می‌کنم تا از ریاضی و از میان فرمول‌های جبر، حساب و آمار، پلی بزنم به هنر و ادبیات تا حال آنها را بهتر کنم.

آنا: چه پیشنهادی برای جذابیت برنامه‌های مشاعره دارید؟

بردستانی‌فرد: بدون شک تبلیغات بیشتر، باعث جذب و حضور بیشتر در برنامه‌ها می‌شود. از طرفی برای استقبال بیشتر می‌توان تبلیغات در کنگره‌های شعری و محافل ادبی برای جذب قشر ادبی به این سمت می‌تواند شور و هیجان را به محافل مشاعره برگرداند؛ البته به شرط آنکه برای هر دو طرف چه شرکت‌کننده و چه مستمع امتیازات و جاذبه‌های خاصی داشته باشد. صرف شرکت و چندین ساعت نشستن روی صندلی برای هر آدمی در هر حوزه‌ای سخت است مگر اینکه دلیلی برای صرف این زمان با اشتیاق و علاقه داشته باشد و این دلیل را به او بدهیم از طرفی آسیب‌شناسی جشنواره‌های قبل و ایده‌های جدید باعث ایجاد انگیزه در طیف گسترده عاشقان ادبیات می‌شود.

آنا: رقابت با چه گروه سنی سخت است؟ بزرگ‌سال یا خردسال.

بردستانی‌فرد: هر دو گروه سختی‌های خاص خود را دارد؛ اما اگر بخواهیم عمیق‌تر نگاه کنیم مشاعره با هدف اصلی خود یعنی ایجاد شور و احساس در مخاطب باشد شاید کار گروه بزرگ‌سال سخت‌تر باشد.

آنا: سخت‌ترین بخش مشاعره چیست؟ کلماتی شرطی یا..

بردستانی‌فرد: اگر هر دو بخش خوب کار شود و به اندازه بها داده شود هیچ کدام سخت نیست؛ بلکه جذابیت‌های خاص خود را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر