صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان معاونت ابتدایی؛

برای بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد

وزیر آموزش و پرورش گفت:برای بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل، همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد.
کد خبر : 933596

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان معاونت ابتدایی آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز در محل این معاونت برگزار شد با اشاره به اینکه باید شاهد هدف گذاری دقیق و نقطه‌ای از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب باشیم، بیان کرد: برای انجام این مهم باید نقشه راهی ترسیم شود، زیرا یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی خلاصه می‌شود. در دوره ابتدایی دانش آموز به سطحی از مهارت‌های لازم برای یک زندگی خوب و مطلوب در جامعه نیازمند هستند و در دوره متوسطه باید به دنبال آموزش تخصصی آنها باشیم. این بدین معناست که دوره آموزش ابتدایی، بنیادی‌ترین و موثرترین دوره تحصیلی در نظام آموزشی هر کشوری محسوب می‌شود؛ زیرا تمام چالش‌هایی که در دوره متوسطه با آن مواجه می‌شویم ناشی از غفلت به دوران ابتدایی است.

وی با تاکید بر اینکه در دوره ابتدایی هویت و شخصیت دانش آموز شکل می‌گیرد گفت: ما مکلفیم در این دوره به مباحث هویتی و شخصیتی دانش آموزان توجه داشته باشیم در عین حال استعداد‌های دانش آموزان را در این پایه نیز شناسایی کنیم، زیرا با انجام این کار؛ مسیر هدایت شغلی و تحصیلی نیز مشخص خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد در این حوزه؛ هرآنچه سرمایه مورد نیاز است؛ پای کار آورده شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ معلم پایه ابتدایی باید از بالاترین انگیزه، تخصص، تعهد و مزایا برخودار باشد.

وزیر آموزش و پرورش بر توجه ویژه به دانش آموزان عشایر تاکید کرد و گفت: توجه به دانش آموزان عشایر؛ بارزترین و عینی‌ترین مصادیق عدالت آموزشی محسوب می‌شود و توسعه این بخش نشان دهنده توجه به عدالت آموزشی است.

وی به جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره و بیان کرد: اولین گام برای تربیت، حضور در مدرسه است و هیچ خدمتی از این بالاتر نیست. زیرا دانش آموزی که از چرخه باز می‌ماند و وارد چرخه آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که دانش آموزان بازمانده از تحصیلی در مقطع ابتدایی باید به صفر برسد.

کاظمی ادامه داد: باید برای انجام این ماموریت مهم؛ برنامه عملیاتی و اجرایی دقیق داشته باشیم.

وزیر آموز ش و پرورش مهمترین راهبرد معاونت ابتدایی را جذب و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل دانست.

کاظمی به سه شاخص، عدالت، کیفیت و هویت اشاره کرد وگفت: عدالت در پوشش صدرصدی و برخورداری از امکانات آموزشی و نصیب برابر آموزشی خلاصه می‌شود. ارتقای کیفیت نیز به مولفه‌هایی، چون معلم توانمند و با انگیزه، آموزش منطقه‌ای واستانی و ثبات مدیران و... تاکید دارد. درخصوص هویت نیز باید روی مولفه‌های فرهنگی، انگیزشی و پر جاذبه کار کرد.

وزیر آموزش و پرورش بر تهیه اطلس ابتدایی جهت شناسایی نقاط ضعیف و کم‌برخودار آموزشی نیز تاکید کرد.

وی به تدوین لایحه‌ای جهت الزام بازگردانندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی اشاره کرد و افزود: با تمام توان پای این کار هستیم و از هر مسیری که امکان داشته باشد جهت بازگرداندن دانش آموزان تلاش خواهیم کرد و همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد.

رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی وزارت آموز ش و پرورش نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی در خصوص برنامه‌ها و بازگشایی مدارس بیان کرد: در مهر جاری، بیش از ۹ میلیون ۱۳۴ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی ثبت نام کردند که از این میان، یک میلیون ۴۰۰ هزار دانش آموز پایه اولی بودند.

وی با اشاره به اینکه برای نظام آموزش و پرورش، آموزش هر کودک در هر نقطه از ایران مهم است، بیان کرد: برای معاونت ابتدایی این یک ماموریت اصلی محسوب می‌شود که حتی یک دانش آموز هم از آموزش محروم نشود.

حکیم زاده با اشاره به هم‌افزایی با دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش برای رفع بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است که هیچ کودکی از تحصیل بازنماند و با هماهنگی و هم‌افزایی با دستگاه‌های مداخله‌گر در این مسیر گام‌های اساسی بر خواهیم داشت. 

وی به سه راهبرد عدالت، کیفیت و هویت که از برنامه‌های اصلی این معاونت است، اشاره کرد و گفت: فقر یادگیری شامل کودکانی است که وارد مدرسه می‌شوند ولی فهم کاملی از آموزش ندارند و طبق آمار‌های جهانی نیز در بسیاری از کشور‌های دنیا این ضعف وجود دارد؛ بنابراین یکی از ماموریت‌های اصلی ما تمرکز بررفع فقر یادگیری خواهد بود.

درادامه این نشست برخی از کارشناسان این معاونت نیز مسائلی را مطرح و به چالش‌ها و راهکار‌های آن اشاره کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر