صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
در گفت وگو با آنا انجام شد

تاکید یک روانشناس ورزشی بر نقش مهم صدا و سیما و فدراسیون‌ها برای جلوگیری از پرخاشگری تماشاگران در ورزشگاه‌ها

مسئول کمیته روانشناسی هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی گفت: تماشاچیانی که به ورزشگاه و بازیکنان آسیب می زنند باید جریمه شوند.
کد خبر : 933515

زهرا علی آبادی فراهانی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، درباره کنترل هیجانات تماشاچیان مسابقات ورزشی از جمله فوتبال و تحلیل رفتار آنها اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که مسابقات فوتبال از هیجانات زیادی برخوردار هستند و تماشاگران هنگام مشاهده مسابقه، شبیه سازی های زیادی در ذهن خود می کنند. آنها خود را جای بازیکن می گذارند و حس می کنند مانند فوتبالیست می دوند و تکنیک هارا اجرا می کنند. نکته مهم این است که باید بتوانند هیجانات خود را کنترل کنند و این مدیریت هیجانات آنها است که شخصیت ها را نشان می دهد.

برخی رفتارها جلوه خوبی ندارند

وی افزود: اگر نتوانیم هیجانات خود را کنترل کنیم این عدم کنترل باعث شود رفتار های ما به دست هیجانات درونی بیفتد و قطعا روی روان ما نیز تأثیر می گذارد. تمامی این موارد باعث می شود که دیگر نتوانیم از تماشای ورزش لذت ببریم و مارا بیشتر به سمت پرخاشگری ببرد. در این زمان معمولا از خود رفتاری های نامناسب بروز می دهیم و اجسام را پرتاپ می کنیم و به مرور زمان شخصیت کلی ما را تحت الشعاع قرار می دهد. افرادی که از بیرون ما را می بینند ممکن است نوجوانانی باشند که الگو قرار می دهند و حتی ممکن است از کشور های دیگر این رفتار ها را ببینند که  این رفتار ها وقتی تکرار هم می شوند اصلا جلوه خوبی ندارند. ممکن نگاه خیلی از افراد دیگر به ورزش هم تغییر پیدا کند.

با کنترل هیجانات همه از رویداد ورزشی لذت می برند

مسئول کمیته روانشناسی هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی تصریح کرد: طرف دیگر ماجرا، ورزشکارانی هستند که بسیار زحمت می کشند تا هنگام اجرای ورزشی خود، عالی باشند. وقتی ورزشکار نتیجه مطلوب خود را دریافت نمی کند، به اندازه کافی بار روانی منفی دریافت می کند و وقتی عکس العمل های برخی تماشاگران را می بیند که دارند بطری پرت می کنند، بسیار نا امید می شود و اضطراب زیادی را دریافت می کنند. از ورزشکارانی که به ما مراجعه می کنند متوجه می شویم که ترس پنهانی دارند و به دلیل عکس العمل های هوادارن، توقعاتشان بسیار از خود بالا می رود و دیگر نمی توانند تحلیل روانشناختی درستی از خود داشته باشند. این موارد تأثیرات خوبی بر روی ورزشکار نمی گذارند. خوب است که هیجانات خود را کنترل کنیم تا هم ورزشکاران از عملکرد خود در مسابقه لذت ببرند و تماشاچیان نیز از مشاهده مسابقه لذت ببرند.

افرادی که آسیب وارد می کنند باید جریمه شوند

فراهانی در پاسخ به این سوال که چه راهکار هایی برای مقابله با آسیب رسانی ورزشگاه ها توسط تماشاچیان مناسب است گفت: اگر این موارد ادامه دار باشد باعث از بین رفتن شادابی برنامه های ورزشی می شوند. شاید این موارد شرایطی را به جود بیاورد که مسئولین مجبور شوند بازی ها را بدون تماشاگر برگزار کنند و یا حتی کنترل بیش از حد داشته باشند. قبل از هر برنامه و رویداد ورزشی، باید آگاه سازی صورت بگیرد. اطلاعاتی مانند روانشناسی صحیح، اصول رعایت نظم و تحلیل های روانشناختی صحیح به تماشاگران داده شود. بهتر است رعایت شود و اگر نشود افراد را جریمه کنند. تماشاگران باید بدانند که در برنامه های ورزشی خیلی تأثیرگذار هستند.

 صدا و سیما باید کلیپ های آموزشی پخش کند

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه برای همه ما این است که باید از لحاظ فکری و اطلاعات خود را به روز رسانی کنیم. همه افراد باید اطلاعات روانشناختی داشته باشند تا بتوانند رفتار ها را به خوبی تحلیل کنند. برد و باخت های ورزشی باید تحلیل شوند. بعد از باخت باید خطاها را تحلیلی کنیم. صدا و سیما باید کلیپ های آموزشی زیادی در این زمینه پخش کند و نکات منفی را گوشزد کند. امیدوار هستیم با افزایش آگاهی و کنترل هیجانات دیگر شاهد رفتار های غلط از جانب هوادارن نباشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر