صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حسین علیزاده در پاسخ به آنا؛

موسیقی جدی باید مورد حمایت قرار گیرد+ فیلم

حسین علیزاده، نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی گفت: ذائقه موسیقایی یک جامعه را وضعیت اقتصادی و مدیران آن تعیین می‌کنند،‌ در یک جامعه همه مدل موسیقی لازم است، اما موسیقی جدی باید مورد حمایت قرار بگیرد و رواج داده شود.
کد خبر : 933247

حسین علیزاده موسیقی‌دان، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده درباره ذائقه موسیقیایی نسل امروز و چالش‌هایی که در زمینه گوش موسیقیایی عموم جامعه وجود دارد، در پاسخ به خبرنگار آنا گفت: بحث ذائقه برنامه ریزی کلان می‌طلبد، چرا که یک امر ساده نیست، جریانات اقتصادی در آن دخیل هستند، چرا که متأسفانه متخصصین کاربلدی پشت آن در عرصه‌های مدیریتی نیستند تا بتوانند به سمت و سوی درستی این جریان را سوق دهند.

وی در ادامه افزود: بنابراین اینطور نیست که من و شما در خیابان به راه بیافتیم و دنبال تغییر ذائقه موسیقایی مردم باشیم. همین الان شما پیچ رادیو را باز کنی، موسیقی پخش می‌شود در یک رستوران،‌ خیابان یا هر جایی که تردد کنید‌،‌ موسیقی می‌شنوید، بدون اینکه دخیل باشید چه چیزی گوش دهید.

علیزاده اظهار داشت: البته درست است که باید از موسیقی جدی حمایت شود و این موسیقی رواج پیدا کند اما همین هم مثل حرف زدن و فکر کردن است. در حال حاضر ادبیات فارسی در همین رسانه ملی رادیو و تلویزیون درست ادا نمی‌شود و این نوع حرف زدن محاوره رواج هم پیدا کرده است ،‌بنابراین مشکل فقط در موسیقی نیست همین اصطلاحات و صحبت‌های معمول مردم خیلی مشکل دارد.

وی با اشاره به اینکه برای جهت دهی صحیح ذائقه موسیقایی مردم نخست باید مسئله اقتصادی مرتفع شود،‌ گفت: در حال حاضر خود مراکزی مثل بانک‌ها مردم را به سمتی می‌کشاند که مصرف گرا باشند و دنبال آسان ترین راه بروند،‌ حتی در شنیدن و مصرف تولیدات هنری و فرهنگی آنها را به سمت و سوی فکر نکردن می‌برند.

وی در ادامه یادآور شد: در کشورهای پیشرفته برای ذائقه سازی صحیح مخاطب در عرصه موسیقایی کار زیادی می‌شود، منتها این را هم باید در نظر داشته باشیم که موسیقی تفننی هم باید در جامعه باشد. اما اگر همه جامعه به سمت و سوی موسیقی تفننی سوق پیدا کنند قطعا جامعه از نظر شنیداری بیمار می‌شود و سطحش پایین می‌آید. جامعه ای که همه موسیقی‌اش پولی و اقتصادی شود قطعا همه چیزهای دیگرش را هم با پول می‌توان خرید و تغییر داد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر