صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی؛

محقق داماد: طلبه‌های جوان با زبان فارسی آشنا نیستند

رئیس گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم گفت: طلبه‌های جوان با زبان فارسی آشنا نیستند، مرحوم آملی به فارسی درست شعر می‌خواند و ادبیات را کامل می‌خواند و می‌نوشت. 
کد خبر : 933154

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مراسم بزرگداشت سومین سالگرد رحلت علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن حسن‌زاده آملی با حضور محمدرضا مخبردزفولی رئیس فرهنگستان علوم، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم و جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی صبح امروز (چهارشنبه، ۴ مهر ۱۴۰۳) در محل فرهنگستان علوم برگزار شد.

سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم در این برنامه اظهار کرد: استادان بزرگ، خانم ها و آقایان اولا سومین سالگرد رحلت مرحوم علامه حسن زاده را خدمت اهل فضیلت و ارباب علم و دانش و سپس به خانواده سوگوار ایشان تسلیت عرض می کنم.

وی افزود: حضرات فضلا این حوزه های علمیه سننی با روش های آموزش خود تاریخ بسیار درخشانی در تاریخ ادبیات اسلامی است که دانش آموختگان بین المللی تربیت کرده است.

رئیس گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم تصریح کرد: علامه حسن زاده فلسفه، فقه، اصول، ادبیات و ... می دانست، افرادی در این حوزه ها فارغ التحصیل شدند که خریج بودند، انتظار این است تا افرادی جامع از فرهنگستان علوم خارج شود.

محقق داماد تصریح کرد: در قرن ۴ و ۵ ابن سینا می زیسته است که کتاب دو کتاب شفا و قانون ایشان شامل ۳ دانش منطق، فلسفه و عرفان است.

رئیس گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم، ادامه داد: یکی از نقص‌های موجود این است که طلبه‌های جوان با زبان فارسی آشنا نیستند، مرحوم آملی به فارسی درست شعر می‌خواند و ادبیات را کامل می‌خواند و می‌نوشت. 

محقق داماد اضافه کرد: ذره‌ای در شخصیت این مرحوم تکبر وجود نداشت و کاملا فروتن بوده اند، ایشان در خیلی مطالب ارجاع ندادند و نوشته‌های خود را آوردند.

شاگردان آیت الله حسن زاده آملی از استادان سرآمد حوزه ها هستند

در ادامه، آیت الله جوادی آملی، مفسر قرآن در پیام تصویری به این بزرگداشت گفت: زندگی سراسر فخر این آیت الله در سحرخیزی های ممتد و ناله ها و گریه هایی که گفت تا تا جان به لب نرسید، جام به لب نرسید، تماشایی است که چگونه گریه می کرد.

وی افزود: این حضرت شاگردانی تربیت کرد که هم اکنون به فیض الهی از استادان سرآمد حوزه ها بوده و موفق هستند، کتاب های درسی و مرجعی تالیف و تصنیف کرد و آثار رشته ها را در فلسفه، عرفان، نجوم، ریاضیات، حدیث و ... احیا کرد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر