صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین بزرگداشت حضرت آیت الله آملی؛

مخبر دزفولی: یکی از وظایف فرهنگستان علوم، تکریم دانشمندان برجسته‌ای است که عمر خود را صرف علم و دانش کرده‌اند

رئیس فرهنگستان علوم گفت: یکی از وظایف فرهنگستان علوم که در اساسنامه به آن تصریح شده است، قدرشناسی و قدردانی و تکریم از عالمان و استادان و دانشمندان برجسته ای است که عمر خود را یکسره صرف علم و دانش و تعلیم و تعلم کرده اند.
کد خبر : 933142

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مراسم بزرگداشت سومین سالگرد رحلت علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن حسن‌زاده آملی با حضور محمدرضا مخبردزفولی رئیس فرهنگستان علوم، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم و جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی صبح امروز (چهارشنبه، ۴ مهر ۱۴۰۳) در محل فرهنگستان علوم برگزار شد.

مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، در این برنامه اظهار کرد: در سومین سالگرد رحلت ملکوتی
عالم ربانی و سالک توحیدی، مجتهد و فقیه، عارف و فیلسوف متأله مرحوم حسن حسن‌زاده آملی قرار داریم که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی: «از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله».


وی افزود: یکی از وظایف فرهنگستان علوم که در اساسنامه به آن تصریح شده است، قدرشناسی و قدردانی و تکریم از عالمان و استادان و دانشمندان برجسته ای است که عمر خود را یکسره صرف علم و دانش و تعلیم و تعلم کرده اند و علم و فرهنگ و ادب این مرز و بوم وامدار اندیشه ها و آموزه ها و آثار و آرای این بزرگان و رهروان راه آنان است. 

مخبر دزفولی تصریح کرد: حضرت آیت الله حسن زاده آملی یکی از این گهرهای ناب و نادر در ایران معاصر است که فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود دانسته است با همکاری بنیاد حکمت، تاریخ و اخلاق پزشکی، در سومین سالگرد رحلت ایشان، به روح بلند این عالم عامل و مقام شامخ علمی و اخلاقی ایشان ادای احترام کند.

وی گفت: از مدتی پیش که موضوع بزرگداشت حضرت علامه در فرهنگستان مطرح شد، با تشکیل کمیته ای علمی چنین برنامه ریزی شد که در سالگرد رحلت ایشان، استادان و صاحبنظران برجسته حوزه و دانشگاه، ابعاد مختلف زندگی پر بار علمی و سجایای ممتاز اخلاقی و عرفانی علامه حسن زاده آملی را مورد توجه قرار دهند فلذا استادانی که امروز در این مجلس گرامی سخن می گویند و یا پیام ایشان پخش می شود جنبه های گوناگون زندگی پرفروغ ایشان را که الگویی برای همه اهل فضل و دانش و فرهنگ در حوزه و دانشگاه و بخصوص برای جوانان است، تشریح و تبیین کنند.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: قصد اطاله کلام ندارم اما دو سه کلمه در مورد این مجلس عزیز عرض می کنم و از سخنرانیها بهره می برم. نکته اول زندگی علمی و سیره عملی و اخلاقی حضرت آیت الله حسن زاده است.

مخبر دزفولی افزود: همانطور که مستحضرید ایشان در علوم مختلف تبحر داشتند و صاحب آثار گرانسنگ در عرفان، در فلسفه، در کلام و تفسیر و فقه و رجال و علوم روایی هستند. ایشان آثار ارزنده ای در ریاضی و علم هیئت به رشته تحریر در آورده اند و آثار ادبی گرانبها و اشعار حکیمانه ای نیز به زبانهای مختلف از خود به یادگار گذاشته اند و عالم و دانشمندی جامع الاطراف بودند که عنوان «علامه ذوالفنون» حقیقتا شایسته نام و مقام حضرت ایشان است.

وی گفت: علامه حسن زاده در محضر بسیاری از بزرگان و استادان برجسته از جمله علامه شعرانی، علامه طباطبایی، و حضرات آیات اقای قاضی، اقای الهی، اقای الهی قمشه ای، اقای فاضل تونی، اقای رفیعی قزوینی، اقای میرزا احمد آشتیانی تلمذ کرده اند و شاگردان برجسته ای نیز تربیت کرده اند که در مجلس امروز برخی از آنان از مقام علم و فضل استاد سخن می گویند.

رئیس فرهنگستان علوم، با بیان اینمه نکته دوم موضوع مهم الگوسازی است؛ تاکید کرد: بحث الگوسازی یکی از شاخصه های مهم پیشرفت و توسعه هر کشور و علاقه مندی و جذب جوانان به علم و فرهنگ و تمدن دراز و درخشان این کشور است که بنا دارند آینده این کشور را بسازند. الگوسازی از چهره های درخشان ایران و اسلام در طول تاریخ علم و تمدن این مرز و بوم از اقدامات ویژه و حائز اهمیت است.

مخبردزفولی ادامه داد: در زمان ما یکی از الگوها و اسوه های علم و اخلاق حضرت ایت الله حسن حسن زاده آملی هستند که لازم است در زمینه الگوسازی از این شخصیت ارزشمند بخصوص برای جوانانی که تشنه حقیقت و به دنبال هویت اصیل خویشند کار کرد و شناساندن این الگوها و فرهنگسازی در این زمینه از اقدامات ارزشمندی است که شایسته است در دستور کار نهادهای علمی و فرهنگی (حوزوی و دانشگاهی) قرار گیرد و دولت و مراکز تصمیم گیر علمی و فرهنگی نیز بیشتر مساعدت کنند تا الگوسازی از چهره های درخشان علم و فضل و ادب کشور بیش از گذشته توفیق پیدا کند.

وی افزود: خوشبختانه در تجلیل از مقام حضرت علامه آثار ارزشمندی پدید آمده و فیلمهایی نیز ساخته شده است اما باید با نگاه جامع تر و بررسی و تبیین همه ابعاد علمی و شخصیت اخلاقی ایشان این اقدامات به صورت جامع تر و با نگاه علمی تر و با دقت و وسواس بیشتر و در سطح گسترده تر بخصوص در سطح بین المللی ادامه پیدا کند.

رئیس فرهنگستان علوم در پایان به بحث مرجعیت علمی اشاره کر‌د و گفت: مرجعیت علمی یکی از موضوعات مهمی است که باید در سطح ملی و با تمام ظرفیت‌ها دنبال شود و فرهنگستان علوم طی سال گذشته این موضوع را در دستور کار قرار داده و با تشکیل یک گروه علمی این موضوع را مورد توجه ویژه قرار داده است.

مخبر دزفولی ادامه داد: در این موضوع یکی از شاخص‌ها برای نیل به مرجعیت معرفی و شناساندن مفاخر تمدنی است که از جمله آنها علما و فضلا و دانشمندان هستند. باید قدرشان را بدانیم و مقامشان را ارج نهیم. زندگی علمی و اخلاقی آنان چراغ راهنمای همه ما و قوت قلبی است که بدانیم و با نگاه به چنین چهره هایی امیدوار باشیم که می توانیم به مرجعیت علمی برسیم و قله های بلند علم و دانش را فتح کنیم و ایران اسلامی را بیش از هر زمان دیگر سرافراز و سربلند نگاه داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرهنگستان علوم
ارسال نظر