صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قاچاق مواد مخدر با خودرو‌های فناورانه غیرممکن می‌شود

یک شرکت خودروسازی اختراعی را به ثبت رسانده است که می‌تواند مانع از تبدیل شدن تصادفی رانندگان خودروهایش به قاچاقیان مواد مخدر شود.
کد خبر : 933121

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، به نظر می‌رسد اختراع جدید شرکت «فورد» که در ماه مارس ثبت شده است تمامی مولفه‌های لازم برای جلوگیری از تبدیل شدن رانندگانش به پیک‌های مواد مخدر برای قاچاقچیان را دارد.

عنوان این حق اختراع که اواسط سپتامبر منتشر شده، «شناسایی محموله ناشناس و سامانه جمع آوری شواهد برای خودرو و روش مرتبط»، ذکر شده است.

قاطر کور اصطلاحی است که برای شناسایی افراد یا گروه‌هایی بکار می‌رود که بدون آگاهی و اطلاع خود، بخشی از یک فعالیت قاچاق مواد مخدر می‌شوند. رانندگان و مسافرانی که از مرز‌های بین المللی عبور می‌کنند و اغلب به دلیل حمل مواد مخدر قاچاق دستگیر می‌شوند، معمولا از وجود این کالا در وسایل خود آگاه نیستند.

قاچاقچیان مخفیانه کالای قاچاق را در یک خودرو کار گذاشته و پس از تکمیل بازرسی‌های مرزی، آنها را بازیابی می‌کنند. پیشرفت‌های فناوری مانند ردیاب‌های GPS نیز بر قاطرها، نظارت و بازیابی را در نزدیکی مقصد تسهیل می‌کنند. 

بر اساس ثبت اختراع فورد، این شرکت قصد دارد نوعی سیستم تشخیص رویداد را برای خودروهایش بسازد که شامل پردازنده، حافظه و مجموعه حسگر برای ایمن نگه داشتن خودرو از چنین اتفاقاتی می‌شود.

هنگامی که هدف گیری رخ می‌دهد، سیستم فعال می‌شود و هنگام جمع آوری داده‌ها از مجموعه حسگرها، دستورالعمل‌های ذخیره شده در حافظه را دنبال می‌کند، که سپس می‌تواند به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد. 

هدف گیری می‌تواند فردی باشد که خیلی نزدیک به خودرو قرار می‌گیرد، توزیع وزن غیرعادی در خودرو یا فرکانس GPS ناشناسی باشد که با خودِ خودرو حرکت می‌کند. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که از حسگر‌ها و دوربین‌های روی خودرو برای دریافت شواهد صوتی و تصویری از رویداد‌های بعدی و ضبط آنها برای آینده استفاده کند. 

اگرچه این مفهوم، ارزش‌هایی دارد، اما این سوال مطرح می‌شود که چرا یک تولید کننده بزرگ خودرو به صورت تجاری فناوری‌ای را ارائه می‌دهد که فقط برای تعداد معدودی از افراد مفید است. موارد قاطر‌های کور افتاده در دام مواد قاچاق، هرچند واقعی، در مقایسه با تعداد مالکان خودرو، هنوز بسیار نادر است.

هنوز مشخص نیست که آیا فورد این فناوری را برای چنین موارد نادری اجرا خواهد کرد یا خیر. همچنین معلوم نیست این شرکت چگونه تشخیص می‌دهد که به طور خاص یک خودروی فورد، قاطر کور قاچاقچیان می‌شود. 

این در حالی است که استفاده از سایر کاربرد‌های بالقوه فناوری مانند خنثی کردن حملات رله منطقی‌تر به نظر می‌رسد. با خودرو‌های نسل جدید که از فناوری پیشرفته استفاده می‌کنند، خودرو ربایان از روش‌های پیچیده‌ای برای سرقت خودرو‌ها استفاده می‌کنند.

یکی از این الگو‌ها در حملات رله‌ای دیده می‌شود، که در آن دو خودرو رُبا با هم متحد می‌شوند تا ماشینی را بدزدند. یکی به وسیله نقلیه نزدیک می‌شود، در حالی که دیگری از دستگاهی بسیار نزدیک به کارت NFC یا گوشی هوشمند مالک خودرو برای رله سیگنال استفاده می‌کند تا قفل ماشین را باز کند.

جالب آنکه این الگوی سرقت خودرو‌های تسلا بوده است و فورد ممکن است علاقمند باشد تا هرگونه پیچیدگی را در مدل‌های آینده اش که قربانی حمله مشابهی می‌شوند، خنثی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر