صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

شیوه نامه اجرای طرح پایش نودانشجویان ابلاغ شد/ اعلام برنامه وزارت علوم برای کاهش افسردگی و استعمال دخانیات دانشجویان

معاون اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان گفت: شیوه نامه اجرای طرح پایش، تندرستی و سلامت دانشجویان در سایت اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم بارگذاری شده و طی بخش نامه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.
کد خبر : 933065

رضا قاسم نژاد معاون اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره برنامه دانشگاه‌ها برای آغاز سال تحصیلی جدید نودانشجویان اظهار کرد: سالانه، طرح پایش سلامت و تندرستی دانشجویان همزمان با ورود نودانشجویان به دانشگاه‌ها از سوی مراکز پایش و تندرستی دانشگاه‌ها انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه در این طرح ویژگی‌های قامتی، فیزیولوژیکی، مشکلات و ناهنجاری‌های اسکلتی دانشجویان بررسی می‌شود؛ تاکید کرد: بر این اساس برای دانشجویان کارنامه سلامت صادر می‌شود. همچنین، اگر دانشجویان دچار ناهنجاری‌های اسکلتی باشند در ارتباط با مشاوران سلامت مشکلاتشان بهبود یافته و تاحد بسیار زیاد حل خواهد شد. 

قاسم نژاد در پاسخ به این سوال که شیوه نامه وزارت علوم برای چگونگی ارتباط با دانشجویانی که از سلامت جسمانی کامل برخوردار نیستند، چیست؟، گفت: این موضوع بر اساس کارنامه سلامتی که برای دانشجویان صادر می‌شود از سوی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها پیگیری خواهد شد، به اینصورت که با تشکیل کارگروهی مشکلات شناسایی و در نهایت مشاوران درصدد رفع و کاهش ناهنجاری‌ها در قالب برگزاری کلاس‌های ورزشی و ... بر خواهند آمد. 

معاون اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: ۸۲ دانشگاه کشور مجهز به مراکز پایش و تندرستی سلامت هستند و مابقی دانشگاه‌ها با در اختیار قرار دادن فضای بیشتر به راه اندازی این مرکز اقدام خواهند کرد. 

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ پایش سلامت حدود ۱۳ هزار نودانشجو ثبت شده است؛ تاکید کرد: این آمار برای سال تحصیلی جدید افزایش می‌یابد، همچنین آمار اضافه وزن یا کاهش وزن هم از سوی دانشگاه‌ها به سازمان امور دانشجویان اعلام خواهد شد. 

معاون اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان درباره ارزیابی برگزاری کلاس‌های ورزشی برای دانشجویان گفت: در این زمینه با دو بحث مواجهه هستیم، اول اینکه دانشجویان رشته‌های تخصصی تربیت بدنی مجبور به شرکت در این کلاس‌ها هستند. اما، واحد‌های عمومی تربیت بدنی که برای مابقی دانشگاه‌ها و دانشجویان موظف است جزء وظایف مدیران تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه‌ها به حساب می‌آید. با توجه به برنامه عملیاتی خوبی که در حوزه ورزش همگانی و توسعه فضا‌های ورزشی در دانشگاه‌ها اجرا شد، دانشجویان زیادی به سمت ورزش رغبت کردند. مثلا بازی‌های بومی محلی و سنتی با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی هر دانشگاه برای حفظ سلامت دانشجویان در نظر گرفته شده است. 

قاسم نژاد ادامه داد: طرح پایش سلامت، همزمان با فرایند نام نویسی نودانشجویان در دانشگاه‌ها آغاز و تا زمان حل مشکلات آنها ادامه خواهد داشت. 

معاون اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان درباره آیین نامه جدید برای سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها گفت: شیوه نامه اجرای طرح پایش، تندرستی و سلامت دانشجویان در سایت اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم بارگذاری شده و طی بخش نامه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، تغییر شرایط هم با پیشنهادات اعضای کمیته در کارگروه‌ها متناسب با برنامه دانشگاه‌ها بررسی خواهد شد. 

قاسم نژاد درباره برنامه وزارت علوم برای کاهش روند اسعتمال دخانیات در درون دانشگاه‌ها از سوی دانشجویان گفت: در کنار مراکز مشاوره تندرستی که حوزه ورزش است، بخشی از کار‌های مشاوره و مشکلات روانی دانشجویان از سوی ادارات مراکز مشاوره دانشگاه‌ها انجام خواهد شد که برنامه‌هایی را برای کاهش افسردگی دانشجویان جهت جلوگیری از رغبت آنها به سمت دخانیات دارند. 

وی اضافه کرد: اخیرا، هماهنگی‌هایی بین ادارات و مراکز مشاوره دانشگاه‌ها با مراکز پایش و تندرستی انجام شده است تا دانشجویان مشکل دار با برنامه ریزی‌های یکسان در جهت کاهش عوارض که بهترین ابزار «ورزش» و «مشاوره» است، گام بردارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر