صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۹ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳

سندروم چشم خشک؛ وقتی اشک‌‌ها بند می‌آیند

سندروم چشم خشک به دلیل کاهش تولید اشک یکی از اختلالاتی است که ممکن است زندگی روزمره افراد را دچار مشکلات عدیده‌ای بکند.
کد خبر : 932991

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری آنا، سندروم چشم خشک نوعی شرایط پزشکی است که در آن چشم‌ها نمی‌توانند اشک تولید کرده و همین موضوع موجب خشکی چشم و مشکلات بینایی می‌شود. در واقع بیماری چشم خشک یک وضعیت شایع در بین بسیاری از افراد است و زمانی رخ می‌دهد که اشک‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی برای مرطوب نگه‌داشتن چشم‌ها عمل کنند، اشک‌ها به دلایل مختلف ممکن است ناکافی و ناپایدار باشند. به عنوان مثال، چشم‌های خشک ممکن است زمانی ایجاد شوند که شما به اندازه کافی اشک تولید نکنید یا اگر اشک‌های تولیدی کیفیت پایینی داشته باشند. این ناپایداری اشک منجر به التهاب و آسیب به سطح چشم می‌شود.

دلایل ایجاد سندروم چشم خشک

سندروم چشم خشک می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، کاهش تولید اشک به دلیل سن، بیماری‌های خودایمنی (مانند سندروم شوگرن)، یا آسیب به غدد اشکی، تبخیر سریع اشک به دلیل عواملی مانند هوای خشک، باد، قرار گرفتن در معرض دود، آلودگی، یا نور شدید یا استفاده طولانی‌مدت از لنز‌های تماسی، بیماری‌هایی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، و بیماری‌های تیروئید از جمله عواملی هستند که به سندروم چشم خشک منجر می‌شوند. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، یائسگی یا استفاده از دارو‌های هورمونی نیز می‌تواند بر تولید اشک تأثیر بگذارد.
{$sepehr_key_2151} 
برخی دارو‌ها مانند آنتی‌هیستامین‌ها، دارو‌های ضدافسردگی و دارو‌های فشار خون می‌توانند تولید اشک را کاهش داده و در نتیجه چشم خشک را موجب شوند.

نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحات نمایش (کامپیوتر، تلفن همراه) می‌تواند باعث کاهش پلک زدن و در نتیجه خشکی چشم شود.

درمان سندروم اشک خشک

استفاده از قطره‌های مرطوب کننده برای تسکین خشکی و تحریک چشم، تغییرات در سبک زندگی، افزایش رطوبت در محیط، استراحت منظم در صورت کار با کامپیوتر یا مطالعه طولانی، تغذیه مناسب و مصرف مکمل‌های امگا ۳، نوشیدن آب کافی و هیدارته نگه داشتن بدن از جمله راه‌های غیر پزشکی برای درمان سندروم چشم خشک است.

با این حال در صورت مراجعه به پزشک ممکن است دارو‌هایی مانند سیکلوسپورین (Restasis) یا لوتیکاس (Xiidra) را تجویز کند که به افزایش تولید اشک کمک می‌کنند. استفاده از لیزر درمانی یا سایر روش‌های جراحی هم ممکن است در برخی موارد نیز تجویز شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: خشکی چشم
ارسال نظر