صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کودکان سوئدی یک سال زودتر مدرسه را آغاز خواهند کرد

دولت سوئد اعلام کرده است در جهت تغییر در روند کاهش تمرکز کودکان بر بازی قصد دارد قانونی را اجرا کند که طی آن کودکان سوئدی از سال ۲۰۲۸ یک سال زودتر مدرسه را آغاز کنند.
کد خبر : 932820

به گزارش خبرگزاری آنا، دولت سوئد اعلام کرده قصد دارد سال پیش‌دبستانی اجباری برای کودکان شش ساله را با یک سال اضافی در مدرسه ابتدایی (grundskola) جایگزین کند و در نتیجه آن کودکان در سوئد از سال ۲۰۲۸ و از سن شش سالگی (یک سال زودتر از زمان کنونی) مدرسه را آغاز خواهند کرد. این تغییرات در سیستم آموزشی به عنوان نشانه‌ای از حرکت سوئد به سمت حذف روش‌های مبتنی بر بازی برای آموزش کودکان خردسال است.

این طرح توسط دولت ائتلافی راست‌مرکز، به رهبری حزب میانه‌رو‌ها و با حمایت دموکرات‌های راست‌افراطی سوئد، پیش از ارائه بودجه سال ۲۰۲۵ اعلام شد. این طرح به دولت قبلی بازمی‌گردد و از حمایت حزب سوسیال دموکرات چپ‌گرا نیز برخوردار است.

«یوهان پرشون» وزیر آموزش و پرورش سوئد اظهار داشت: مدرسه باید به اصول اولیه بازگردد. وی افزود که رویکرد این روش تمرکز بیشتر بر یادگیری اولیه، خواندن و نوشتن و همچنین ریاضیات خواهد بود. او گفت: این باید به دانش‌آموزان فرصت بهتری می‌دهد تا مهارت‌های اساسی مانند خواندن، نوشتن و شمارش را توسعه دهند و به اهداف مدرسه دست یابند.

منتقدان می‌گویند این طرح برخلاف تحقیقاتی است که نشان می‌دهد توسعه کودکان از طریق محیط‌های یادگیری مبتنی بر بازی بهتر حمایت می‌شود، زیرا این محیط‌ها به کودکان کمک می‌کند تا از طریق بازی، کنجکاوی و کشف هدایت‌شده، رشد کنند.

رهبران اتحادیه‌ها نگران هستند که این تغییر ممکن است بسیاری از معلمان پیش‌دبستانی را از کار بی‌کار کند. «کریستین آیدوالد»، استاد مدعو آموزش دوران کودکی در دانشگاه سودرتورن، گفت: با فشار به شش ساله‌ها برای ورود به یک محیط مدرسه‌ای رسمی‌تر، ما خطر از دست دادن روش‌های اساسی مبتنی بر بازی را که به اثبات رسیده است که برای رشد کودکان ضروری هستند را به همراه داریم. این فقط یک ترجیح آموزشی نیست؛ بلکه مطالعات تایید می‌کنند که بازی، پایه‌ای برای یادگیری اولیه و توسعه مهارت‌های حیاتی مانند زبان و حل مسئله است.

آیدوالد یکی از گروهی از دانشگاهیان است که به همراه برخی از اساتید دیگر مقاله‌ای نوشته‌اند که دلایل دولت را زیر سوال می‌برد. آنها نوشته‌اند: گنجاندن شش ساله‌ها در مدرسه ابتدایی بدون در نظر گرفتن نیاز‌های توسعه‌ای خاص آنها و بدون بهره‌گیری از تخصص منحصربه‌فرد معلمان پیش‌دبستانی، گامی در جهت نادرست است و به افزایش برابری منجر نخواهد شد. به جای اعمال تغییرات ساختاری، باید منابعی برای ارتقای کیفیت آموزش با معلمان ماهر در نظر گرفته شود.

«آسا وستلوند»، سخنگوی حزب سوسیال دموکرات در زمینه آموزش، گفت حمایت حزب او از این طرح مشروط به حفظ ترکیبی از یادگیری و بازی است که به گفته او باید به عنوان پلی بین پیش‌دبستانی و مدرسه عمل کند.

برخی کارشناسان به این طرح نظر مثبتی داشتند. «یوهانس وستبرگ»، استاد آموزش در دانشگاه خرونینگن هلند، گفت این اقدام منطقی است و سیستم آموزشی سوئد را بیشتر با بقیه اروپا همسو می‌کند. او گفت: احتمالا این اقدام به معنای مدرسه‌ای‌تر شدن کلاس‌های پیش‌دبستانی خواهد بود. روش‌های سنتی‌تر آموزشی از همین سنین شش سالگی به‌کار گرفته می‌شد. باید گفت این قانون جدید لزوماً کل نظام آموزشی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

سایر اقدامات آموزشی که در بودجه ارائه می‌شود شامل سرمایه‌گذاری در مدارس اضطراری برای انتقال موقت دانش‌آموزان در مواقع ایجاد مشکل در مدرسه، افزایش سرمایه‌گذاری در کتاب‌های درسی و تأمین مالی برای آموزش معلمان و معلمان پیش‌دبستانی است.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر