صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۴ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

مکرون و معادله «غیریت‌سازی» در جنگ غزه

میان مواضع اعلامی و اعمالی رئیس‌جمهور فرانسه در قبال اسرائیل، نوعی تمایز و به عبارت بهتر، پارادوکس آشکار وجود دارد که منبعث از یک کارگردانی پشت پرده و هدفمند در دستگاه سیاست خارجی پاریس است.
کد خبر : 932689

به گزارش خبرگزاری آنا، رئیس‌جمهور فرانسه در مواضع ظاهری خود، تلاش می‌کند میان کاخ الیزه و تل‌آویو نوعی تفکیک و تمایز ماهوی قائل شود! امانوئل مکرون اصرار دارد محتوای آخرین تماس تلفنی خود و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را در فضای رسانه‌ای اروپا، منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط دنیا نشر دهد تا به همگان اثبات کند که پاریس در قبال جنگ غزه رویکرد متفاوتی را نسبت به تل‌آویو در پیش گرفته و نسبت به آنچه در میدان جنگ می‌گذرد (جنایات بی‌حدوحصر صهیونیست‌ها) دید مثبتی ندارد.

گفتگوی تلفنی اخیر با ابتکار امانوئل مکرون صورت گرفت و در آن رئیس‌جمهور فرانسه، نتانیاهو را متهم کرد که با عملیات اخیر این کشور علیه حزب‌الله لبنان، منطقه غرب آسیا را به‌سوی جنگ می‌راند.

{$sepehr_key_2103}

آنچه مسلم است اینکه میان مواضع اعلامی و اعمالی رئیس‌جمهور فرانسه نوعی تمایز و به عبارت بهتر، پارادوکس آشکار وجود دارد که منبعث از یک کارگردانی پشت پرده و هدفمند در دستگاه سیاست خارجی پاریس است.

واقعیت امر این است که پاریس یکی از نقاط اتکای تل‌آویو در شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و فراتر از آن، مقامات ارشد دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه نقش به سزایی در هم‌افزایی با تل‌آویو در عملیات شناسایی اماکن غیرنظامی و نظامی در نوار غزه بر عهده‌ دارند. 

بسیاری از اطلاعاتی که فرانسه، آلمان و انگلیس در این خصوص به رژیم اشغالگر قدس مخابره کرده‌اند، منتج به شهادت هزاران کودک و زن بی‌گناه در نوار غزه شده است.

در چنین شرایطی، غیریت سازی مکرون نسبت به نتانیاهو، صرفاً یک تاکتیک روانی و سیاسی باهدف تبرئه نمودن پاریس از همراهی با رژیم اشغالگر قدس در روند نسل‌کشی غزه و جنایت در بیروت است. نکته حائز اهمیت اینکه فرانسوی‌ها همواره حساسیت ویژه‌ای نسبت به تحولات لبنان داشته و برخی اعضای ارشد جریان ۱۴ مارس (جریان ضد مقاومت) موردحمایت دولت و دستگاه‌های امنیتی این کشور اروپایی قرار دارند.

در چنین شرایطی اساساً جایی برای خوش‌بینی به فرانسه و مواضع اخیر مکرون در قبال نتانیاهو و جنگ غزه باقی نمی‌ماند. حذف کامل حماس از معادلات غزه، هدف مشترک پاریس و تل‌آویو محسوب می‌شود و فرانسوی‌ها نیز از هفتم اکتبر سال گذشته (پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی) ابایی از ابراز آن نداشته‌اند.

جرم انگاری هرگونه اعتراضی نسبت به جنگ غزه و جنایات رژیم اشغالگر قدس در فرانسه، نشان‌دهنده رویکرد واقعی کاخ الیزه و مکرون در جنگ غزه است. در چنین شرایطی نباید تسلیم صحنه‌آرایی ظاهری پاریس شد.

رئیس‌جمهور فرانسه در جریان حملات تروریستی-هکری اخیر رژیم اشغالگر قدس، یک پیام همبستگی ویدیویی با مردم لبنان در شبکهٔ «ایکس» (توئیتر سابق) و بدون اشاره به حزب‌الله لبنان منتشر کرد! مکرون از جنگ قریب‌الوقوعی در منطقه ابراز ترس می‌کند که خود در خلق و استمرار آن نقش داشته است!

انتهای پیام/

ارسال نظر