صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حمیدی فر در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس سما اظهار کرد:

مدارس سما نیازهای اجتماعی و آموزشی دانش آموزان را در کشور برطرف کرده است/ راه‌اندازی سماپلاس برای ارائه آموزش‌های غیررسمی

معاون امور تحول و تعالی مدارس سما و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس سما که در دبیرستان دخترانه سما ۲ واقع در دهکده المپیک برگزار شد به موضوع پرروش نسلی هدفمند و تعلیم و تربیت باکیفیت پرداخت.
کد خبر : 932682

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فاطمه حمیدی فر در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس سما که در دبیرستان دخترانه سما ۲ برگزار شد به موضوع ارتقا کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان و ارتقا شان و منزلت دانش آموزان از طرق مختلف فرهنگی اشاره کرد.

حمیدی فر ضمن تبریک سال جدید تحصلی به دانش آموزان گفت: فرایند‌های هر جامعه‌ای بر اساس علم و خرد رخ می‌دهد. علم و خرد را می‌توان از طریق نهاد‌های آموزشی و از طریق فرایند‌های متفاوت تجربی که برای افراد به وجود می‌آید، به دست آورد. اولین مکان و نهادی که  نظام دانش پروری برای انسان به وجود می‌آورد نظام خانواده است. خانواده اولین نظامی است که با در نظر گرفتن فرایند‌های عاطفی فرزندان را برای نقش افرینی در جامعه آماده می‍کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش مدارس در دانش پروری افزود: مدرسه دومین مکان است که می‌تواند به نقش دانش پروری رنگ و بها دهد و در حوزه تربیت دانش پژوهان و دانش آموزان نقش ایفا کند. به نظر می‌رسد این فکر و این نظر که آنچه در مدارس اتفاق می‌افتد در جهت توسعه فردی است باید تبدیل شود به یک جریانات دیگر و آن جامعه پروری است. اگر فرزندان ما و اگر ما انسان‌ها در رویکرد‌های متفاوت در نهادهای متفاوت آموزشی فعالیت می‌کنیم به این خاطر است که بتوانیم خودمان را در جریانات جامعه‌ای که در پیش رو داریم ارتقا دهیم.

{$sepehr_key_2109}

معاون امور تحول و تعالی مدارس سما و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: دانش آموزان این خطه و این سرزمین آینده سازان ایران هستند. برای ارتقا کیفیت تحصیل آنها زیست بوم‌های متفاوتی وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد.اولین و مهمترین فرایندی که وجود دارد، مثلث مدرسه، خانواده و دانش آموز است. اکنون زیست بوم‌های جدید دیگری هم در این فضا به وجود آمده است. اگر ما بخواهیم در جامعه ایرانی نسلی آینده ساز داشته باشیم اولین و مهمترین نکته این است که باید استعداد‌های دانش آموزان را شناسایی کنیم، به درستی پرورش دهیم و در جریان پرروش این استعداد‌ها ابزار‌هایی که آنها لازم دارند تا بتوانند خدمات بهتری را ارائه دهند را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی افزود: خبر خوب این است که زنجیره مدارس اسلامی سما در حال حاضر  کمیته‌های تخصصی دارند که این حوزه ها در بخش استعدادشناسی و استعدادپروری و تقویت بنیه علمی نقش چشمگیری دارند. با اتفاقات خوبی که در این مدرسه رخ داده است میتوان دریافت این مدرسه از نظر شناسایی استعداد‌ها و تقویت بنیه علمی از فرایند خوبی برخوردار است و توانسته به مقامات بالایی در حوزه فرایند علمی برسد. فرایند دیگری که در مدارس سما رخ داده است بحث جریانات سماپلاس است. سما پلاس به این شکل است که مدارس قابل ظرفیت از ۷ صبح تا ۷ بعد از ظهر می‌توانند فعالیت‌های متفاوتی در حوزه علمی داشته باشند بدین صورت که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۳ الی ۱۴ فعالیت مدارس در جریانات رسمی قرار می‌گیرد و از ساعت ۱۴ تا ۱۹ نیز به عنوان موسسه آزاد می‌تواند جریانات دیگری را داشته باشد.

حمیدی فر با اشاره به تحولات مدارس سما گفت: سیاست‌هایی که تا به امروز در رابطه با ارتقا جریانات علمی در حوزه مدارس سما رخ داده است، از تحول و تغییرات بنیادی زیادی برخوردار بوده و مدارس سما تا به امروز توانسته نیاز اجتماعی و آموزشی دانش اموزان در سراسر کشور را برطرف کند. مدارس سما با تعداد ۸۲۶ مدرسه فعال در سراسر کشور مشغول به کار است و بسیاری از ان‌ها توانسته‌اند مقامات بسیاری را در جریانات و عرصه‌های علمی به دست بیاورند و این به دلیل فعالیت‌ها و پشتکار معلمین، دبیران فرهیخته و مدیران مدبری بوده است که در مدارس سما مشغول به کار هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: مسئله مهم دیگر که به عنوان سیاست اول در حوزه جریانات مدارس سما قرار گرفته است، محوریت قرار دادن بحث تربیت است. شاید وقتی صحبت از آموزش و پرروش می‌کنیم به نظر رسد که صحبت از تعلیم و تربیت است ولی بسیاری از مطالعات نشان داده که وقتی صحبت از آموزش است فقط یک جریان مشخص آموزشی را در نظر می‌گیریم ولی در حوزه تربیتی فعالیت خاصی به وجود نیامده است اما اکنون مدارس سما با اقتدا بر سند بنیادین تحول و جریانات تمام ساحتی تمام تلاش خود را کرده است تا با تاکید بر فرایند تربیتی بتواند جریانات بنیه علمی را هم در کنار تعلیم و تربیت دانش آموزان داشته باشد تا بتواند در انتها فارغ التحصیلانی فرهیخته ، دانا و توانا را به جامعه تحویل دهد.

حمیدی فر در ادامه با اشاره به جزییات سند تحول آموزشی گفت: سند تحویل حدود ۳۷ راهبرد دارد که آن ۳ محور اصلی دارد و نخستین محور آن حکمرانی آموزشی است که از طریق مدیران مدبر در مدارس سما اتفاق می‌افتد و دومین محور بحث‌های توسعه عدالت آموزشی و عدالت تربیتی است که با توجه به تفاوت‌های تربیتی که در دانش آموزان وجود دارد سعی و تلاش بر این است که توسعه فردی در تحقق بخشی اهداف جریانات اجتماعی نقشی را داشته باشد و سومین محور، روزآمدی است که در جریانات پرورشی اتفاق می‌افتد.حضور جوانان و نوجوانان ما در حال حاضر در جامعه مجازی بیشتر از جامعه واقعی است. این امر میطلبد که تدابیر پرروشی که برای شما نسل جوان قراردادند به شکلی باشد که متناسب با هدف گذاری‌هایی که در اینده میخواهید داشته باشید، باشد.

وی در انتها در خصوص جریاناتی که در سیاست‌های مدارس سما به وجود آمده است گفت: برنامه درسی به نوعی تدوین شده که در آن بتوان به ابعاد وجودی انسان توجه کرد و به علم و اخلاق توجه ویژه کرد. نکته مهم دیگر که در نظر گرفته شده است توجه به نیاز‌های واقعی زندگی در تعیین اهداف آموزشی و پرروشی است که آموزش از راه زندگی برای زندگی است و سومین نکته تاکید بر آداب و پرروش تفکر به جای اطلاعات خام و کم فایده است و استفاده از محیط و روش‌هایی که باعث نشاط، امید آورینی و انگیزه در دانش آموزان شود.  استفاده و هماهنگی خانواده با مدسه نکته دیگر است. در حال حاضر با توجه به اختلاف سنی که وجود داشته و دارد به نظر میرسد مدرسه میتواند پل مناسبی باشد برای آنکه ارتباط مستقیمی را بین دانش آموزان و خانواده ایجاد کند. آخرین نکته نیز این است که مدارس باید ارتقا شان و منزلت دانش آموزان از طرق مختلف فرهنگی را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر