صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خبر داد؛

پوشش پیش دبستانی در مناطق محروم بالاتر از استان‌های برخوردار

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها اجتناب از نگاه غیردولتی به پیش از دبستان است، گفت: در منطقه عشایری، روستایی، دو زبانه و محروم که خانواده حتی فارسی صحبت نمی‌کند یا سواد موثری ندارد، کتابخانه و اینترنت در اختیارشان نیست، این آموزش‌ها باید ارائه شود تا با ورود به مدرسه در شرایط برابر آموزشی قرار بگیرند.
کد خبر : 931836

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ‌رضوان حکیم‌زاده در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست سازمان تعلیم و تربیت با بیان اینکه تبدیل کردن یک سازمان روی کاغذ به یک سازمان واقعی در فضای فیزیکی کار سختی است گفت: نسبت من با سازمان نسبت خیلی خاصی است و هیچ موقع احساس جدایی نمی‌کردم، احساس نزدیکی که با سازمان ملی تربیت داشتم همیشگی بوده، زیرا این سازمان جزئی از ما بوده است.

وی با بیان اینکه استارت اولیه و گام‌های آغازین یکپارچه شدن مدیریت دوره پیش از دبستان سال‌ها در معاونت ابتدایی پیگیری شده است افزود: در نهایت با جلسات متعدد در شورای عالی انقلاب فرهنگی این افتخار را دارم که گزارش اصلی و نهایی که در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور رئیس جمهور وقت ارائه شد برای گرفتن اجازه مدیریت یکپارچه و داشتن یک تشکیلات برای سازمان روش کار شد و مصوبه را ارائه کردم.

معاون آموزش ابتدایی به بیان نکات مهم در جهت علت گرفتن مجوز از برنامه‌ریزان و مدیران ارشد اجرایی کشور و چرایی اینکه چرا کودکان مورد توجه خاص هستند و نیاز به تشکیلات داشتند پرداخت و ادامه داد: در تقسیم بندی که به صورت رسمی سازمان یونسکو در بحث آموزش انجام داده و در سال ۲۰۱۱ هم مصوب شده، دوره پیش از دبستان از صفر تا سه سال و سه تا شش سال جزو دوره‌های تعریف شده است.

حکیم زاده با بیان اینکه هیچ شاخصی به اندازه پوشش پیش دبستانی تبیین کننده تفاوت توسعه انسانی کشور‌ها نیست گفت: تاثیر پوشش پیش دبستانی خیلی بارز است و هرچقدر این پوشش بالاتر باشد، نرخ توسعه انسانی کشور‌ها بالاتر است و شاخص‌های بهتری دارند.

وی افزود: بر اساس دستاورد‌های علمی و پژوهش‌ها، اسکن‌های مغزی نشان داده که بیشترین ارتباطات سیناپسی مغز در ۵ سال اول زندگی شکل می‌گیرند که تحت عنوان سرمایه اولیه مغزی به آن اشاره می‌شود و بعد از آن اگر شرایط وجود داشته باشد توسعه پیدا می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه توجه به سرمایه گذاری روی تربیت اوان کودکی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بسیار مهم در دستور کار نظام‌های آموزشی پیشرو قرار گرفته است ادامه داد: ذائقه‌های تربیتی تحت تاثیر خوراک‌های تربیتی که وارد ذهن کودکان می‌شود شکل می‌گیرد و اگر ذائقه تربیتی به چیزی به جز ارزش‌هایی که به دنبال آن هستیم و به خارج از مرز‌های ما تمایل داشته باشد هرچقدر در دانشگاه‌ها در بحث مصونیت فرهنگی تلاش کنیم نتیجه نخواهیم گرفت، زیرا این ذائقه تربیتی شکل گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش‌های متعدد نشان داده کودکانی که دوره پیش دبستانی را می‌گذرانند عملکرد تحصیلی آنها در سال‌های بعد موفق‌تر است و کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند اظهار کرد: این کودکان از وضعیت سلامتی بهتر و مهارت‌های زبانی بیشتری برخوردار هستند لذا جا‌هایی که پیش دبستانی توسعه داده شد نرخ تکرار پایه در کلاس اول کاهش پیدا کرد.

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها اجتناب از نگاه غیردولتی به پیش از دبستان است، زیرا نگاه غیردولتی کودکان محرومی که نیازمند دریافت خدمات هستند را از آموزش‌ها محروم می‌کند گفت: در منطقه عشایری، روستایی، دو زبانه و محروم که خانواده حتی فارسی صحبت نمی‌کند یا سواد موثری ندارد، کتابخانه و اینترنت در اختیارشان نیست، این آموزش‌ها باید ارائه شود تا با ورود به مدرسه در شرایط برابر آموزشی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه پیش دبستانی کلید عدالت آموزشی است افزود: اگر می‌خواهیم مسابقه عادلانه‌ای برگزار کنیم باید بحث عدالت محور به عنوان دغدغه ملی مورد توجه باشد.

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه در آموزش و پرورش افتخار می‌کنیم پوشش پیش دبستانی احتمالاً تنها پوششی است که در سراسر کشور که وضعیت برخورداری مناطق محروم از آن از استان‌های برخوردار بهتر است ادامه داد: زمانی که در سیستان و بلوچستان پوشش ۹۰ درصدی وجود داشت، در شهر تهران کمتر از ۶۰ درصد بود، زمانی که در خوزستان با کمک استاندار وقت نزدیک ۱۰۰ درصد پوشش وجود داشت، شهر اصفهان حدود ۶۰ درصد پوشش داشت.

حکیم‌زاده درباره ابعاد اقتصادی مسئله با بیان اینکه طبق پژوهش‌ها هر چقدر در دوران کودکی سرمایه گذاری شود برگشت همان سرمایه ۱۷ برابر دوره‌های دیگر است گفت: در پژوهشی دیگر اعلام شده هر چقدر امروز، اینجا و اکنون برای تربیت اوان کودکی اعتبار بگذاریم و هزینه کنیم، بعداً باید هزینه‌های کمتری را برای آسیب‌های اجتماعی و زندان‌ها پرداخت کنیم.

وی به رویکرد‌هایی که قرار است در مدت سرپرستی خود در سازمان انجام دهد اشاره کرد و افزود: اولین و مهمترین آن توجه به مبانی دینی و آموزه‌های غنی دین اسلام در کلیه برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌هایی است که قطعا از قبل مد نظر بوده است. نگاه تربیت محور به جای مراقبت محور خصوصاً در سه سال اول، تاکید بر فعالیت محوری به جای برنامه‌های سنتی مداد کاغذی، توجه به تنوع فرهنگی ارزشمند ایران بزرگ و ایران بزرگ اسلامی و نگاه غیر متمرکز در تهیه منابع یادگیری و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تجارب مدیران مراکز و سازمان‌های وابسته، نگاه به خانواده به عنوان مهمترین شریک راهبردی تربیت اوان کودکی، استفاده جدی از ظرفیت مراکز دانشگاهی و پژوهش‌های علمی و دستاورد‌های علم تعلیم و تربیت با تاکید بر مطالعات اوان کودکی، ایجاد دغدغه ملی و گفتمان‌سازی در به رسمیت شناختن حقوق کودکان از جمله رویکرد‌هایی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زمانی که آقای همتی‌فر معرفی شدند طی یادداشتی اعلام کردند که مهدکودک‌ها پدر ندارند و دکتر نوری گفتند که شما پدر مهدکودک‌ها باشید، امروز اعلام می‌کنم در دوره سرپرستی سعی خواهم کرد مادر مهد کودک‌ها و مادر مراکزی پیش از دبستان باشم ادامه داد: با کمک شما ان شاءالله بتوانیم کار را پیش ببریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر