صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
حقایق نجومی ۳۵؛

در نهایت چه بر سر کهکشان راه شیری خواهد آمد؟

کهکشان راه شیری در مسیر برخورد با یک کهکشان همسایه قرار دارد. این رویداد اجتناب‌ناپذیر است اما شاید من و شما آنقدر زنده نباشیم تا آن را ببینیم.
کد خبر : 931780

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، منظومه شمسی در کهکشان راه شیری قرار دارد. کهکشان راه شیری، خانه‌ی ما در کیهان، یک کهکشان مارپیچی است که حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره را در خود جای داده است. این کهکشان به شکل یک دیسک مسطح با بازوهای مارپیچی گسترده است و خورشید ما در یکی از این بازوها، به نام «بازوی شکارچی» (Orion) قرار دارد.

{$sepehr_key_1964}

قطر کهکشان راه شیری تقریباً ۱۰۰ هزار سال نوری است و حاوی مقادیر زیادی گاز و گرد و غبار بین‌ستاره‌ای است که به تشکیل ستاره‌های جدید کمک می‌کند. اما در نهایت چه اتفاقی برای این سامانه وسیع خواهد افتاد.

 کهکشان راه شیری در مسیر برخورد با کهکشان آندرومدا است! آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان راه شیری است و این رویداد هیجان انگیز و اجتناب ناپذیر در حدود 4.5 میلیارد سال آینده رخ خواهد داد. با این حال در نتیجه این تصادف کهکشانی، چیزی به طور مطلق از بین نمی‌رود!  وقتی این دو کهکشان به هم می‌رسند، با هم ادغام می‌شوند و یک کهکشان جدید ایجاد می‌کنند. این فرآیند به عنوان برخورد کهکشانی (colliding galaxies) شناخته می‌شود.

راه شیری و آندرومدا با نزدیکتر شدن، شکل شان تغییر می‌کند. ستاره‌های هر دو کهکشان با هم مخلوط می‌شوند و با هم برخورد می‌کنند. این مهمانی کیهانی متفاوت از هر چیزی خواهد بود که تا به حال دیده ایم.

آندرومدا کهکشان مارپیچی دیگری است که بسیار شبیه کهکشان ماست. این کهکشان نزدیکترین کهکشان به ماست و دارای یک تریلیون ستاره است. برخورد بین دو کهکشان با یکدیگر می‌تواند روند کندی داشته باشد.

میلیاردها سال طول می‌کشد تا آنها به طور کامل ادغام شوند. در این مدت، ستارگان زیادی بدون برخورد از کنار یکدیگر عبور خواهند کرد. فضا بسیار وسیع است و ستاره‌ها از هم بسیار دور هستند. با این حال، نیروهای گرانشی آنها را به هم نزدیکتر می‌کند.

در عین حال با ادغام کهکشان‌ها، ستارگان جدیدی شکل خواهند گرفت. گاز و غبار هر دو کهکشان منظومه‌های ستاره ای زیبای جدیدی را ایجاد خواهند کرد. برخی از ستاره‌های قدیمی نیز ممکن است تحت تأثیر رویدادهای پیش بینی نشده به فضای بی کران پرتاب شوند! این بدان معناست که برخی از ستاره‌ها می‌توانند به آهستگی به سمت کهکشان‌های دوردست بروند و در نهایت در کهکشان دیگری ساکن شوند.

دانشمندان و منجمان در تلاشند این برخوردهای کهکشانی را مورد بررسی قرار دهند تا درک بهتری در مورد جهان پیدا کنند. آن‌ها از تلسکوپ‌های قدرتمند برای رصد کهکشان‌های دور و برهم‌کنش‌های آن‌ها استفاده می‌کنند. با نگاهی به ادغام کهکشان‌های دیگر، می‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی برای راه شیری و آندرومدا خواهد افتاد.

با اینکه با این رویداد میلیاردها سال فاصله داریم  و با اینکه در نتیجه آن، کهکشان راه شیری و آندرومدا برای یک برخورد بزرگ آماده می‌شوند، در پی این برخورد کهکشانی یک کهکشان جدید پر از ستاره‌ها و شگفتی‌های جدید ایجاد خواهد کرد. هر چند احتمالاً من و شما آن زمان آنقدر زنده نیستیم تا شاهد آن رویداد باشیم، اما باز هم می‌توان از زیبایی کیهان و شگفتی‌های بی‌پایان آن شگفت‌زده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر