صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چت‌بات جدید هوش مصنوعی «توهم توطئه» را کاهش می‌دهد

مطالعه جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند افرادی را که توهم توطئه دارند متقاعد کند که در اشتباه هستند.
کد خبر : 931772

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گیزمودو، مطالعه جدیدی که محققان آمریکایی انجام داده‌اند نشان داد که مدل‌های بزرگ زبانی ابزار مفیدی برای تغییر ذهن افرادی هستند که باور‌های بسیار اشتباه دارند.

مقاله جدید محققان آمریکایی با عنوان «کاهش دائمی توهم توطئه از طریق گفتگو با هوش مصنوعی» که در مجله ساینس به چاپ رسیده است، توانایی هوش مصنوعی را برای برقراری ارتباط با افرادی که توهم توطئه دارند ونیز متقاعد کردن آنها برای تجدید نظر در جهان‌بینی خود، بررسی کرده است.

در این مطالعه، محققان از ۲۱۹۰ آمریکایی خواستند تا نظریه توطئه‌ای را که به شدت به آن اعتقاد دارند توضیح دهند. سپس، برخی از شرکت‌کنندگان با یک ربات که بر اساس مدل زبان بزرگ جی پی تی-۴ توربو (GPT-4 Turbo) ساخته شده بود، گفتگو کردند، که به شواهد ارائه شده توسط شرکت‌کنندگان انسانی پاسخ می‌داد.

این چت‌بات، «دیبانک بات» (Debunkbot) نام دارد، دلیل استفاده نویسندگان از این مدل از هوش مصنوعی آن بود که حدس می‌زدند، تعداد افرادی که به تئوری‌های توطئه باور دارند زیاد است و بدون استفاده از ابزار‌های نوین مبارزه با چنین اعتقاداتی دشوار است.

اکوما اوزوگارا، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «چت ربات هوش مصنوعی توانست مکالمات شخصی با مردم داشته باشد و استدلال‌هایی را علیه تئوری‌های توطئه به آنها ارائه دهد. این در واقع باعث شد به مدت چندین ماه باور‌های مردم به تئوری توطئه کاهش یابد. این یک چالش مهم برای کارشناسانی بود که فکر می‌کردند که تغییر این باور‌ها غیرممکن است.»

چت بات هوش مصنوعی دیبانک بات حتی در حال حاضر برای هر کسی که مایل است آن را امتحان کند، در دسترس است تا آگاهی‌رسانی در خصوص اینکه مزخرفات آنلاین تا چه حد زیاد هستند را افزایش دهد: از دروغ‌های ترامپ درباره گربه‌خوردن مهاجران هائیتی در اوهایو گرفته تا این شایعه که کاملا هریس در جریان مناظرات ریاست جمهوری از یک گوشی مخفی در گوشواره خود استفاده کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر