صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان فضایی ایران مطرح کرد؛

انجام مانور مداری برای رسیدن به منظومه ماهواره‌ای/ نسل جدید ماهواره‌ها درحال توسعه است

حسن سالاریه گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های ماهواره چمران انجام مانورهای مداری در ارتفاع و فاز بود که برای رسیدن به منظومه‌های ماهواره‌ای باید بتوانیم آن را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
کد خبر : 931688

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به تشریح پیشرفت پروژه‌ها و برنامه‌های فضایی دولت چهاردم پرداخت.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پرتاب ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ گفت: تست زیر سیستم های تعیین موقعیت تعیین مدار و جهت یابی و موقعیت یابی ماهواره از گام های مهمی است که قرار است توسط این ماهواره صورت بگیرد. بعد از آن به سمت مانورهای مداری و تست سیستم های پیش رانش می‌رویم و تک تک این زیر سیستم ها تست می‌شود‌ تا به مرحله عملیات اصلی برسیم. 

وی ادامه داد: این تست ها باید بارها انجام شود. ما فرایندهای مختلفی را روی زمین تست می کنیم ولی در زمین کفایت نمی‌کند و باید در مدار و شرایط واقعی مداری تست شود.‌زیرا دینامیک ماهواره با همه جزئیات و شرایط سخت فصا گرادیان های دمایی به دلیل تشعشعات فضایی در فضا وجود دارد. در آن شرایط باید بماند و ماموریت را انجام دهد.

سالاریه افزود: اگر موفق شویم و زیرسیستم و الگوریتم را در مدار تست کنیم در ماهواره های دیگر هم به راحتی قابل استفاده است.‌ این اقدامات طی روزهای آینده انجام خواهد شد و عمر عملیاتی ماهواره را یکسال و حتی بیشتر پیش بینی کردیم 

رییس سازمان فضایی گفت: به تدریج انواع تست های مختلف را انجام می‌دهیم یکی دیگر از کاربردهای مهم دیگر این ماهواره سازه های بزرگ فضایی است .

وی ادامه داد: ماهواره های بزرگ و ایستگاه های فضایی به صورت یکپارچه ساخته نمی‌شوند وپس پرتاب به تدریج در فصا ساخته و‌مونتاژ می‌شوند.

سالاریه گفت: ما به تکنولوژی مانور دقیق مداری نیاز داریم که بتوانیم موقعیت ماهواره را اختیاری جا به جا کنیم و با مونتاژ به سازه های بزرگ و غول پیکر برسیم.

وی گفت: تصویر برداری از اشیای فضایی جمع کردن زباله های فضایی و اینکه شی را اختیاری در مدار جا به جا کنیم موضوعی پرکاربرد است که لازمه با انجام تست های متعدد انجام شودکه ماهواره چمران یک بخشی از این تست رادر طی ماه های آتی انجام می‌دهد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های ماهواره چمران انجام مانورهای مداری در ارتفاع و فاز بود که پیش از این فناوری آن را نداشتیم. ما در سازمان فضایی ایران به جد به دنبال توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هستیم و در دولت چهاردهم نیز با تاکید آقای وزیر این پروژه را با سرعت بیشتری دنبال می‌کنیم. برای رسیدن به منظومه‌های ماهواره‌ای باید بتوانیم مانورهای مداری ماهواره را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وی در ادامه افزود: در جو زمین ماهواره‌های متعددی وجود دارد، از این رو قابلیت مانور مداری دقیق برای مدیریت ترافیک فضایی یک امر ضروری محسوب می‌شود. از این رو کوتاهی در کسب این فناوری می‌تواند برای کشور دردسر شود.

سالاریه با توضیح انواع ماهواره‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها گفت: ماهواره پارس۱ جزو ماهواره‌های سنجشی اپتیکی است. در حال حاضر نسل‌های جدیدی از این ماهواره را درحال توسعه است. نمونه ارتقا یافته ماهواره پارس ۱ در حال ساخت است که براساس تجربیاتی که از نمونه اول کسب کردیم به‌زودی آماده پرتاب می‌شود. در نسل جدید تر ماهواره پارس۲ را داریم که دقت تصویر برداری آن ۴ متر است که در حال ساخت است و انشالله به زودی به اتمام می‌رسد. ماهواره پارس ۳ نیز با دقت تصویربرداری ۲ متر در حال ساخت و توسعه است.

وی افزود: همچنین توسعه ماهواره‌های راداری با دقت ۵۰ و ۲۰ متر را در دستور کار داریم که تصویر برداری اپتیکی ندارند و راداری دارند. علاوه بر این ماهواره‌های بخش خصوصی را داریم که به دنبال افزایش مناقصه‌های ساخت ماهواره توسط بخش خصوصی هستیم تا مسیر ساخت ماهواره‌های سنجشی با شدت و قدرت بیشتری دنبال شود.

سالاریه خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های سازمان فضایی ایران براساس برنامه ۱۰ ساله فضایی و برنامه هفتم توسعه طراحی شده و به صورت جدی دنبال می‌شود.

 وی گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم که به موفقیت کامل رسیدیم که از این ماهواره ها کسب درآمد کنیم.

 سالاریه افزود: ما باید از داده های فضایی در حوزه های مختلف استفاده ‌کنیم.الان داریم استفاده می‌کنیم اما باید فراگیرتر شود و مستقیم در مدیریت داده کشور استفاده شود.

وی گفت: صنعت فضایی ما باید به دیگر کشورها ارائه خدمات دهد و ماهواره ها را از مرحله تحقیقاتی به مرحله عملیاتی برسانیم. باید به دنبال افزایش پرتاب و افزایش تعداد ماهواره های در حال ساخت داشته باشیم.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: هر پرتاب برای ما یک آورده است. پرتاب امروز به هر لحاظ از پرتاب قبلی بهتر بود و قطعا پرتاب بعدی از این پرتاب بهتر می‌شود. پرتاب بعدی از چابهار تا اواخر امسال انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر