صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۸ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
در نشست روسای دانشگاه‌ها با معاونان وزارت علوم مطرح شد؛

تصمیمات جدید در آستانه آغاز سال تحصیلی؛ از صدور حکم جذب استادان تا حل چالش‌ خوابگاه‌های متاهلین و مسکن استادان

در نشست روسای دانشگاه ها با معاونان وزارت علوم تصمیمات جدید در آستانه آغاز سال تحصیلی اعلام شد.
کد خبر : 931675

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور حسین سیمایی صراف وزیر علوم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس روسای دانشگاه ها و پارک ها امروز (شنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

اختصاص ۳ همت به دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی جدید 

علی خطیبی معاون مالی اداری وزارت علوم درباره اختصاص بودجه برای سال تحصیلی جدید گفت: مکاتبه ای بین وزیر علوم با سازمان برنامه و بودجه انجام و اخیرا با تاکید مقام معظم رهبری مبلغ قابل توجهی از صندوق توسعه برداشت شد که پس از تقاضای وزارت علوم ۲ همت هم به ما اختصاص یافت، در سال تحصیلی جدید ۳ میلیارد هزار تومان به دانشگاه ها اختصاص می یابد که خواهشمندم صرف امور رفاهی شود و به هیچ عنوان در ابتدای سال با پیمانکار بحث و جدول نشود.

وی درباره جذب استادان در دانشگاه ها گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، ۵۰۰ نفر با نام هیئت علمی جذب دانشگاه ها شده‌اند، اما هنوز حکم آنها صادر نشده که به زودی حل خواهد شد.

خطیبی گفت: بودجه دانشگاه ها در ۶ ماهه اول قریب ۵۰ درصد را پاس می کند، به اینصورت که ۴۰ درصد و نیم هم اکنون تامین شده و ۸ درصد مابقی تا پایان شهریور تکمیل خواهد شد.

وی افزود: بحث مولد سازی، ساخت مسکن برای اساتید نیست، بلکه مربوط به خود استادان است.

معاون مالی و اداری وزارت علوم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار میلیارد تومان مولد سازی انجام دادیم؛ تاکید کرد: خواهشمندم در سال ۱۴۰۳ تسریع شود تا پروژه های نیمه تمام به اتمام برسد.

وی گفت: تامین خوابگاه های متاهلی از ۴ مرحله مولد سازی، اختصاص ردیف بودجه وزارت علوم به دانشگاهیان، درآمد اختصاصی و مهم ترین وام نهضت ملی مسکن است.

خطیبی اضافه کرد: در حال حاضر ۳ میلیون متر مربع فضای نیمه کاره در آموزش عالی داریم، اگر تمام فعالیت های عمرانی ۱۰۰ درصد محقق شود و تورم هم محال شود که این دو امر غیر ممکن است و ۱۳ سال زمان برای ساخت آن نیاز داریم.

لزوم ارائه درس ۳ واحدی ادبیات فارسی برای تمام نو دانشجویان

در ادامه، روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در آموزش عالی به ۵ هدف محوری جهت پوشش انتظارات آموزش دست یافتیم، معتقد هستیم آموزش باید تقویت لازم را داشته باشد. در این راستا از نخبگان و استعدادهای درخشان حمایت کردیم که باعث اشتغال شد.

وی افزود: شهریور سال گذشته آیین نامه دروس مهارتی با هدف مهارت ورزی در برنامه های درسی ابلاغ شد، هم اکنون این برنامه های درسی در قالب ۵ تا ۱۵ واحد به تناسب رشته های تحصیلی در باز طراحی دروس فنی و مهندسی دانشگاه امیرکبیر اضافه شده است.

رازینی تصریح کرد: پیشنهاد می کنم کارگروهی با محوریت رئیس دانشگاه جهت پیگیری کار فوق صورت بگیرد.

وی بیان کرد: خواهشمندم ورود با تاخیر نودانشجویان در دانشگاه ها حتما پیگیری شود؛ چرا که طی این بازه زمانی سوابق تحصیلی دانش آموزان دیرهنگام اعلام شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های آزمایشی باید در اولویت قرار بگیرد.

رازینی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدابیری اندیشیدند تا تعداد واحد دروس فارسی کاهش یابد از سوی ذی نفعان این امر فعلا غیر ممکن است و برای سال تحصیلی جدید درس ادبیات فارسی برای نودانشجویان کماکان ۳ واحدی ارائه می شود.

وی بیان کرد: سازمان برنامه ریزی مکاتبه کرده و تذکری داده تا جایگاه حوزه استعداد درخشان در دانشگاه ها ارتقا یابد و زیر مجموعه رئیس دانشگاه شود.

رازینی تاکید کرد: بنیاد نخبگان در استان‌ها بودجه مناسبی را برای حمایت از نخبگان اختصاص داده است و خواهشمند هستیم دانشگاه ها از ظرفیت بودجه ای برای توجه به ظرفیت استعداد درخشان استفاده کنند.

وی درباره موضوع آمایش سرزمینی گفت: آمایش اراده جمعی است که وزیر علوم ایده های متفاوتی در این زمینه دارند.

اجبار بر مشارکت دانشجویان در تصمیم گیری دانشگاه‌ها

در ادامه، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم خطاب به روسای دانشگاه‌ها بیان کرد: در تمام تصمیم گیری ها حتما از مشورت دانشجویان استفاده شود؛ چرا که با تاکیدات رهبری، فعالیت دانشجویی برای نظام فرصت است.

وی افزود: باید از ظرفیت دانشجویان در دانشگاه ها استفاده شود تا شادابی و نشاط و پویایی افزایش یابد و هر دانشجو عضو یک گروه اجتماعی شود، تحقق این مسئله کاهش آسیب ها و افزایش پیوستگی را به همراه خواهد داشت.

کلانتری گفت: برخوردارهایی که بار انضباطی سنگین دارد به هیچ عنوان بر دوش معاونان فرهنگی قرار نگیرد.

وی بیان کرد: حدود ۴ هزار نشریه دانشجویی داریم که نعمت بودت و بهتر از فحاشی کردن است، پس آن را پاس بداریم و تقویت کنیم.

کلانتری گفت: برنامه های مهارتی افزایی در دانشگاه ها حتما تقویت شود و اوقات فراغت دانشجویان پربار شود. کنش مسئله محور شدن دانشجویان، تشکل ها و انجمن های علمی برای ورود به زیست بوم فناورانه امری مهم است.

معاون فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: کرسی های آزاد اندیشی از ابتدای کار کلید بخورد. دانشگاه ها در حوزه استادان و یاوران فرهنگی ذخایر بی نظیری دارند.

حساب دانشگاه‌ها بدون قید و شرط ثبت شود 

در ادامه پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: حدود ۱۰ روز پیش خدمت معاون فناوری رئیس جمهور رسیدیم که بسیار در ماده ۱۱ و ۱۳ قانون دانش بنیان حساس هستند، با توجه به حمایت ویژه ایشان از روسای دانشگاه ها خواستار حل این موضوع هستم.

وی گفت: برای اولین بار در برنامه هفتم توسعه ذکر شده که باید مفاصا و حساب دانشگاه ها بدون قید و شرط و درخواست اطلاعات دیگر ثبت شود، اما خوش بین هستم در سال جاری این روند محقق شود.

صالحی تصریح کرد: آیین نامه پژوهانه جامع قانون خود دانشگاه هاست، اگر مشکل مربوط به هزینه های مالی است کسری از آن می تواند پرداخت شود، پس قانون باید اجرا شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: مراقب باشید موضوع چاپ مقالات علمی به هیچ عنوان مقابل صنعت و دانشگاه قرار نگیرد، بلکه این دو هم راستای هم هستند. هم اکنون، ۸۲ هزار هیئت علمی داریم، اما هنوز به یک درصد چاپ مقاله در جهان نرسیده ایم و اوضاع خوب نیست ولی خیلی ها معتقدند در این زمینه زیاده روی کرده ایم. 

۲ راهکار بورس صنعت 

در ادامه، سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان درباره خوابگاه‌های متلاهلین و مسکن استادان گفت: طی صحبتی که با معاون اول رئیس جمهوری مطرح شد قرار است برای رفع مشکلات خوابگاه متاهلان و مسکن استادان اقداماتی انجام گیرد.

سعید حبیبا درباره بورس صنعت گفت: در بورس صنعت دو راهکار داریم تا مسائل پیرامون این بورس رفع شود که حمایت لازم را اعمال می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر