صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
با پروفسور بالتازار بدانیم ۳۲؛

چرا در زمستان که خورشید به زمین نزدیک‌تر است از سرما می‌لرزیم؟

برخلاف تصور عمومی در فصل زمستان فاصله زمین نسبت به خورشید کمتر از همیشه است!
کد خبر : 931667

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ باورش سخت است که در زمستان وقتی دقیقاً همه درخت‎ها و سبزه‏‌ها از بین رفته‌اند و بیش‎ترین باران و برف هم در همین دوره می‌بارد، ستاره مادر منظومه شمسی به ما زمینی‌ها نزدیکتر از همیشه است.

{$sepehr_key_1948}

در عوض وقتی تابستان از راه می‌‏رسد و گرمایش ما را به شدت کلافه می‌کند، زمین در دورترین فاصله‏ از خورشید است . به نظر شما ماجرا چیست؟ همه ما می‏‌دانیم که مدار زمین دایره‎ای نیست بلکه بیشتر شبیه بیضی است و برای همین فاصله زمین تا خورشید در زمان‏‌های مختلف تغییر می‌‏کند مثلا در تیرماه دورترین فاصله را با خورشید دارد و در دی ماه نزدیک‏ترین فاصله را اما علت اصلی ماجرا چیز دیگری است.

اغلب افراد فکر می‌کنند چرخش زمین به دور خورشید و قرار گیری‌اش در نقاط مختلف مدار فصل‌ها ایجاد می شوند اما علت اصلی  به وجود آمدن فصل‎ها به زاویه چرخش زمین به دور خورشید برمی‌گردد که ۵/۲۳درجه نسبت به خط قائم انحراف دارد .

فصل‌های گرم در اثر تابش خورشید به مناطق شمالی به وجود می‌آیند، این در حالی است که فصل سرد از تابش خورشید به مناطق جنوبی زمین ایجاد می‌‏شوند. هرچه زمین به طور مستقیم در معرض تابش پرتوهای خورشید قرار گرفته باشد بیشتر انرژی دریافت می‌کند و گرم‌تر می‌شود و این طوری است که زاویه چرخش زمین مهم تر از فاصله خورشید و سیاره‌مان می شود. پس حالا می دانیم که وقتی ما در نیم کره شمالی داریم از سرما یخ می زنیم و با پتو توی خانه راه می رویم، نیمکره جنوبی به سمت خورشید است و مردم زیر کولر نشسته‌اند تا خنک شوند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر