صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
عاملی:

۷۵ درصد رتبه‌های زیر سه هزار از مدارس دولتی شامل مدارس سمپاد، هیئت امنایی و عادی بوده‌اند

دومین جلسه روسای کارگروه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست «سعیدرضا عاملی» رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
کد خبر : 931639

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در دومین جلسه روسای کارگروه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار کرد: هرچه در علوم انسانی پیش می‌رویم خلا‌های بیشتری می‌بینیم و نیاز به سیاست گذاری بیشتر حس می‌شود.

وی با بیان اینکه مدارس سمپاد به عنوان مدارس خاص دولتی باید تقویت شوند ادامه داد: به اشتباه عنوان شده که اکثر رتبه‌های برتر و تا رتبه سه هزار کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ از مدارس غیردولتی بوده‌اند در حالی که اینگونه نیست و ۷۵ درصد رتبه‌های زیر سه هزار از مدارس دولتی شامل مدارس سمپاد، هیئت امنایی و عادی بوده‌اند. جابه‌جایی دهک‌های اقتصادی در سه هزار نفر اول ایجاد شده است و داوطلبان از دهک‌های دو، سه چهار و پنج و شش جز رتبه‌های برتر هستند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی عنوان کرد: ۴۸ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از گروه‌های علوم انسانی و هنر هستند به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های شورای تحول درباره رشته‌های علوم انسانی مهم است.

عاملی افزود: اصلاح سرفصل‌های درسی به کارگروه‌های تخصصی واگذار شده است، چون نگاه تخصصی دارند. ۷۲ درصد رشته‌های علوم انسانی کدشغلی مشخص ندارند، اگر ۲۰ درصد پذیرش دانشجو برای دانش باشد برای ۸۰ درصد دیگر باید به فکر شغل متناظر باشیم. همچنین باید سعی کنیم شرکت‌های دانش بنیان در میان رشته‌های علوم انسانی نیز تقویت شود.

وی گفت: بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در گروه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور واگذار شده است، در آیین نامه جدید مطالعات تطبیقی صورت گرفته است و فضا برای گروه‌های تخصصی علوم اجتماعی و علوم انسانی فراهم شده است.

رئیس شورای تحول و علوم انسانی بیان کرد: آیین نامه ارتقای وزارت علوم برگشت داده شد، چون اصول دهگانه حاکم بر آیین نامه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است رعایت نشده بود.
عاملی عنوان کرد: به الگوریتم چندین متغیره نیاز داریم که بتواند شغل و رشته‌های دانشگاهی را ساماندهی کند. این الگوریتم باید سیستم هشدار نیز داشته باشد. تعداد زیادی فارغ التحصیل از رشته‌های مهندسی داریم که می‌توانند این الگوریتم را طراحی کنند.

بودجه دانشگاه‌ها نیز اندک است و بودجه سال جاری نشان می‌دهد که کل بودجه وزارت علوم یک میلیارد دلار بوده است در حالی که بودجه یک دانشگاه عربستان اینقدر است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به اقتصاد پیچیده گفت: اقتصاد پیچیده به عنوان استفاده از فناوری در تولید تعریف می‌شود علاوه بر این ما از نبود حکمرانی و مدیریت پیچیده رنج می‌بریم سالهاست موضوع آمایش رشته‌ها مطرح می‌شود، اما چقدر از آن اجرایی شده است؟

در این جلسه روسای کارگروه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی دغدغه‌های خود را در زمینه‌های نحوه فعالیت اعضای کارگروه‌ها، بازنگری سرفصل‌های درسی، چگونگی ایجاد رشته‌های جدید را مطرح کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر